Webinaari 11.6.2020: Mitä on outsider-taide?

to toukok. 14 09:59:00 2020

Mitä on outsider-taide?

Webinaarisarjan ensimmäinen osa torstaina 11.6.2020 klo 10-12 taiteen asiantuntijoille ja rahoittajille

Outsider-taiteen eurooppalainen verkosto European Outsider Art Association EOA tuo vuotuisen konferenssinsa Suomeen, Hämeenlinnaan vuonna 2022. Taidekentän toimijoiden ja yleisön kiinnostusta kansainväliseen tapahtumaan herätellään webinaarien sarjalla, jossa käsitellään taiteen marginaalialueita.

Sarjan avauksena tutkimustietoa ja keskustelua outsider-taiteen käsitteestä

Puolen vuoden välein järjestettävissä webinaareissa pohditaan aluksi outsider-taiteen käsitteen muotoutumista ja elämistä ajassa, myös haasteineen. Jatkossa on luvassa näkökulmia mm. marginaaleissa toimivilta taiteilijoilta, taidemaailman vaikuttajilta, yhdenvertaisuuden edistäjiltä ja rahoituksen edustajilta.

Webinaarisarjan aloitusjakson aiheena on kysymys What is Outsider Art? Taiteen tohtori Minna Haveri esittelee outsider-taiteen kenttää ja käsitteistöä suomalaisesta näkökulmasta. Outsider-taiteen tutkijana ja kirjoittajana ansioitunut pitkän linjan kansainvälinen vaikuttaja professori Colin Rhodes puhuu otsikolla The Usefulness of the Term, Outsider Art?.

Osallistujilla on mahdollisuus lähettää kysymyksiä etukäteen ilmoittautumisen yhteydessä tai webinaarin aikana. Osallistujat voivat myös esittää toiveita ja ehdotuksia webinaarin tuleviin aiheisiin ja esiintyjiin. Webinaarisarjan tavoitteena on jakaa tietoa kuvataiteen marginaalin ilmiöistä sekä lisätä, etsiä ja löytää yhteistä ymmärrystä marginaaleissa toimivien taiteilijoiden asemasta taiteen kentällä.

Kaksi vuosikymmentä toimintaa, asiantuntemusta ja kansainvälistä verkottumista

Webinaarin järjestäjinä ovat kahden vuosikymmenen ajan ilmiökentän parissa Suomessa ja kansainvälisesti toimineet Maaseudun Sivistysliitto ja Kettuki ry. Myös eurooppalainen outsider-taiteen verkosto EOA on mukana järjestäjätahona.

Kettuki on erityistaidetoiminnan edunvalvojajärjestö ja valtakunnallinen asiantuntijaverkosto, jonka päämääränä on yhdenvertainen taide. Kettukilla on tällä hetkellä edustus EOA:n hallituksessa.

Maaseudun Sivistysliitto on itseoppineiden taiteilijoiden esiin noston pioneeri, joka on kartoittanut ja esitellyt ITE-taidetta 1990-luvulta alkaen. Vuonna 2020 työn hedelmistä nautitaan ITE-taiteen juhlavuoden merkeissä. Maaseudun Sivistysliitto kuuluu EOA-verkoston perustajajäseniin.

Webinaarin ohjelma ja ilmoittautumislinkki löytyvät täältä.

LISÄTIETOJA
Kulttuurijohtaja Helka Ketonen, Maaseudun Sivistysliitto, helka.ketonen@msl.fi, puh. 040 357 7662
Toiminnanjohtaja Päivi Lilja, Kettuki ry, toimisto@kettuki.fi, puh. 044 0405 107