Satakunnassa alkaa omaperäisten ITE-taiteilijoiden etsintä

ke syysk. 18 11:05:00 2019

Maaseudun Sivistysliitto haastaa satakuntalaisia tekemään löytöjä

Veli Granö ja Elina Vuorimies valittiin Satakunnan ITE-taiteen kartoittajiksi

Satakuntalaisen ITE-taiteen etsintä käynnistyy lokakuussa, kun työhön tarttuu kokenut parivaljakko, taiteilija Veli Granö ja ITE-amanuenssi Elina Vuorimies.

ITE-taiteilijat eli omaperäiset, itseoppineet taiteentekijät ovat usein kätkössä arkisissa elämänpiireissään. Siksi Satakunnan asukkaat ovat ensiarvoisen tärkeitä vihjeiden antajia.

Nyt vinkkejä voi lähettää kartoittajille, joiden työhön kuuluu tietojen tallennus jälkipolville. Osaa vinkatuista taiteentekijöistä käydään haastattelemassa ja kuvaamassa. Tavoitteena on tuottaa myös kartta-aineistoa taidekohteista, joiden tekijät ovat valmiit ottamaan vastaan vierailijoita.

Kartoittajina kaksi ITE-taiteen vahvaa asiantuntijaa

Veli Granö ja Elina Vuorimies ovat suomalaisen nykykansantaiteen asiantuntijoina pitkän linjan vaikuttajia ja toimijoita. Kumpikin heistä on syntyisin porilaisia. Satakunnan ITE-taiteilijoiden etsinnässä he pääsevät nyt toimimaan tutulla kotikentällä työparina.

Veli Granö on taiteilija, valokuvaaja ja elokuvantekijä. Hän on toiminut taideopettajana mm. Aalto-yliopistossa ja Turun taideakatemiassa sekä professorina Kuvataideakatemiassa. 1980-luvulla hän tutki omaehtoisia taiteentekijöitä ja toteutti aiheesta Onnela-näyttelyn ja -kirjan. Toistuvasti hän on palannut ITE-taiteilijoiden pariin. Hän on kiertänyt eri puolilla maata kuvaamassa ITE-taiteilijoita ja tehnyt heistä myös videomuotokuvia. Artikkeleita hän on kirjoittanut niin kotimaisiin kuin kansainvälisiin julkaisuihin. Granö on myös toteuttanut kirjan Parikkalan Patsaspuiston luojasta Veijo Rönkkösestä.

Elina Vuorimies on työskennellyt Maaseudun Sivistysliiton ITE-taiteen kartoitushankkeissa 2000-luvun alussa neljässä eri maakunnassa ja toiminut asiantuntijana tuoreimmissakin kartoituksissa. Hän työskentelee ITE-taiteen amanuenssina K.H.Renlundin museossa Kokkolassa. Vuorimies on toimittanut useita ITE-taiteen julkaisuja ja kuratoinut näyttelyitä eri museoihin. Satakuntalaisia ITE-taiteilijoita hän tuntee jo entuudestaan, ja on esitellyt heitä kuratoimissaan näyttelyissä. Vuorimiehellä on myös hyvä outsider-taiteen kansainvälisen kentän tuntemus.

”Jokaisen maakunnan ITE-taiteella on omaa ilmettään ja luonnettaan, ja niin on varmasti Satakunnassakin. Kartoitushankkeissa on tapahtunut kahdessakymmenessä vuodessa paljon kehitystä, kun sosiaalisen median ja videoiden jakamisen mahdollisuudet on otettu käyttöön”, Elina Vuorimies pohtii.

Leadereitten, verkostojen ja tiimityön voimaa

ITE Satakunnassa -kartoitushankkeen toteuttaja on Maaseudun Sivistysliitto. EU:n maaseuturahaston hankerahoitusta ovat myöntäneet neljä alueella toimivaa Leader-yhdistystä, Aktiivinen Pohjois-Satakunta, Karhuseutu, Ravakka ja Joutsenten reitti.

Yhteistyöhön ITE-taiteilijoiden löytämiseksi tavoitellaan verkostoja, joiden toiminta ulottuu kyliin ja alueen asukkaiden pariin. Samoin matkailualan toimijoita ja oppilaitoksia tavoitellaan mukaan. MSL:n vakinaisesta henkilökunnasta kulttuurituottaja Raija Kallioinen ja kulttuurijohtaja Helka Ketonen osallistuvat kartoitushankkeen toteutukseen.

Vuosi 2020 on ITE-taiteen esittelemisen 20-vuotisjuhlavuosi, johon sisältyy runsas kattaus erilaista toimintaa ympäri maata. Satakunnan ITE-taide tulee nyt osaksi tätä juhlahumua.

YHTEYSTIEDOT

Hankekartoittajat (lokakuusta 2019 lukien):

Veli Granö, puh. 040 626 2251, veli.grano@msl.fi

Elina Vuorimies, puh. 040 626 6271, elina.vuorimies@msl.fi

Hankkeen koordinointi ja hallinto:

Raija Kallioinen, kulttuurituottaja, puh. 040 5636 876, raija.kallioinen@msl.fi

Helka Ketonen, kulttuurijohtaja, puh. 040 3577 662, helka.ketonen@msl.fi