Citytorpparit mukana Itämeripäivän ohjelmassa 27.8.

ke elok. 26 15:15:00 2020

Yli 150 tahoa järjestää Itämeren juhlapäivää torstaina 27.8.2020. Myös Maaseudun Sivistysliiton kuusi Citytorppari-taiteilijaa ovat juhlan järjestämisessä mukana: Lilli Haapala (YouTube/Saaristomeri), Molly Balcom Raleigh (Rauma ja Turku), Taina Kontio, Satu Miettinen (Facebook ja Hailuoto) Tatu Heinämäki (Twitter ja Twitch) ja Timo Kokko (YouTube)

Itämeripäivä on John Nurmisen Säätiön käynnistämä valtakunnallinen meren juhlinta, jonka tavoitteena on kunnioittaa merta sekä jakaa tietoa monimuotoisesta luonnosta. Yli 150 Itämeripäivän kotimaista ja kansainvälistä kumppania kulttuuritoimijoista ja kaupunkeihin, ravintoloihin ja yrityksiin on ilmoittanut jo lähes sata tapahtumaa ja tekoa Itämeripäivä.fi -sivustolle.

Maaseudun Sivistysliitto valitsi vuoden 2020 Citytorppareiksi kuusi taiteilijijaa, joiden työskentelyn teemana oli ITÄMERI. Koronan myötä hieman muutimme aikaisempien vuosien työskentelytapaa. Nyt taiteilija valitsi itse missä työnsä suorittaa, kunhan työskentelyprosessi oli avointa ja sitä pystyi seuraamaan sosiaalisen median välityksellä. Kesän aikana on yleisö saanut seurata hyvin läheltä taiteilijoiden työskentelyä ja myös osallistua teosten valmistumiseen, eri puolilla Suomea sekä erilaisilla digitaalisilla alustoilla: FacebookInstagram , Twichin/TatuHeinämäki sekä YouTube

Itämeripäivän ohjelmassa 27.8.:

Lilli Haapala, MERENVIHREÄ, video. Tämän teoksen voi nähdä kurkistuksena upeisiin merenalaisiin maisemiin ja ajatuksiin joita luonnonmaisema; sen voima ja huoli sen likaantumisesta meissä ihmisissä herättää - kertoo Lilli. Teosta on kuvattu mm. Seilin saaressa.

Molly Balcom Raleigh, ITÄMERIKIRJA sekä video. Valmistin kesällä Korppoossa 48 biohajoavaa runokirjaa, jotka ovat lainattavissa Itämeripäivän aikoihin Rauman pääkirjastosta. Tätä kirjaa ei ole tarkoitus palauttaa kirjastoon vaan lukemisen jälkeen pyydän, että palautat sen mereen, josta se on tullutkin - kertoo Molly.

• 27.8. alkaen kirjoja (suomi ja englanti) voi lainata Rauman pääkirjastosta. Video ja muu materiaali löytyvät täältä #bioediblebook Molly kertoo kirjansa valmistusvaiheista videolla https://youtu.be/oJZHCozz_is

Taina Kontio ja Satu Miettinen, MEREN TAJU - yhteisöllinen dialogi videoiden, tekstien, valokuvien ja performanssien muodossa. Työprosessi Vänön saaressa ja Perämerellä on ollut avointa ja sitä on voinut seurata päivittäin sosiaalisessa mediassa. "Parasta tässä on ollut avoimuus, ja pitkät keskustelut, mahdollisuus erehtyä ja onnistua - pohtii Satu.

Tatu Heinämäki, lisättyä todellisuutta hyödyntävä peli, jossa pelaaja saa tutkittavakseen ja hoidettavakseen suistoalueen kasveista koostuvan puutarhan. Pelaajan on lisättyä todellisuutta käyttäen mahdollista sijoittaa puutarhansa minne tahansa, käyttäen älypuhelintaan tai tablettiaan (Android ja iOS). Pelitestaus on nyt käynnistymässä, ehkä jo tällä viikolla. Käyttäjiltä saatava palaute on tosi tärkeää. Tulkaa Twitchissä juttelemaan ja seuraamaan pelin edistymistä - toivoo Tatu.

• 27.8. tavoitteena saada pelin testiversio kommentoitavaksi niin, että sen voi ladata iPhonella käyttöönsä. Tatu on myös Twitchissä loppukuun aikana 19.8. (18.00), 20.8. (17.00), 21.8. (17.00), 23.8. (14.00), 24.8. (18.00), 25.8. (18.00), 30.8. (14.00). Twitteristä hänet löytää myös nimellä Tatsoni

Timo Kokko, VEDEN ALLA, video on kokeellinen audiovisuaalinen installaatio, jossa orgaanisia ja synteettisiä materiaaleja koskettamalla syntyy äänimaisema. Teosta on valmistettu Kuopiossa ja Saaristomerellä. Eläimen kalloa koskettamalla kuuluu vanhan laivan ääni - suunnittelee Timo.

Taustaa

Maaseudun Sivistysliitto on palkannut vuodesta 2015 eri alojen taiteilijoita yhteisötaiteilijoiksi nimellä CityTorppari tai kylätaiteilija, tai taiteilija on kutsuttu työskentelemään taiteilijaresidenssissä. CityTorppari on Maaseudun Sivistysliiton kehittämä menetelmä ja tapa lisätä maaseudun ja kaupungin välistä yhteistyötä sekä altistaa ihmiset keskustelemaan ja oppimaan toinen toisiltaan.

Eri puolille Suomea sijoittuvat muutaman viikon tai yhden kuukauden mittaiset työskentelyjaksot tarjoavat uudenlaisia tapoja maaseudun ja kaupungin välisen yhteistyön lisäämiseksi. Lopputuloksena syntyy teos, sävellys, tanssi, ympäristötekoja, osallistavia taideteoksia, yms. riippuen taiteilijasta, yhteisöstä ja paikan hengestä. Tutustu aikaisempaan toimintaan: CityTorppari #citytorppari

John Nurmisen Säätiön lanseeraama Itämeripäivä järjestetään valtakunnallisena tapahtumana 27.8.2020. Maaseudun Sivistysliitto osallistuu päivän viettoon tarjoamalla kuudelle taiteilijalle tämän Itämeriaiheisen työskentelyjakson. Itämeripäivä.fi #itämeripäivä

Lisätietoja:

Helka Ketonen, kulttuurijohtaja, Maaseudun Sivistysliitto  helka.ketonen@msl.fi  040 3577662