Aurinkokeräinten avulla energiaomavaraisemmaksi

ke lokak. 26 12:42:00 2016

Vaalassa järjestetään marraskuun toisena viikonloppuna aurinkokeräinten rakentamiskurssi, jossa tutustutaan energiaomavaraisuuden edistämiseen aurinkoenergian avulla. Kurssilla käydään läpi myös aurinkoenergian perusteet niin sähkön- kuin lämmöntuotannon suhteen. Viikonlopun aikana rakennettavat aurinkokeräimet eivät tuota sähköä vaan keräävät nimensä mukaisesti auringon lämpöä lämminvesivaraajaan. Keräin säästää sähköä ja kesällä vähentää käyttöveden lämmittämiseen tarvittavaa puiden polttamista.

Kurssi alkaa pe 11.11. Yleistä tietoa aurinkoenergian hyödyntämisestä-osuudella Vaalan kunnantalon valtuustosalissa klo 17-20. Paikalle ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet kuulijat.

Lauantaina ja sunnuntaina 12.-13.11. opitaan aurinkokeräinten rakentamista entisen ammattikoulun sähköpuolen tiloissa. Erityisiä käsityötaitoja ei tarvita, sillä rakentaminen toteutetaan yhteisvoimin ja osaavan kouluttajan johdolla. Kotiin viemisiksi oman keräimen saa materiaalimaksua vastaan, joka on 420e/keräin. Itse kurssille osallistuminen on maksutonta ja tekemiseen voi tulla tutustumaan vaikka itse keräimen hankkiminen ei nyt olisikaan ajankohtaista.

Kurssin vetäjänä toimii Mikko Posio Agro-Posio Oy:stä.

Kurssin järjestää Oulujärvi Leaderin alueella toimiva 5E kylät-vähähiiliset yhteisöt - hanke ja samansisältöisiä kursseja on tulossa myös muille hankealueen paikkakunnille Paltamoon, Puolangalle ja Kajaanin maaseutualueelle.

5E kylät - hankkeen tarkoituksena on innostaa, kannustaa ja aktivoida maaseudun asukkaita ja toimijoita ottamaan käyttöön arjen vähähiilisyyttä, kiertotaloutta ja biotaloutta toteuttavia ratkaisuita. Itse rakennettu aurinkokeräin on oiva esimerkki siitä, kuinka jokainen voi tulla omavaraisemmaksi tarvitsemansa energian tuotannossa.

Lisätietoja kurssista antaa projektikoordinaattori Mari Korhonen p. 0400 987 001 / mari.korhonen@msl.fi

sekä http://msl.fi/kohtivahahiilisiakylia/tapahtuma/aurinkokerainkurssi-vaalassa/