ITE teossa -kirja esittelee ITE-taiteilijoita Pirkanmaan alueelta

ke kesäk. 20 08:15:00 2018

Omaperäisten itseoppineiden tekemää ITE-taidetta on nyt kartoitettu Suomessa kaksikymmentä vuotta. Kuluneiden vuosien aikana ITE on astunut lapsenkengistä täysi-ikäisen taidemuodon suuriin saappaisiin.

ITE teossa on ITE-taiteen 11. vuosikirja. Taiteen tohtori Minna Haverin toimittama julkaisu esittelee 51 Pirkanmaan ITE-taiteilijaa ja pohtii ITE-taiteen ilmiötä monesta näkökulmasta eri kirjoittajien voimin.

Siirtyessään maaseutumaisemista punatiilisten piippujen varjoon ITE-taide alkaa saada uusia, urbaaneja sävyjä. Kaupunkikesannoilta löytyy myös ITE-taiteen kaupunkilaisserkku eli graffitikulttuuri, joka ei sulaudu kansantaiteeseen, mutta sivuaa sitä. Kirja haastaa miettimään ITE-taiteen rajoja ja raikastaa pölyttyneitä käsityksiä kansanluovuudesta.

Kirjan on tuottanut Maaseudun Sivistysliitto ja kustantanut Maahenki: https://maahenki.fi/tuotteet/ite-teossa/

ITE Pirkanmaalla -hanke

Vuosina 2016–2018 Maaseudun Sivistysliiton ITE Pirkanmaalla -hankkeessa etsitään ja esitellään Pirkanmaan alueen ITE-taiteilijoita. Hanke on saanut ”ilmiannon” yli 130 ITE-taiteilijasta, joista 51 on esitelty hankkeen kirjassa ja näyttelyissä. Heidän tuotantoaan on hankkeessa dokumentoitu kirjallisesti, valokuvin ja videoin. Nämä kartoituksen tulokset on liitetty mukaan koko Suomea koskevaan ITE-taiteen digitaaliseen tietokantaan. Hanketyötä rahoittaa Euroopan maaseuturahasto ja Pirkanmaan ELY-keskus.

ITE Pirkanmaalla -nettisivut: www.itepirkanmaalla.net

ITE teossa -näyttely

Tampereella Työväenmuseo Werstaan kesänäyttelyssä (8.6.–26.8.2018) on vallalla tekemisen meininki! Näyttelyn kuraattorit Minna Haveri ja Elina Vuorimies ovat vierailleet ITE-taiteilijoiden arjen ympäristöissä ja tuoneet sieltä näyttelyyn työhuoneiden ja pihapiirien näköisiä kokonaisuuksia ja tunnelmia. Teoskokonaisuuksien ripustus on tehty osittain ITE-taiteilijoiden kanssa yhdessä suunnitellen. Näyttelyssä nähdään tekoja ja teoksia yhteensä 17 pirkanmaalaiselta ITE-taiteilijalta: https://www.epressi.com/tiedotteet/kulttuuri-ja-taide/ite-teossa-nayttely-avautuu-tampereella-2.html

ITE-taide

Lyhenne ITE tulee sanoista itse tehty elämä. ITE-taide on suomalaista aikalaiskansantaidetta, arjen ympäristöissä syntyvää omaperäistä visuaalista luovuutta. ITE-taiteilijat ovat itseoppineita ja työskentelevät taidemaailman ulkopuolella. Maaseudun Sivistysliitto on etsinyt ITE-taiteilijoita 1990-luvun lopulta lähtien, esitellyt heidän taidettaan kotimaassa ja kansainvälisesti sekä kartuttanut laajan ITE-taiteen kokoelman. ITE-museo esittelee suomalaista ITE-taidetta liikkuvan museon periaatteella, yhteistyössä muiden museoiden ja taidekeskusten kanssa. Museotyön keskus on Kokkolassa K.H.Renlundin museon alaisuudessa. ITE-museota ylläpitävät Kokkolan kaupunki ja Maaseudun Sivistysliitto.

ITE-taiteen nettiportaali: www.itenet.fi

ITE teossa -kirjan julkistaminen Werstaalla 20.6.2018 klo 11–13

Työväenmuseo Werstaalla (Väinö Linnan aukio 8, Tampere) ITE-teemapäivässä keskiviikkona 20.6.2018 klo 11–13 esitellään ITE Pirkanmaalla -hankkeessa tehtyä ITE teossa -kirjaa sekä samannimistä näyttelyä. Paikalla on myös runsaasti alueen ITE-taiteilijoita esittelemässä taidettaan ja ITE-toimijoita kertomassa työstään. Teemapäivänä julkaistaan kirjan lisäksi kolme hankkeessa tuotettua lyhytelokuvaa ITE-taiteen tekijöistä. Tervetuloa!

Tiedustelut:
Päätoimittaja, hankekoordinaattori Minna Haveri p. 040 821 4217 minna.haveri@msl.fi

ITE teossa
Päätoimittaja Minna Haveri