Mitä kuuluu Ilomantsin kesäfestivaaleille?

ti kesäk. 09 15:00:00 2020

Ilomantsiin elokuulle 2020 suunnitellut Karhufestivaali ja Villiruokafestarit ovat tehneet linjauksensa koronakesän toimistaan.

Karhufestivaali painottuu veistokilpailuun, kylälle levittyvään veistospuistoon sekä kylätaiteilijan näyttelyyn ja työskentelyyn Ilomantsissa. Villiruokafestarit suuntaa katseensa tulevaisuuteen ja siirtää tapahtumansa kesään 2021.

Karhufestivaali välittää puunveistoa netin kautta kaikelle kansalle

Karhufestivaali toteutuu suunniteltuna ajankohtana 13.–15.8.2020. Tapahtuman painopisteenä on torstaina ja perjantaina käytävä karhunveiston mestaruuskilpailu teemalla Vapaa tyyli – Freestyle. Kisapaikka on siirretty kirkonkylän keskustasta sivummalle Kansallistalon pihapiiriin ja Karhuareenalle, joissa veistoksia tehdään ilman yleisöä. Kuvia, tunnelmia ja haastatteluja välitetään videolähetyksin. Yleisö pääsee äänestämään suosikkiaan festivaalia seuraavan kahden viikon ajan, ja näin väkimäärät tasoittuvat pidemmälle ajalle.

Karhufestivaalin johtaja, Maaseudun Sivistysliiton kehittämispäällikkö Timo Reko perustelee tehtyä ratkaisua:

- Ensisijaista meille on pitää huolta veistäjien, yleisön ja omien työntekijöidemme turvallisuudesta. Veistäjille on tärkeää päästä esittämään taidonnäytteitään ja ottamaan kilpaa toisistaan. Porukkaa kilpailuun tulee eri puolilta Suomea, ja uusia karhuveistoksia on luvassa 25. Kisapaikan siirrolla pois kylän keskustasta saamme jokaiselle riittävästi tilaa työskentelyyn, ja myös ruokailut ja huoltotoimet väljemmiksi.

- Yleisölle tarjoamme mahdollisuuden seurata tapahtumaa netin kautta. Tämä oikeastaan jopa laajentaa mukaan pääsyn mahdollisuuksia. Pikaveistokisan valitettavasti joudumme perumaan tältä kesältä. Kohtaamisia ilomantsilaisten kanssa on luvassa heinä-elokuussa, kun kylätaiteilijaksi palkkaamamme Vuoden ITE-taiteilija Paula Huhtanen liikkuu taiteineen kylillä ja pitää Ilo ylimmillään -näyttelyään Katri Vala Kulttuurikeskuksessa.

- Myös Tuhannen karhun maan veistospuisto tarjoaa silmäniloa kuntalaisille ja matkailijoille. Karhuveistoksia on levitetty koko kesän ajaksi eri puolille kirkonkylää liikkeiden pihoille ja Karhuareenalle.

- Karhufestivaalin oheisohjelmien toteuttamisesta käydään vielä neuvotteluita yhteistyötahojen kanssa.

Villiruokafestarit seuraavan kerran elokuussa 2021

Vaara-Karjalan Leader ry on päättänyt siirtää elokuulle 2020 suunnitellut Villiruokafestarit elokuulle 2021. Siirron syynä on vallitseva pandemiatilanne.

Vaara-Karjalan Leader ry:n toiminnanjohtaja Hannele Pyykkö avaa päätöksen perusteluja seuraavasti.

- Päätöstä tehdessämme otimme huomioon sen, että tapahtumien järjestämiseen liittyen on tällä hetkellä ilmoilla paljon epävarmuustekijöitä. Nämä epävarmuustekijät liittyvät mm. elintarvikealan säädöksiin, tapahtumien lupa-asioihin sekä erityisesti siihen, miten tapahtuman järjestäjänä pystymme estämään sumppujen syntymisen sekä pahimmassa tapauksessa osoittamaan korona-viruksen jäljitettävyyden.

- Peruminen ei ollut helppo päätös, mutta toisaalta emme halua ottaa turhia riskejä. Elokuussa 2021 juhlimme toivottavasti jälleen makuhermoja hivelevää festaria iloisin ja turvallisin mielin!

LISÄTIEDOT:

Karhufestivaali