ITE Saimaalla -hankkeessa saatu 55 vinkkiä Etelä-Savon ITE-taiteilijoista

ke marrask. 30 08:15:00 2016

ITE Saimaalla -hanke käynnistyi heinäkuun alussa. Hankkeen tavoitteena on löytää Etelä-Savosta omaperäisiä itseoppineita nykykansantaiteilijoita, joiden työ ansaitsee näyttävän esittelyn omassa maakunnassa ja laajemminkin.

Vinkkejä Etelä-Savon alueelta on tähän mennessä saatu peräti 55. Haastatteluja on tehty 11. Hankkeelle asetetut tavoitteet ovat osin ylittyneet jo viiden ensimmäisen toimintakuukauden aikana. Tämä kertoo Etelä-Savon ITE-taiteen runsaudesta. Haastattelujen pohjalta eteläsavolainen ITE-taide näyttäytyy monipuolisena sekä tekniikoidensa että aiheidensa puolesta.

Kuvia Etelä-Savon ITE-taiteilijoiden teoksista: https://msl.fi/ite-kartoitukset/

Maaseudun Sivistysliitto on kartoittanut ITE-taidetta jo lähes kahden vuosikymmenen ajan eri puolilta Suomea ja nostanut heitä esiin näyttelyissä, tapahtumissa ja julkaisuissa.

ITE Saimaalla -hankkeessa ITE-taiteilijoiden etsintää on tehty ilmiantokampanjan avulla. Tiedotteet, etsintäjuliste, FB-sivu ja nettisivu ovat apuna vinkkien keruussa. Parhaat tulokset etsinnässä saadaan kuitenkin henkilökohtaisilla yhteydenotoilla alueen toimijoihin, tai vaikkapa kyselemällä paikalliselle huoltoasemalle kahville kerääntyneeltä mieskööriltä vinkkejä paikkakunnan ITE-taiteilijoista.

ITE Saimaalla -hanke jatkuu vuonna 2017. Hankkeessa tehdään lisää haastatteluja ja julkaistaan kesän 2017 kynnyksellä karttaesite Etelä-Savon avoinna olevista ITE-kohteista.

Lisää vinkkejä voit lähettää postitse, sähköpostitse tai puhelimitse:

Maaseudun Sivistysliitto
Minna Tuuva
Kauppakatu 23 b A 8
80100 Joensuu
minna.tuuva@msl.fi

ITE Saimaalla -hanke

• Rahoittajina Piällysmies ry ja Rajupusu Leader ry (Euroopan Maatalousrahasto). Toiminta-alueena Juva, Joroinen, Rantasalmi ja Sulkava (Rajupusu) sekä Heinävesi, Enonkoski, Savonranta, Kerimäki, Punkaharju ja Savonlinna (Piällysmies).

• Kartoittaa alueen itseoppineet nykykansantaiteilijat (ITE-taiteilijat) sekä muita paikalliskulttuurin ja maaseutuperinteen vahvuuksia ja kiinnostavia ilmentymiä. Kartoitus tehdään vuosina 2016–2017. ITE-taiteilijoita haastatellaan ja heidän tuotantoaan dokumentoidaan kirjallisesti, valokuvin ja videoin. Kerättävää aineistoa tallennetaan Internet-pohjaiseen arkistoon ja järjestetään niin, että sitä voi hyödyntää esimerkiksi näyttelyissä, tapahtumissa, julkaisuissa, viestinnässä ja matkailupalveluissa.

• Kokoaa esittelyaineiston yleisölle avoinna olevista ITE-taiteen pihapiireistä.

• Saattaa alueen nykykansantaiteen osaksi valtakunnallista ja kansainvälistä outsider-taiteen verkostoa.

Mitä on ITE-taide?

Lyhenne ITE tulee sanoista itse tehty elämä.  ITE-taiteen ilmenemismuodot ovat mitä moninaisimpia. Tunnusomaista nykykansantaiteilijoille on itseoppineisuus ja omaperäinen kekseliäisyys, mikä näkyy niin aiheiden, tekniikoiden kuin materiaalienkin runsaana kirjona. Usein tekemisen tekniikoina ovat moottorisahaveisto, betoniveisto tai teosten koostaminen kierrätysmateriaaleista. Nykykansantaiteilijat eivät jäljittele tunnettuja taiteilijoita tai tyylejä. Teokset ovat yksilöllisiä ja ottavat usein kantaa ajankohtaisiin aiheisiin.

Kuka on ITE-taiteilija?

Tyypillistä ITE-taiteilijoille on, että he harvoin mieltävät itsensä taiteilijoiksi tai tekemisensä taiteeksi. Ammatillista taiteen koulutusta heillä ei ole, vaan he ovat hankkineet oppinsa itse. Harrastajista he puolestaan eroavat omaperäisyydellään ja sillä, että tekevät taidetta ensisijaisesti itselleen, omaksi ilokseen, tekemisen vimmasta ja kokeilemisen innosta. He eivät välttämättä käy taidekursseja eivätkä hakeudu mukaan näyttelyihin, kuten harrastajataiteilijat.

Työn etenemistä voi seurata Facebookista ITE Saimaalla -sivulta

ITE Saimaalla nettisivu: https://msl.fi/ite-kartoitukset/