5E kylät -hanke tutustuttaa arjen kiertotalouteen. Avajaistapahtuma Vaalassa Neittävällä 10.9. klo 10–16

ti syysk. 06 12:45:00 2016

Vähähiiliset yhteisöt -hankkeen avajaistapahtuma Neittävän kierrätyspäivän yhteydessä 10.9. klo 10–16

Oulujärvi Leaderin alueella on toukokuulta alkaen käynnistelty 5E kylät – vähähiiliset yhteisöt -hanketta, jonka tarkoituksena on innostaa, kannustaa ja aktivoida alueen kyliä ja kyläläisiä sekä muita maaseudun toimijoita omaksumaan ja ottamaan käyttöön arjen kiertotalouden, biotalouden ja ns. vähähiilisyyden ratkaisuja. Ilmastonmuutoksen torjunta ja ympäristömme hyvinvointi lähtee liikkeelle arkisista asioista, ja tavoitteena elää hyvää elämää samalla ympäristön hyvinvointia edistäen.

Hankkeen avaustilaisuus pidetään Neittävän kylällä Vaalassa 10.9. järjestettävän Kierrätyspäivä-kylätapahtuman yhteydessä. Paikalla on esittelyssä mm. aurinkokeräimiä ja -paneeleita ja biokaasulla kulkeva henkilöauto sekä niihin liittyvää tietoa. Lisäksi Proagrian jätevesineuvoja antaa myös sisälle tai ulos rakennetun viihtyisän kuivakäymälän hoitovinkkejä ja neuvoo käymäläjätteen käsittelyyn ja käyttöön liittyvissä asioissa. Energiakävelyllä voi tutustua Neittävän kylätalon hakelämmitysjärjestelmään. Mukana touhuilee lasten kanssa myös Ekokympin lajitteluorava Kurre Kainuulainen.

Kaikki tapahtuman tilaisuudet ovat yleisölle avoimia ja maksuttomia. Kierrätyspäivän kylätapahtumassa monenlaisia kirppari- ja kierrätysmyyntipöytiä, kyytönjuustoburgereita ja kahvia, eli luvassa on monipuolinen ja viihtyisä päivä.

5E kylät – vähähiiliset yhteisöt -nimen viisi E:tä tulevat toiminnan arvoista, joita ovat ekologisuus, ekonomisuus, eettisyys, esteettisyys ja emotionaalisuus. Hanketta hallinnoi Maaseudun Sivistysliitto ja 5E-hankeperheeseen kuuluu myös kaksi muuta saman teemaista hanketta Pohjois-Karjalassa ja Keski-Suomessa.

Toiminta koostuu tiedotus- ja infotilaisuuksista (esim. kyläillat, joissa esitellään uusia paikallisen energian tuotantomuotoja ja tapoja, ideoidaan kylän kierrätyksen parantamista tai vaikka lähiruokatoimintaa), työpajoista ja kursseista (esim. kodin käyttövettä lämmittävän aurinkokeräinten, kuivakäymälöiden tai kompostorien rakentamisesta, ympäristöluotsikoulutuksesta tms) sekä opintomatkoista, joissa ideoita ja vinkkejä haetaan toteutetuista kohteista paikan päältä. Lokakuussa hankkeen puitteissa suunnataan ensimmäiselle opintomatkalle Alpuan kylälle Vihantiin, jossa kylälle on rakennettu oma ensiharvennuspuun hakkeesta kaasuttamalla sähköä ja lämpöä tuottava laitos, ja hankittu oma sähköautokin! Marraskuussa pidetään aurinkokeräinten rakentamiskurssi Vaalassa ja aletaan kouluttamaan ympäristöluotseja Kajaanin Nakertajassa.

Lisätietoja hankkeen nettisivuilta http://msl.fi/kohtivahahiilisiakylia/pohjois-suomi/, Facebook-sivulta https://www.facebook.com/5ekylatpohjoissuomi/

sekä projektikoordinaattorilta: Mari Korhonen p. 0400 987 001 tai mari.korhonen@msl.fi

Kohti vähähiilisiä kyliä -päivän ja Kierrätyspäivän järjestävät Maaseudun Sivistysliiton 5E kylät – vähähiiliset yhteisöt -hanke sekä Vaalan 4H-yhdistys. Mukana ovat myös ProAgria Oulu ja Luke Sotkamo sekä Neittävän kylän väkeä.