Eläimen kalloa koskettamalla kuuluu vanhan laivan ääni - Timo Kokon videoteos osana Itämeripäivää

pe elok. 21 12:20:00 2020

Helmikuussa vierailin Utössä tutkien saarta, merta ja leviä. Löytöjen, havaintojen ja kokemuksen kautta syntyi idea ääniteoksesta, jonka sain nyt toteutettua Citytorppari-projektina - kertoo taiteilija ja Citytorppari Timo Kokko.

Kokko toteuttaa VEDEN ALLA -teoksensa osana Maaseudun Sivistysliiton Citytorppari-toimintaa, jossa taiteilijoiden teemana vuonna 2020 on Itämeri. Teoksellaan hän osallistuu myös valtakunnalliseen Itämeripäivään 27.8.

Teoksen valmistumista on mahdollista seurata Timo Kokon Instagram-sivulla, linkki

VEDEN ALLA, video/audiovisuaalinen installaatio, kesto n. 5 min.

Ensi-ilta Itämeripäivänä 27.8.2020, YouTube-kanavalla, linkki

Kokko keräsi itse sekä pyysi Itämeren alueella asuvia ystäviään lähettämään rannalta ja merestä löytyneitä satunnaisia materiaaleja työhuoneelleen Kuopioon. Materiaaleista hän valitsi 16 osaisen kokoelman, joita koskettamalla äänimaailma syntyy: eläimen kallo, sulka, rakkohaurua, lasinsiruja, muovikanisteri,  pulloposti, ym. Valmiin videon äänet koostuvat taiteilijan omista äänityksistä Itämereltä sekä Suomen Ympäristökeskuksen BIAS-projektin vedenalaisista tallenteista.

Timo Kokko hyödyntää moniaistillisessa teoksessa kokemuksiaan Utön saarelta sekä Itämereltä, jotka ovat olleet aiheena hänen taiteessaan myös aiemmin. Teos on kokeellinen audiovisuaalinen installaatio, jossa orgaanisia ja synteettisiä materiaaleja koskettamalla syntyy äänimaisema. VEDEN ALLA -teoksessa taiteilija pohtii ihmisen suhdetta ja vaikutusta luontoon, sekä ekologisia ja ihmisyyteen liittyviä kysymyksiä. Äänet imitoivat merta, luoden tunnelman vedenalaisesta maailmasta, jossa materiaalien olemus vaikuttaa äänensävyyn.

Vuosina 2012- 2016 Suomen Ympäristökeskuksen BIAS-hanke (Baltic Sea Information on the Acoustic Soundscape) tutki kuinka paljon ja minkälaisia ääniä Itämeren eri alueilla kuuluu. Tutkimuksessa kerättiin vedenalisia ääniä vuoden ajan sijoittamalla 39 hydrofonia eli vedenalaismikrofoneja meren pohjalle 30 – 90 metrin syvyyteen.

Timo Kokko, kuvataiteilija (KuM), tutkii taiteessaan installaation ja veistoksen olemusta materiaalien, materiaalittomuuden, tilan, valon ja havainnoinnin kautta. Hänen teoksensa tarjoavat moniaistillisia kokemuksia. Kokko lähestyy taidettaan tutkimuksellisesta näkökulmasta, johon liittyy kokeellisuus sekä psykologian, biologian, kemian sekä visuaalisen antropologian tutkimustyötä. Kokko tuottaa taidettaan ympäristöään havainnoimalla ja tutkimalla. Teokset käsittelevät ekologisia arvoja ja ihmisyyteen liittyviä kysymyksiä. Ihminen, luonto, aika, hetki ja hetkellisyys ovat hänen teostensa toistuvia teemoja.Timo Kokko on kuopiolainen kuvataiteilija. Hän on valmistunut Helsingin Taideyliopiston kuvataideakatemiasta.

Timo Kokko toteuttaa VEDEN ALLA -teoksensa osana Maaseudun Sivistysliiton Citytorppari-toimintaa, jossa taiteilijoiden teemana vuonna 2020 on Itämeri. Lisää Citytorppari-toiminnasta: Linkki

Teoksellaan Kokko osallistuu myös valtakunnalliseen Itämeripäivään 27.8. Linkki

Kiitokset: BIAS, SYKE/Jukka Pajala, M/S Kökar, Impilinna/Telegrafen Utö, Markus Lumipuu, Lasse Hartikainen, Riitta Marin, Kalle Juhani Nieminen, Maaseudun Sivistysliitto, John Nurmisen säätiö ja Keskitien Säätiö.

#timokokko #vedenalla #citytorppari #maaseudunsivistysliitto #itämeripäivä #itämeri #utö #syke

#abovebelow #underwater #balticsea #bias #playtronica #genelec #audiovisualinstallation #installation #lightart #soundart

Lisätietoja:

Timo Kokko, timokokko@gmail.com 050 3437067

Helka Ketonen, kulttuurijohtaja Maaseudun Sivistysliitto, helka.ketonen@msl.fi 040 3577662

Citytorpparit Instagramissa: https://www.instagram.com/citytorppari/

ja Facebookissa: https://www.facebook.com/CityTorppari/