”Alpon näköönen iltapäivä” Kauhajoella 26.8.2023

ke elok. 23 16:03:00 2023

Tervetuloa vuoden 2023 ITE-taiteilija Alpo Koivumäen muistoksi järjestettävään puistotapahtumaan Kauhajoelle.

Aika: lauantai 26.8.2023 klo 14.00 alkaen
Paikka: Alpon savanni, Sarantie 672, 61910 Nummijärvi, Kauhajoki

Alpo Koivumäki oli neljäs Maaseudun Sivistysliiton valitsema vuoden ITE-taiteilija. Koivumäen valinnan myötä haluttiin suunnata huomiota ITE-taiteen syville juurille, kokonaisvaltaiseen elämäntapaan, kierrätyksen aatteeseen, pihapiirin täyttävään taideympäristöön sekä taideympäristön tulevaisuuden turvaamiseen.

”Vuoden 2023 ITE-taitelijan valinta tehtiin jo edellisen vuoden elokuussa. Samalla muotoiltiin myös vuosisuunnitelmaa, johon kuului mm. taiteilijan osallistuminen Rauman Lintu ja kala -näyttelyyn ja Alpon savannin puistotapahtuma”, kertoo kulttuurituottaja Raija Kallioinen Maaseudun Sivistysliitosta.

Alpo Koivumäki menehtyi vaikeaan sairauteen tämän vuoden keväällä. Puistotapahtumaa vietetään nyt hänen muistoaan kunnioittaen. Myös Rauman taidenäyttely oli omistettu Alpo Koivumäen muistolle.

Alpon näköösen iltapäivän ja illan aikana kävijöillä on mahdollisuus nauttia Alpon taiteesta kuvin ja videoin. Kaikille avoin puistotapahtuma alkaa klo 14 Ukraina-aiheisen veistoksen Yhtä ei voinut jättää paljastamisella. Alpo Koivumäki suunnitteli veistoksen sairasvuoteellaan ja kesän kuluessa teos toteutettiin yhteisöllisin voimin postuumisti. Illan aikana kuullaan myös Alpolle rakasta musiikkia ja karaokea.

Iltapäivän ja illan ohjelmassa on mm.

• Primitiivisen Musiikin Orkesteri Primon soittoa
  • Tutustumista veistospuistoon
  • Virva Vihosen ITTE-työpaja
  • Esa Leppäsen näyttely Savannin galleriassa
  • Videoesityksiä, mm. Mauri Turusen ja Mirja Luoma-Keturin Alpon muisteluita -dokumentin maailmanensi-ilta
  • Illalla karaokea ja musisointia, esiintyjinä mm. Primo ja Veli-Matti Järvenpää tex-mex duo

Kesällä avattu Alpon savannin ystävät ry:n ylläpitämä Keltaasen kahvila palvelee kävijöitä tapahtuman aikana.

Tapahtuman järjestävät Alpon savannin ystävät ry, Maaseudun Sivistysliitto ja ITE-taiteen kannatusyhdistys – ITE ry

Lämpimästi tervetuloa läheltä ja kaukaa!

Alpo Koivumäki - ITE-taiteen rakastettu klassikko (1939-2023)

Alpo Koivumäki toimi maanviljelijänä kotikylässään Kauhajoen Nummijärvellä 1990-luvun puoliväliin saakka. Päätoimisen taiteen teon hän aloitti luovuttuaan maanviljelystä. Ensimmäinen veistos, metallista, pellistä ja puusta tehty Kurki syntyi vuonna 1993. Pian alkoi valmistua näyttäviä ja eksoottisia Afrikan eläimiä.

Nyt Alpon savanni -veistospuistossa metallisten palmujen keskellä esittäytyy kokonainen zoo. Sulassa sovussa seikkailevat hirvet, käärmeet, sarvikuonot, leijonat, alligaattorit ja toinen toistaan erikoisemmat linnut. Koivumäki käytti veistoksiinsa kierrätysromua, yhdisteli erilaisia materiaaleja ja kehitti kaiken aikaa uudenlaisia tapoja pintojen käsittelyyn. Alpo Koivumäen luomistyön tuloksena savannille syntyi noin 150 jätemateriaaleista tehtyä veistosta.

Alpo Koivumäki on saavuttanut aiemminkin tunnustusta sekä taiteestaan että kotiseutunsa näkyvyyden edistämisestä. Työn arvo ja merkitys on nähty lähiyhteisöissä, ja tukea taidepuiston vaalimiseen on tullut Kauhajoki-Seuralta, talkooväeltä ja ystäväyhdistykseltä.

Koivumäen töitä on ollut esillä yli 50 yhteis- ja yksityisnäyttelyssä Suomessa ja ulkomailla. Hän on myös osallistunut kutsuttuna taiteilijana residensseihin La Fabuloserie -museossa Ranskan Dicyssä ja Kartause Ittigen -museossa Sveitsissä. Monet eri alojen taiteilijat ovat tallentaneet Koivumäen töitä valokuvin ja videoin, ja vuonna 2019 ilmestyi kirja Alpon savannilla.

Alpo myös loi uutta tuotantoa vielä sairasvuoteellaan ja jakoi ystävilleen unelman kuolemansa jälkeen yhteisöllisesti luotavasta Ukraina-aiheisesta teoksesta.

Alpo Koivumäen elämänlanka katkesi vaikeaan sairauteen 13.5.2023. Alpon taideperinnön vaalimista jatkaa Alpon savannin ystävät ry sekä laaja tukijoukko ympäri Suomen.

Lisätietoja

Loviisa Kautiainen, puheenjohtaja, Alpon savannin ystävät ry, loviisak@gmail.com, p. 050 308 9304
Raija Kallioinen, kulttuurituottaja, Maaseudun Sivistysliitto, raija.kallioinen@msl.fi, p. 040 563 687

Kuva1: Alpo Koivumäki ja Kurki-teos, kuvaaja Veli Granö