Karhut kevätretkeilevät Ilomantsissa

la huhtik. 21 13:34:00 2018

Ilomantsissa toivotetaan kevät tervetulleeksi sekä ennakoidaan tulevan kesän Karhufestivaaleja ja Villiruokafestareita vapunaattona 30. huhtikuuta. Karhujen kevätretki -tempauksessa Ilomantsin kontiot heräilevät talviuniltaan ja saapuvat Pogostalle.

Ilomantsin villiä menoa voi tulla seuraamaan klo 9 alkaen torilta, jonne ensimmäiset karhuveistokset sijoitetaan. Karhut saavat sijansa myös tulevien veistopaikkojen läheisyydestä kirkonkylän keskustassa. Karhujen kevätretki päättyy klo 13–15 Vaara-Karjalan Osuuspankin pihalle, jossa on sima- ja yrttilettutarjoilua.

Maaseudun Sivistysliiton, Ilomantsin kunnan ja useiden yhteistyökumppaneiden järjestämä Ilomantsin V Karhufestivaali on 16.–18.8.2018. Veistokilpailun teemana on tänä vuonna Villi luonto. Lauantaina 18.8. Vaara-Karjalan Leader järjestää Villiruokafestarit, jossa nostetaan esille suomalaisen luonnon antimia. Tapahtuma on pop up -ravintolatapahtuma, jossa eri toimijat valmistavat ja myyvät sekä paikan päällä syötäviä että mukaan ostettavia villiruokatuotteita.

Samaan aikaan festivaalien kanssa Ilomantsiin kokoontuu lähes sata metsästävää naista ympäri maailmaa. Neljättä kertaa järjestettävän Women and Sustainable Hunting (WaSH) -konferenssin aiheena on tällä kertaa Nainen ja karhu – menneisyydestä nykyaikaan. Konferenssin järjestävät Suomen Metsästäjäliitto ja Pohjois-Karjalan Jahtinaiset.

LISÄTIETOJA:

Karhufestivaali