Antaa palaa, sano patalappu! Suuren patalappukilpailun voittajien nimet julki

to kesäk. 16 17:32:00 2016

Kuvassa Elina Lindin voittoisa tulkinta patalapusta, "Joutsenlammen pinkit siskot"

Kässäövereitten Facebook-sivuilla maaliskuussa lanseeratun Suuren patalappukisan viisi parasta on palkittu.  Määräaikaan (31.5.) mennessä Facebookiin ladattiin kuvia 81 kappaletta toinen toistaan erilaisemmasta patalapusta, joiden tekninen toteutus vaihteli perinteisestä virkkauksesta ja kutomisesta kirjontaan, kanavatöihin ja kierrätysmateriaaleihin. Myös aiheiden käsittely noudatti samaa monimuotoisuutta. Keittiön arkisesta käyttöesineestä oli tullut kilpailijoiden käsissä hauska, ilotteleva, leikkisä, haaveileva, kaunis ja muodoiltaan harmoninen. Osalla patalappu oli miellyttävä aitoihin käyttötarpeisiin, ja osalla suorastaan mahdoton käytettäväksi.

Osallistujista suuri osa oli naisia, mukana myös yksi 8-vuotias. Somessa tapahtuneen kilpailun luonteen vuoksi on vaikea arvioida kilpailun valtakunnallista laajuutta, mutta voittajien kotipaikat huomioiden osallistujat tulivat ympäri Suomea. Kilpailuun osallistui myös kuvataiteen ja käsityön ammattilaisia.

Kilpailun tuomaristo päätti antaa pääpalkinnon nokialaiselle Elina Lindille, jonka patalapussa yhdistyivät perinteinen kädentaito aiheineen ja vapaa irrottelu. Joutsenlammen pinkeissä siskoissa kanavatyötekniikka on saanut rinnalleen pinkit höyhenet. Työ sai tuomaristolta hersyvät naurut: ”Aivan mielettömän hauska, eikä todellakaan käyttötuote.”

Seuraavat sijat menivät Sirkka Hiitolalle Raaheen, Anniina Koivurovalle Rovaniemelle, Marika Sarhalle Helsinkiin ja Suski Öystille Nastolaan. Heidän töissään toteutuivat myös villiintyneet kädentaidot ja aiheen vapaa käsittely. Hiitolan hienostuneen visuaalisista linnuista olisi taideteoksiksi ja Sarhan Valkosipulipatalappu oli puolestaan ”oivallus materiaalin luonteesta suhteessa esittävään aiheeseen”. Koivurovan patalappu Pilvessä on kultareuna oli tekijänsä ensimmäinen virkkaustyö, jossa arkinen patalappu on muuntautunut joka keittiön käyttäjän unelmaksi. Öystin hauskan naivistisessa, taloaiheisessa patalapussa kaikki on iloisesti vinksallaan.

Kilpailun tuomaristoon kuuluivat Taito Keski-Pohjanmaa ry:n va. toiminnanjohtaja Tuija Isopahkala, taidekriitikko Veikko Halmetoja ja ITE-amanuenssi Elina Vuorimies K.H.Renlundin museosta.

Patalapuilta toivottiin perinteistä irrottautumista, villiä luovuutta ja mielikuvituksen rajattomuutta. Toteuttamistapa ja materiaalit olivat vapaasti valittavissa. Patalappu sai olla käytännöllinen tai vaikka virkaa, kunhan se oli rohkeasti omannäköisensä. Pääpalkintona on 200 euron lahjakortti voittajan valitsemaan käsityöliikkeeseen. Kilpailun seuraavalle neljälle annetaan kirjapalkinto, Minna Haverin kirjoittama Pehmeä taide, joka julkaistaan myös tänään.

Suuri patalappukisa liittyy ITE-museossa Kokkolassa 12.5.–16.10.2016 järjestettävään ITE käsillä -näyttelyyn. Näyttelyn ja kilpailun järjestäjinä ovat Maaseudun Sivistysliitto ja K.H.Renlundin museo.

Lisätiedot:

Elina Vuorimies