Tule rakentamaan kylälle oma aurinkovoimala!

ma huhtik. 23 13:00:00 2018

Kiteen Muljulassa perehdytään aurinkosäh­köön ja rakennetaan aurinkovoimala. Kaksi päiväisellä kurssilla energia-asiantuntija Janne Käpylehto perehdyttää aurinkosähkön perus­teisiin ja yhdessä asennetaan myös aurinko­voimala Kiteen Muljulan kylätalolle. Kurssi on maksuton (sis. lounas ja kahvit). Torstaina aloitetaan teorialla ja perjantaina aloitetaan voimalan rakennus.

26.4. klo 17.30-20 Teoria, Annin kartano, Hovisalontie 7, Tolosenmäki

27.4. klo 10-17 Voimalan asennus, käyttöön­otto ja avajaiset Rantasaunalla, Anttilantie 4.

Ilmottautuminen Timo Reko, timo.reko@msl.fi, 050 322 6798

Kurssi on osa Kohti vähähiilisiä kyliä- hanketta sekä Muljulan kylän sekä Keski-Karjalan Jetina ry Leader-teemahanketta.

Vähähiilisen yhteiskunnan rakentaminen lähtee liikkeelle yhteisöjen toiminnasta. Yhdyskuntien energian tuotantoon, kierrätykseen, liikkumiseen ja kuluttamiseen liittyy haasteita, joihin vastaamiseen tarvitaan eritoten paikallisten yhteisöjen ponnisteluja. Kohti vähähiilisiä kyliä -hankkeen avustuksella voidaan esimerkiksi kehittää kylän jätehuoltoa ja kierrätystä, järjestää ympäristöaiheinen tapahtuma, suunnitella energiaomavarainen kylä, muuttaa kylätalon lämmitysjärjestelmä ympäristöystävällisemmäksi, perustaa kylän yhteinen lähiruokapiiri, organisoida kimppakyytijärjestelmä, tehdä yhteishankintoja aurinkopaneeleista tai sähköpyöristä, tutustua biokaasun tuotantoon, perustaa komposteja ja tuunata kotiin tai kylätalolle kuivakäymälä ja toteuttaa vaikka syötävä ympäristötaideteos.