Taide valtaa vanhat karhulinnat Korkeasaaren eläintarhassa

ti toukok. 10 13:15:00 2016

Grey Cube Galleria -näyttelyiden avajaiset 2.6. klo 18-20

Eläintarhan keinotekoiset maisemat ja tuotettu luontosuhde puhuttavat taiteilijoita

Kolmas kesä käynnistyy nykytaiteen parissa Grey Cube Galleriossa. Luonnontieteelliseen maailmankuvaan nojaava eläintarha tarjoaa kiehtovan viitekehyksen nykytaiteelle. Gallerioihin valitut taiteilijat kääntävät katseen kohti kulttuurisesti synnytettyä luontosuhdetta. Teokset käsittelevät luontokokemusten monimuotoisuutta ja välineellistymistä. Ne ohjaavat katsojaa pohtimaan sitä miten luonto kohdataan teknologian, keinotekoisesti luotujen mielikuvien, tieteellisesti tuotetun tiedon sekä ylläpidettyjen myyttien kautta. Mikä on luontokokemus – onko se sittenkin ihmisen tuotteistama tuote?  Grey Cube -näyttelyiden avajaiset to 2.6. klo 18-20. Taiteilijat, kuraattorit ja Korkeasaaren henkilökunta ovat läsnä avajaisissa.

Galleria 1. Eeva-Liisa Puhakka & Katrin Caspar: Whispers
Galleria 2. Päivi Allonen: Arctic Magnus Monotrema
Galleria 3. Gaia Carboni: Bear's  Paradise

Grey Cube Festivaalia vietetään lauantaina 6.8.2016

Festivaalipäivien ajaksi vanhat karhulinnat täyttyvät performanssi- ja esitystaiteella, ääni- ja videotaiteella, tanssilla ja musiikilla. Vuoden 2015 festivaalien tunnelmia voi katsella dokumettivideoista YouTubesta:

Grey Cube residenssiohjelma 2016

Vuoden 2016 Grey Cube –residenssitaiteilijoiksi valittiin taiteilijakollektiivi: Sinna Virtanen, Felicia Honkasalo ja Akuliina Niemi. Näin he kertovat työstään eläintarhassa: ” Paikkalähtöisen teoskokonaisuuden aihe ja lähtökohta on eläintarhaeläinten liikkuvuus Suomessa ja globaalisti. Kysymme:  Miten ja miksi eläimet muuttavat ja matkustavat? Keitä odotetaan, etsitään ja kuljetetaan kaukaa? Hahmottamme eläinten liikkuvuutta taiteen näkökulmasta, karttojen ja tarinoiden avulla, johon kuvailemme erilaisin tekniikoin eläinten reitit, niin pienet kuin suuretkin. Kartat, jotka ovat lyyrisiä ja maalauksellisia kokonaisuuksia, kertovat eläinten muuttohistorioista ja miten ne risteytyvät, kytkeytyvät toisiinsa sekä ihmisen liikkeisiin. ”

Kollektiiville on ominaista prosessinomainen ja tutkimuksellinen työskentely, jossa liikutaan myyttien, tieteellisen tiedon ja mielikuvituksen epäselvillä rajapinnoilla. Taiteilijat työskentelevät teatterin, aikataiteiden, kuvanveiston ja musiikin parissa. Residenssitaiteilijoiden työskentelyä voi seurata heidän blogistaan: http://theirmovement.tumblr.com/

Grey Cube toiminnan taustaa

Korkeasaaren kauan tyhjillään olleet karhulinnat muuntuivat paikkasidonnaisen nykytaiteen näyttämöiksi keväällä 2014 ja saivat nimekseen Grey Cube Galleriat. Näyttely- ja residenssiohjelma sekä Grey Cube Festival ovat saaneet innoitusta karhulinnojen historiasta ja eläintarhan konseptista. Grey Cube -ohjelmisto sijoittuu valkoisen kuution (white cube) ja mustan laatikon (black box) välimaastoon ammentaen molempien taiteiden perinteestä. 1950-luvusta asti tyhjinä olleet tilat täyttyvät Grey Cube Festivaalipäivien ajaksi performanssi- ja esitystaiteella, ääni- ja videotaiteella, tanssilla ja musiikilla. Festivaalipäivien välisinä aikoina esillä on kuvataidetta.

Toiminnasta vastaa Maaseudun Sivistysliitto, ja sitä toteutetaan osana Paikan tuntu - paikan identiteetti -hanketta vuosina 2014-2016. Yhteistyökumppanina ovat Korkeasaari ja HIAP. Hanketta tukee Koneen Säätiö ja Keskitien Tukisäätiö. Grey Cube Festivalia tukee lisäksi Helsingin kulttuurikeskus.

LISÄTIETOJA:

kuraattorit Kristiina Ljokkoi 050 4138213 ja Päivi Raivio, greycubegalleriat@msl.fi

Maaseudun Sivistysliiton kulttuurijohtaja Helka Ketonen, helka.ketonen@msl.fi, 040 3577662

www.greycube.paikantuntu.fi

www.facebook.com/greycubegalleriat