Kyläilyaiheisen kirjoituskilpailun voitto Kälviälle Heleena Lassilalle

ma marrask. 25 13:30:00 2019

VAPAA JULKISUUTEEN MAANANTAINA 25.11.2019 KLO 13.30
(Tulosten julkistaminen Oodi-kirjastossa Helsingissä klo 13 alkavassa palkintojuhlassa)

Valtakunnallisen, kaikille avoimen Kyläillään!-kirjoituskilpailun tulokset ovat ratkenneet. Pääpalkinnon 5.000 euroa sai kälviäläinen eläkkeellä oleva maatilan emäntä Heleena Lassila.

Voittoisa teksti kuvaa lauantaista saunareissua serkkulaan pienen tytön näkökulmasta. Tavallisentuntuisen tapauksen tunnelmallisuus ja tarkka ajankuva viehätti tuomaristoa. ”Kertomus on kyläilyn ideaali, jollaisen me kaikki haluamme kokea joskus”, toteaa raati perusteluissaan.

Toiselle, jaetulle sijalle 500 euron palkinnoin tulivat Ali Ahovaara Ilmajoelta, Eemeli Hakoköngäs Helsingistä, Nina Harjunpää Seinäjoelta, Mia Keurulainen Helsingistä, Hanna Laakkonen Haapajärveltä ja Kaija Pullinen Hyvinkäältä.

Kunniamaininnan tekstistään sai viisi kirjoittajaa: Pilvi Drews Vantaalta, Kai Käkelä Lahdesta, Kari Lyytikäinen Nokialta, Johanna Tornberg Ylivieskasta ja Konsta Tourunen Laukaasta.

Kirjoituskilpailun järjestivät Maaseudun Sivistysliitto, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Suomen Kylät ry, Suomen Kotiseutuliitto, Eläkeliitto, Siskot ja Simot -yhteisö sekä Maahenki-kustantamo. Kirjoitukset on talletettu SKS:n arkistoon.

Millaisia tekstejä?

Kilpailun tekstit vievät 50-luvulle lapsuuden kylämaisemiin, nykypäivän lähiöihin, mummolaan, mökille, yllätysvierailuille tai huolellisesti suunniteltujen vierailujen rituaaleihin. Sosiaalisista eroista, sukujen ja naapurustojen ristiriidoista ja ihmissuhteiden kiemuroista saadaan myös eläviä välähdyksiä.

Aineistossa painottuvat tosipohjaiset muistelutekstit. Tarinoista monet sijoittuvat maaseudulle. Osa kirjoituksista kuvaa yksittäistä mieleen jäänyttä tai tyypillistä kyläilytapausta, osa kyläilyn tapoja yleisemmin ja pidemmältäkin ajalta. Käännekohtana kyläilyn perinteissä näyttäytyy television tulo ja nykypäivään sijoittuvissa teksteissä myös sosiaalinen media.

Kirjoituskilpailu innosti mukaan 726 kirjoittajaa 846 tekstillä. Kirjoittajia oli kaikkialta Suomesta. Ikänsä ilmoittaneiden haarukka ylsi 11-vuotiaasta 97-vuotiaaseen. Tuomaristo painotti valinnoissaan kirjoitusten omaäänisyyttä, koskettavuutta, vilpittömyyttä ja samastuttavuutta sekä kerronnan elävyyttä.

Käykää peremmälle! Kirjoituksia kyläilystä -kirja

Kilpailun parhaimmistosta on julkaistu 32 tarinaa sisältävä kirja Käykää peremmälle! Kirjoituksia kyläilystä. Kirjan on toimittanut Lauri Oino ja kustantanut Maahenki Oy.

Kirjoituskilpailu
Tuomariston lausunto täällä. Palkintojen perustelut täällä.
Tuomariston sihteeri: Raija Kallioinen, MSL, raija.kallioinen@msl.fi, p. 040 5636 876.

Käykää peremmälle -kirja
Kirjan tiedote täällä.
Arvostelukappaleiden tilaukset: maahenki@msl.fi
Kirjamyynti: Ulla Sarviala, ulla.sarviala@maahenki.fi, p. 050 560 4544