Karhufestivaalin veistokilpailun tuomariston johtajaksi taiteilija Veli Granö

ti kesäk. 23 11:15:00 2020

Vuoden 2020 Karhufestivaalin veistokilpailun tuomariston puheenjohtajaksi on valittu taiteilija, valokuvaaja ja elokuvantekijä Veli Granö.

Ilomantsissa 13.–15.8.2020 toteutuva seitsemäs Karhufestivaali on ITE-taiteen juhlavuoden suurin yksittäinen tapahtuma. Festivaalin ytimenä on moottorisahoin käytävä karhunveistokilpailu, jonka tämänkertainen teema Vapaa tyyli – Freestyle kannustaa veistäjiä mielikuvituksen ja kekseliäisyyden käyttöön.

Veli Granö on toiminut yli kahden vuosikymmenen ajan ITE-taiteen esiin nostajana omassa taiteellisessa työssään sekä asiantuntijana Maaseudun Sivistysliiton hankkeissa. Tänä vuonna hän työskentelee MSL:ssä kartoittaen satakuntalaista ITE-taidetta. Veli Granö on myös valtakunnallisen ITE-taiteen kannatusyhdistyksen puheenjohtaja.

Tuomaristossa monipuolista asiantuntemusta

Kilpailun tuomaristo koostuu taiteen, puunkäsittelyn, luonnontuntemuksen ja paikalliskulttuurin edustajista. Mukana ovat puunveistäjä Timo Kareinen Ilomantsista, Ilomantsin kunnan nimeämä metsästystä harrastava työterveyshoitaja Anna Puruskainen-Saarelainen, Itä-Suomen yliopiston metsätieteiden osastosta professori Timo Tokola sekä Stora Enson markkinointiasiantuntija Seppo Vihreäpuu. Tuomariston sihteerinä toimii Maaseudun Sivistysliiton kulttuurituottaja Raija Kallioinen.

Arvioinnissa huomioidaan ”freestylen” henki

Tuomariston työtä ohjaavat etukäteen määritellyt arvioinnin kriteerit. Tämänvuotinen teema Vapaa tyyli – Freestyle antaa kilpailijoille huomattavasti enemmän vapauksia kuin moottorisahaveiston kilpailuissa on Suomessa totuttu. Veistosten pintakäsittelylle ei aseteta lainkaan rajoituksia, vaan veistäjiä kannustetaan ITE-taiteen hengessä käyttämään mielikuvitustaan ja kekseliäisyyttään.

25 uutta veistosta tulossa Tuhannen karhun maahan

Karhunveiston kilpailussa on mukana 25 osallistujaa. Osa heistä käyttää kilpailun sääntöjen sallimaa avustajaa, joten kisakentällä nähdään kaikkiaan lähemmäs 40 tekijää. Mukana on puolenkymmentä uutta veistäjää, joukossa myös nuoria vasta-alkajia.

Karhuveistokset jäävät Ilomantsiin. Tulevina vuosina niitä nähdään kyläympäristöön levittäytyvässä Tuhannen karhun maan veistospuistossa.

Karhufestivaali kuuluu tänäkin vuonna Euroopan kulttuuriympäristöpäivien kansainväliseen ohjelmistoon.

Veistokilpailun järjestää Maaseudun Sivistysliitto alueellisine yhdistyksineen.

Tuomariston kokoonpano täällä.
Arvioinnin kriteerit täällä.