Pehmeä taide – Uutuuskirja käsityön ja kuvataiteen rajapinnoilta

TERVETULOA JULKISTAMISTILAISUUTEEN

torstaina 16.6.2016 klo 13–14

Roosin talo, Pitkänsillankatu 39, Kokkola

Minna Haverin kirja Pehmeä taide punoo säikeitä käsityöperinteistä ja kädentaidoista tämän hetken kuvataiteelliseen ilmaisuun.

Haveri pohtii käsityön piirissä tapahtunutta muutosta, jonka seurauksena neuletekniikat ovat nousseet suosituksi kuvataidetekniikaksi ja taiteellisen itseilmaisun keinoksi. Kirja esittelee lankatekniikoita käyttäviä suomalaisia taiteilijoita niin kuvataideammattilaisten kuin neulegraffareiden ja ITE-taiteilijoidenkin joukosta.

Nykyneule yllättää!

Langalla voi piirtää ja virkkaamalla luoda veistoksia. Pehmeä, lankaperustainen kuvataide ei takerru käsityötekniikoiden perinteisiin. Se puhaltaa vanhoihin työtapoihin uuden, ajanmukaisen hengen. Ilmaisun räväkkyydestä huolimatta huolenpito, ekologisuus, naiseus, arki ja pehmeät arvot ovat lankatekniikoihin sisäänkirjoitettuja viestejä, joilla käsityötaiturit teoksissaan leikittelevät.

Minna Haveri

on nykykansantaiteesta väitellyt taiteen tutkija, taidekasvattaja ja tietokirjailija. Hän on laajasti kiinnostunut taidemaailman marginaaleista ja omintakeisista taiteen tekotavoista. Haverin mukaan taiteen tekeminen on jokaiselle kuuluva oikeus, eikä ilmaisutekniikoiden tarvitse rajoittua taidekouluissa opittuihin taitoihin.

Pehmeä taide -kirjan julkistaminen, Suuren patalappukisan tulokset ja ITE käsillä -näyttelyn yleisöopastus 16.6.2016

Pehmeä taide -kirja julkistetaan torstaina 16.6.2016 klo 13.00 Kokkolassa Roosin talossa, Pitkänsillankatu 39. Kirjan julkistamisen yhteydessä paljastetaan ITE käsillä -näyttelyyn liittyvän Suuren patalappukisan tulokset.

Kello 15.00 on ITE käsillä -näyttelyn opastettu yleisöesittely kadun toisella puolella museokorttelissa. Minna Haverin kuratoima, koko kesän kestävä näyttely esittelee käsityöpohjaista ITE-taidetta.

Pehmeä taide -kirjan julkaisee Maaseudun Sivistysliitto.

MSL on saanut ITE käsillä -näyttelyn ja Pehmeä taide -kirjan tuotantoon apurahan Alfred Kordelinin säätiöltä. Näyttelyä tullaan kierrättämään myöhemmin muillakin paikkakunnilla.

Minna Haverin tutkimustyötä ja käsikirjoitusta ovat tukeneet apurahoin Emil Aaltosen säätiö, Niilo Helanderin säätiö ja Suomen Tietokirjailijat ry.

Minna Haveri: Pehmeä taide
114 s., runsas värikuvitus, koko 230 x 295 mm
ISBN 978-952-301-073-4
Ovh 32 € + toimituskulut
Julkaisija Maaseudun Sivistysliitto
Kustantaja Maahenki Oy (2016)
www.maahenki.fi

Tilaukset
Pehmeä taide -kirjan hinta on 32 € + toimituskulut. Tilaukset tulee tehdä kustantajalle Maahenki Oy:lle maahenki@msl.fi tai puh. 09 751 2020.

Haastattelut
Kirjan tekijän Minna Haverin kanssa voi sopia haastatteluista ottamalla yhteyttä sähköpostitse minna.haveri@aalto.fi.