Ilomantsin kuudes Karhufestivaali viikon päästä

to elok. 08 12:43:00 2019

Pärinä ja pöhinä täyttää Ilomantsin kylänraitin ensi viikolla torstaista lauantaihin 15.–17.8.2019. Kansainvälisen Leader-hankkeen osana vuonna 2014 alkunsa saanut Karhufestivaali järjestetään nyt kuudennen kerran. Järjestäjinä ovat Maaseudun Sivistysliitto alueyhdistyksineen ja Ilomantsin kunta. Karhufestivaali 2019 kuuluu mukaan Euroopan kulttuuriympäristöpäivien tapahtumiin.

Karhufestivaali on itäisin kulttuurifestivaali ja yksi Suomen erikoisimmista kesätapahtumista. Festivaali juhlistaa luovuutta, uudistuvaa kansanperinnettä ja Suomen kansalliseläintä, karhua. Festivaali osuu karhunmetsästyskauden alkamisen läheisyyteen ja järjestetään Ilomantsissa, jossa on Suomen runsain karhukanta.

Ennätysmäärä osallistujia veistokilpailussa

Torstaina ja perjantaina karhunveiston mestaruussarjan veistäjät ottavat mittaa toisistaan Ilomantsin kirkonkylän keskustassa kaksipäiväisessä kisassa. Festivaali huipentuu pikaveistokisaan Katri Vala Kulttuurikeskuksen Karhuareenalla ja sitä seuraavaan palkintojenjakotilaisuuteen torilla. Karhufestivaalien 2019 pitkään veistokisaan on ilmoittautunut kaikkiaan 35 veistäjää ja pikakisaan 27 veistäjää. Suomalaisten lisäksi kilpailijoita tulee Venäjältä, Virosta ja USA:sta. Veistäjissä on monelta vuodelta tuttuja konkareita, mutta myös ensi kertaa Ilomantsissa kisaavia. Moottorisahoin käytävä veistokisa haastaa tänä vuonna osallistujat vaativan aiheen ääreen, kuvaamaan karhua liikkeessä, vauhdissa ja toiminnassa. Teemana on GoBearGo, suomeksi pilke silmäkulmassa KouKarhuKou

Oheisohjelmassa vahva paikallisuus

Tänä vuonna Karhufestivaalin ohjelmassa on runsaasti liikkeeseen, liikuntaan, luontoon ja terveyteen liittyviä tilaisuuksia. Paikallisilla toimijoilla on ollut keskeinen ja merkittävä rooli ohjelman kokoamisessa. Kaikkiaan mukana on noin 30 eri toimijatahoa.

Torstai tarjoaa ohjelmaa koko perheelle: teatteria, nukketeatteria, Taikametsän, Karhu ja mehiläiset -pelin, Ilolla!-tapahtuman kädentaitopajoineen sekä Teatteri-Traktorin Mikä-mikä -orkesterin ja Peter Pan -näytelmästä tuttujen hahmojen vierailun.

Ympäristöä, ilmastoa, luontosuhdetta ja perinteitä

Tulevaisuuden ympäristö- ja ilmastoyrittäjyydestä keskustellaan Puusta on moneksi -paneelissa torilla. Aiheesta ovat keskustelemassa Eira Varis, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, Kirsi Joensuu, Suomen Metsäyhdistys, Riitta-Johanna Laitinen, yhteisötaiteilija, Maaseudun Sivistysliitto, Lasse Kuurila, Taide- ja Puusepänverstas Birk ja Harri Välimäki, Metsänhoitoyhdistys Pohjois-Karjala.

Perjantain ohjelmassa on Liikuttava luonto -rastit lapsille ja nuorille, terveystietoutta torilla ja terveyden edistämisen professori Tiina Laatikaisen yleisöluento Terveyttä luonnosta ja liikunnasta. Parppeinvaaralla luennoidaan teemalla Suuren järven syvä hengitys ja keskustellaan ihmisen mielen suhteesta luontoon. Alustajana on ekoteologi Pauliina Kainulainen. Perjantai huipentuu ravintola Parppeinpirtissä järjestettäviin Karhunpeijaisiin ja Karhutuliin.

Blueberry Hill Festival on mukana Karhufestivaalin ohjelmassa ensimmäistä kertaa järjestäen kaksi korkeatasoista konserttia. Torstaina Kino Mantsin lavalle nousevat Mats ja Jukka Eskola Soul Trio, perjantaina Juliana Vehviläinen Trio sekä Olli Soikkeli Trio feat. Marian Petrescu.

Festivaaleilla on myös useita näyttelyitä, mm. Karhunkierros kirjastossa ja Silmu-Keramiikka Silja Mustaparran Karhun askelissa -keramiikkaveistosten näyttely Piirolan Pihassa. Lähes kaikkiin festivaalin tilaisuuksiin on vapaa pääsy. Höyryjuna kuljettaa yleisöä Joensuusta Ilomantsiin lauantaina.

Ilomantsissa on samaan aikaan toinenkin kiehtova tapahtuma, Vaara-Karjalan Leader ry:n järjestämä Villiruokafestarit 16.–17.8.2019.

Karhufestivaalin koko ohjelma.

KUVA: Ilomantsissa kuusipöllit odottavat jo veistäjiä ja muodonmuutosta karhuiksi.

LISÄTIEDOT

Maarit Hämäläinen-Koljonen | tuottaja, festivaalin johtaja