CityTorppari-taiteilijat työskentelevät tänä kesänä Itämerellä

ti kesäk. 30 12:15:00 2020

Taiteilijat ja Itämeri – CityTorpparit 2020

Timo Kokko, Veden alla -teos on kokeellinen audiovisuaalinen installaatio, jossa orgaanisia ja synteettisiä materiaaleja koskettamalla syntyy äänimaisema. Lokaatio: Saaristomeri ja Kuopio.

Lilli Haapala, Merenvihreä on videotutkielma merenalaisiin ja sen pinnalla heijasteleviin vihreän eri sävyihin. Lokaatio: Turun saaristo ja Turku.

Taina Kontio ja Satu Miettinen, Meren taju on monimediainen teos, joka toteutetaan yhdessä Vänön asukkaiden kanssa. Lokaatio: Vänö-saari.

Tatu Heinämäki, Lisättyä todellisuutta hyödyntävä peli, jossa pelaaja saa tutkittavakseen ja hoidettavakseen suistoalueen kasveista koostuvan puutarhan. Lokaatio: jokisuisto virtuaalisessa ympäristössä ja Hämeenlinna.

Molly Balcom Raleigh, Baltic Sea Book – Itämerikirja. Taiteilija valmistaa 40 kirjan sarjan, jotka yleisö voi lainata itselleen Itämeripäivänä 27.8. kirjastosta - ja syöttää kirjan kaloille lopuksi. Lokaatio: Korppoo, Helsinki ja (kirjaston lokaatiota vielä mietitään).

Taustaa

Maaseudun Sivistysliitto on palkannut vuodesta 2015 eri alojen taiteilijoita yhteisötaiteilijoiksi nimellä CityTorppari tai kylätaiteilija, tai taiteilija on kutsuttu työskentelemään taiteilijaresidenssissä. CityTorppari on Maaseudun Sivistysliiton kehittämä menetelmä ja tapa lisätä maaseudun ja kaupungin välistä yhteistyötä sekä altistaa ihmiset keskustelemaan ja oppimaan toinen toisiltaan.

Eri puolille Suomea sijoittuvat muutaman viikon tai yhden kuukauden mittaiset työskentelyjaksot tarjoavat uudenlaisia tapoja maaseudun ja kaupungin välisen yhteistyön lisäämiseksi. Lopputuloksena syntyy teos, sävellys, tanssi, ympäristötekoja, osallistavia taideteoksia, yms. riippuen taiteilijasta, yhteisöstä ja paikan hengestä. Tutustu aikaisempaan toimintaan: CityTorppari #citytorppari

John Nurmisen Säätiön lanseeraama Itämeripäivä järjestetään valtakunnallisena tapahtumana 27.8.2020. Maaseudun Sivistysliitto osallistuu päivän viettoon tarjoamalla kolmelle taiteilijalle tämän Itämeriaiheisen työskentelyjakson. Itämeripäivä.fi #itämeripäivä

Itämeripäivä on John Nurmisen Säätiön käynnistämä jokavuotinen juhlapäivä meren kunniaksi. Päivän tavoitteena on innostaa ihmiset nauttimaan ainutlaatuisesta kotimerestämme sekä tekemään konkreettisia tekoja sen hyväksi. Juhlinnan lisäksi Itämeripäivän tarkoituksena on lisätä tietoa meren monimuotoisesta luonnosta, kulttuurista ja historiasta. Itämeripäivää vietetään vuosittain elokuun viimeisenä torstaina erilaisten tapahtumien ja tempausten parissa.

Lisätietoja: kulttuurijohtaja Helka Ketonen, Maaseudun Sivistysliitto, 040-3577662, helka.ketonen@msl.fi