Elinvoimaa ympäristöstä – näkymiä ympäristö- ja maisemanhoitoyrittäjyyteen

ma marrask. 21 10:28:00 2022

Tiedote 21.11.2022

Julkaisuvapaa heti

Tarve erilaisiin ympäristö- ja maisemanhoitotoimiin lisääntyy ja nämä toimet vaativat työtä ja asiantuntijuutta. Näin esimerkiksi niittotyöt, maisemakasvien viljely, vesistöjen kunnostukset, laidunaitojen rakentaminen, vieraskasvitorjunta tai maisemalaidunnus tarjoavat maaseudun osaajille ja yrittäjille elinkeinomahdollisuuksia.

Miltä näyttävät ympäristö- ja maisemanhoitoyrittäjyyden mahdollisuudet? Millaisia yritysesimerkkejä Pohjois-Karjalasta löytyy jo nyt? Näihin kysymyksiin pureudutaan perjantaina 2.12. Joensuun Kukkolan tilalla pidettävässä tilaisuudessa.

"Joulukuun tilaisuudessa pohdimme ympäristöyrittäjyyden mahdollisuuksia niin Pohjois-Karjalan maakunnan näkökulmasta kuin laajemminkin, sillä europarlamentaarikko Elsi Katainen puhuu tilaisuudessa. Lisäksi kuulemme maakunnan yrittäjien kertomana, kuinka ympäristön- ja maisemanhoito on osa heidän yritystoimintaansa", kuvailee kehittämispäällikkö Timo Reko Maaseudun Sivistysliitosta.

Tilaisuuden järjestävät Maaseudun Sivistysliitto ja Itä-Suomen Maa- ja kotitalousnaiset, ProAgria Itä-Suomi.

"Tämä on samalla Yhteinen ympäristö – elinvoimaa ympäristöstä -yhteishankkeemme päätöstilaisuus. Olemme viime vuosien aikana edistäneet ympäristönhoitoon liittyvää yrittäjyyttä ja palvelutarjontaa Pohjois-Karjalan alueella. Tavoitteisiin on päästy yli odotusten, sillä hankkeen aikana tehtiin 34 yritysidean sparrausta, joiden pohjalta syntyi 6 uutta yritystoimintaa, ja kaikkiaan 17 yrittäjää lisäsi palveluitaan", iloitsee maisema- ja ympäristöasiantuntija Päivi Jokinen Itä-Suomen Maa- ja kotitalousnaisista.

Erilaisia avauksia ja malleja ympäristö- ja maisemanhoitoyrittäjyyteen on siis kokeiltu. Koulutuksia ja infoja eri teemoihin on pidetty eri puolilla Pohjois-Karjalaa.

Maaseutualueilla toimii lukuisia yrittäjiä ja pieniä yrityksiä, joilla on osaamista luonnon- ja ympäristönhoidosta. Eri yrittäjiltä löytyy myös valmista kalustoa ja laitteistoa, joilla ympäristönkunnostustöitä on mahdollista tehdä. Pienellä kouluttautumisella ympäristötöihin yrittäjät voivat lisätä omaa palvelutarjontaansa myös tulevaisuudessa.

Lisätietoja:

• kehittämispäällikkö Timo Reko, Maaseudun Sivistysliitto, timo.reko@msl.fi, p. 050 322 6798
  • projektikoordinaattori Tanja Airaksinen, Maaseudun Sivistysliitto, tanja.airaksinen@msl.fi, p. 045 120 4259
  • maisema- ja ympäristöasiantuntija Päivi Jokinen, MKN Itä-Suomi, ProAgria Itä-Suomi, paivi.jokinen@maajakotitalousnaiset.fi, p. 040 301 2409
  • yritysasiantuntija Johanna Rinnekari, MKN Itä-Suomi, ProAgria Itä-Suomi, johanna.rinnekari@maajakotitalousnaiset.fi, p. 040 301 2441

Liitteenä ohjelma: Elinvoimaa ympäristöstä – näkymiä ympäristö- ja maisemanhoitoyrittäjyyteen, 2.12.2022

Kuvat:

• Kuva 1: Jättiputken torjuntaa (kuva Tanja Airaksinen, Maaseudun Sivistysliitto)
  • Kuva 2: Pistoaitakurssi Polvijärvellä (kuva Riitta Ryynänen, Maaseudun Sivistysliitto)
  • Kuva 3: Pärepäivä Liperissä (kuva Riitta Ryynänen, Maaseudun Sivistysliitto)