Viikonvaihteessa valittiin vuoden 2018 karhunveiston mestareita

ma elok. 20 08:49:00 2018

Karhufestivaaleilla Ilomantsissa tehtiin digiloikka villistä luonnosta nykypäivään - Veistokisan voittajaksi tuli venäläinen Pavel Muntiev

Ilomantsissa viikonvaihteessa käydyn karhunveiston mestaruuskilpailun voitto meni Venäjälle. Pietarilaisen Pavel Muntievin tulkinta yhdisti omaperäisellä tavalla perinteisesti veistämällä tehdyn karhun nykyteknologiaan. Karhu kysyi, onko villin luonnon kokemus nyt vain klikkaamalla tykkäämistä.

Muut palkintosijat menivät Tapio Vääräsmäelle Uuraisille ja Esko Heikuralle Kuhmoon. Kunniamaininnan sai Timo Nevalainen Pyhäjärveltä, ja hänen veistoksensa oli myös yleisön suosikki.

Pikaveistokilpailun voitti virolainen Karl Jõumees, kilpailun nuorin osanottaja, vain 22-vuotias Toiseksi tuli Timo Nevalainen ja kolmanneksi ylöjärveläinen Juha Käkelä. Vaara-Karjalan Osuuspankin nimikkopalkinnon sai Pekka Niskanen Haapajärveltä.

Veistokisassa oli 24 osallistujaa. Suomen lisäksi kilpailijoita oli Virosta ja Venäjältä. Yleisön määrä yhtaikaa toteutetuilla Karhufestivaaleilla ja Villiruokafestareilla oli ennätysmäinen, noin 7.000. Ensi vuoden karhufestivaalien kilpailun teemassa veistäjät haastetaan kuvaamaan liikkuvaa karhua.

Villi luonto innosti monenlaisiin tulkintoihin

Karhunveiston mestaruuskilpailun 2018 teemana oli Villi luonto. Kilpailukutsussa veistäjiä pyydettiin ilmentämään omaa suhdettaan villiin luontoon. Kysyttiin, onko kaupungistuvassa maailmassa enää sijaa villille luonnolle?

Tuomaristo antoi kiitosta teeman monipuolisille tulkinnoille, joista löytyi niin voimien mittelöä ja taistelua kuin henkisiä ulottuvuuksia. Uudenlaisia tulkintoja olivat luonnosta vierautumisen teemat. Monissa töissä nähtiin rikkautena myös teosten taustalla olevat kiehtovat tarinat. Ilahduttavaa oli kokeneiden konkareiden ja uusien tulokkaiden ja myös nuorten veistäjien kohtaaminen.

Pietarilaisen Pavel Muntievin voittajaveistoksessa Klikkaa tykkäys luonnolle villi ja suorastaan pelottavan ärhäkkä karhu kohtaa nykypäivän, kun karhun hahmo loikkaa esiin iPhonesta. Karhun hahmo on perinteisen tarkkaa puunveistoa, ja Muntiev on käyttänyt moottorisahaa taiturillisesti kuin sivellintä. Asetelma kertoo oivaltavasti nykypäivän teknologistuneesta luontosuhteesta. Metsään ja luontoon ei mennä itse, vaan kokemuksia ja tunteita haetaan virtuaalisesti.

Toiseksi tulleen 28-vuotiaan Tapio Vääräsmäen Kynsi koski -veistoksen aihe on hyvin perinteinen, kalastava karhu. Koskessa nousevia lohia tavoittelevan karhun voi miltei nähdä liikkuvan ja kalojen kiepsauttavan pyrstöään. On kuin karhu olisi jo ollut puun sisässä ja omalla voimallaan ponnistanut eläväksi. Karhun kynnet koskevat jo lohen kylkeä ja ilme ennakoi herkkuhetkeä. Toteutuksessa yhdistyvät poikkeuksellisen taidokkaasti levollisuus ja dynaamisuus. Tekijä on osannut ennakoida, mitä puusta voi saada, ja hänen kolmiulotteinen hahmottamiskykynsä on huippuluokkaa.

Kolmossijan saavutti tunnettu veistäjämestari Esko Heikura Kuhmosta. Hänen tulkinnassaan Karhumadonna villeys kumpuaa muinaisista uskomuksista, karhun ja ihmisen yhteisestä alkuperästä. Teoksessa madonna – tai äiti maa – on ottanut karhunpojan hellästi syliin ja imettää sitä. Veistos on harmoninen ja pelkistetty, ja siinä on taidolla tehtyjä yksityiskohtia. Puumateriaalin läpikotaisin tunteva tekijä luottaa ilmaisuunsa ja on rohkeasti jättänyt työn kokonaan valkoiseksi. Veistos sisältää kiinnostavasti viitteitä myös taidehistoriaan.

Kunniamaininnan tuomaristo myönsi pyhäjärveläisen Timo Nevalaisen teokselle Kalassa. Myös yleisöäänestyksen voittaneessa teoksessa pölkky on koverrettu veneeksi, jossa kalamiehen kaverina on karhu. Humoristisessa veistoksessa puumateriaali on käytetty taidokkaasti hyväksi, ja hauskana yksityiskohtana on veneen pohjalle kaiverrettu kalansaalis. Ilomantsissa on iät ajat erästelty, kalasteltu ja taitettu taivalta veneellä, ja veistoksen todettiin olevan kuin kotonaan.

Tuomariston lausunto sekä palkintojen perustelut löytyvät Karhufestivaalin kotisivulta.

Pikaveistokisan tulokset

Karhufestivaalin loppuhuipennuksena käytiin puolentoista tunnin pikaveistokisa, jonka palkintosijat ratkaistiin yleisöäänin. Ääniä annettiin kaikkiaan 673, ja sijoitukset olivat seuraavat:

1. sija, 187 ääntä
Karl Jõumees, Pärnumaa, Viro, veistos Why to work?

2. sija, 104 ääntä
Timo Nevalainen, Pyhäjärvi, veistos Äiti ja lapsi

3. sija, 66 ääntä
Juha Käkelä, Ylöjärvi, veistos Horse Power

Maaseudun Sivistysliitto valitsi veistoksia kokoelmaansa

Kilpailusääntöjen mukaisesti Maaseudun Sivistysliitto sai valita kummastakin kisasta kaksi veistosta ITE-taiteen kokoelmaansa. Valituiksi tulivat pitkästä kisasta Esko Heikuran Karhumadonna ja Juha Käkelän Suomalaiset marjanpoimijat. Pikakisasta kokoelmaan pääsivät Ulla Haglundin Metsän kissa ja Leo Löppösen Loikka.

Tuomaristossa monipuolista näkemyksellisyyttä

Tuomaristoon kuuluivat puheenjohtajana maakuntaneuvos Markku Lappalainen ja jäseninä projektikoordinaattori, TaT Minna Haveri Maaseudun Sivistysliitosta, viestintäjohtaja Satu Härkönen Stora Ensosta, toimitusjohtaja Raili Hyvönen Vaara-Karjalan Osuuspankista, eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja Jouni Korhonen ja elämystaiteilija Marika Walldén Suomen Puunveistäjät ry:stä. Tuomariston sihteerinä toimi kulttuurituottaja Raija Kallioinen Maaseudun Sivistysliitosta.

Ensi vuoden teemana liikkuva karhu

Karhufestivaaleille on luvassa edelleen jatkoa. Ensi vuoden tapahtuma on elokuussa karhunmetsästyksen alkuvaiheissa. Teemana on Go-Bear-Go eli Kou-Karhu-Kou. Veistäjät haastetaan tekemään liikkuvaa ja eloisasti toteutettua karhua.

Tavoitteena Tuhannen karhun maa

Vuosien myötä on tavoitteena luoda Karhufestivaalien avulla Ilomantsiin kulttuurinähtävyys Tuhannen karhun maa. Se on kylänraiteille levittyvä veistospuisto, monenlaisten veistotyylien näyteikkuna, jossa yhtyvät metsän kuninkaan myyttinen valtakunta ja ihmisen kulttuuriympäristö. Puiston tukikohtana on Katri Vala -kulttuurikeskus, mutta veistoksia on kesäisin myös kylänraitilla liikelaitosten ja kunnan virastojen pihapiireissä kaikkien nähtävillä.

LISÄTIEDOT:

www.karhufestivaali.fi
Karhufestivaali

Tuomariston sihteeri Raija Kallioinen, raija.kallioinen@msl.fi
puh. 040 5636 876

Karhufestivaalin johtaja ja tuottaja Maarit Hämäläinen-Koljonen, maarit.hamalainen-koljonen@msl.fi, puh. 040 579 5957