Karhunveiston mestaruuskilpailun tuomaristo julkistettiin

to kesäk. 20 14:00:00 2019

Ilomantsissa elokuussa käytävän karhunveiston mestaruuskilpailun 2019 tuomaristo on julkistettu. Mukana on monipuolista taiteellista ja teknistä asiantuntemusta, metsäluonnon ja puumateriaalin tuntijoita ja luonnossa liikkujia.

Tuomaristoon kuuluvat graafinen suunnittelija Kimmo Heikkilä, Stora Enson metsäasiantuntija Seppo Kiiskinen, Ilomantsin kunnanvaltuutettu, ylirajavartija evp Asko Mäkinen, yrittäjä ja taiteilija Natalia Podkozina, kulttuurintutkija Minna Tuuva sekä Puunveistäjät ry:n sihteeri, elämystaiteilija Marika Walldén. Tuomariston sihteerinä toimii Maaseudun Sivistysliiton kulttuurituottaja Raija Kallioinen.

Taiteellisuus, tekniikka ja teeman tulkinta ovat arvioinnin perusteina

Tuomariston arviointia ohjaavat kriteerit on julkistettu. Tuomareiden tulee suunnata huomionsa niin veistosten taiteelliseen kuin tekniseen toteutukseen. Kilpailun teema GoBearGo / KouKarhuKou haastaa veistäjät kuvaamaan liikettä ja toimintaa. Teeman ilmentyminen veistoksessa tulee ottaa arvioinnissa huomioon.

Karhufestivaali toteutuu Ilomantsin kuntakeskuksessa 15.–17. elokuuta 2019, nyt kuudetta kertaa. Torstaina ja perjantaina käytävään kaksipäiväiseen mestaruuskilpailuun osallistuu 36 veistäjää neljästä eri maasta. Lauantaina loppuhuipennuksena on pikaveistokisa.

Karhufestivaalin 2019 järjestäjinä ovat Maaseudun Sivistysliitto alueyhdistyksineen ja Ilomantsin kunta. Yhteistyökumppaneina ovat Stora Enso, Vaara-Karjalan Osuuspankki ja lukuisat paikalliset yhdistykset ja yhteisöt. Festivaali kuuluu Euroopan kulttuuriympäristöpäivien tapahtumiin.

LISÄTIETOA KARHUFESTIVAALISTA:
Festivaalin tuottaja Maarit Hämäläinen-Koljonen, Maaseudun Sivistysliiton Vaara-Karjalan yhdistys, maarit.hamalainen-koljonen@msl.fi, puh. 040 579 5957

LISÄTIETOA KARHUNVEISTON KILPAILUSTA:
Kulttuurituottaja Raija Kallioinen, Maaseudun Sivistysliitto, raija.kallioinen@msl.fi, puh. 040 5636 876

KUVASSA vuoden 2018 karhunveistokilpailun tuomaristo arviointikierroksellaan Ilomantsin keskustassa.