Etsintäkuulutus ”ITE Saimaalla”

ti elok. 16 08:15:00 2016

Nykykansantaiteilijoita etsitään Etelä-Savosta
Ilmianna naapurisi – ilmoittaudu itse!

Tiedätkö omaperäisiä, itseoppineita taiteentekijöitä Etelä-Savosta? Nyt on aika nostaa heidät esiin. Kerro vinkkisi Maaseudun Sivistysliittoon.

Kuvassa ITE-taiteilija Jussi Tukiaisen pihamökki Kerimäeltä.

ITE Saimaalla -hanke alkaa

MSL on kartoittanut ITE-taidetta jo lähes kahden vuosikymmenen ajan eri puolilta Suomea ja nostanut heitä esiin näyttelyissä, tapahtumissa ja julkaisuissa. Uusin kartoitus on alkamassa Etelä-Savossa. Tavoitteena on löytää alueelta omaperäisiä itseoppineita taiteentekijöitä, joiden työ ansaitsee näyttävän esittelyn omassa maakunnassa ja laajemminkin.

ITE Saimaalla -hanketta toteutetaan kahden Leader-yhdistyksen, Piällysmiehen ja Rajupusun, alueilla. Kahden vuoden aikana kartoitetaan ja dokumentoidaan alueen itseoppineita nykykansantaiteilijoita sekä muita paikalliskulttuurin ja maaseutuperinteen kiinnostavia ilmentymiä. Tavoitteena on saada kootuksi tietoa arkistoihin sekä käytettäväksi näyttely- ja julkaisutoimintaan ja kulttuurimatkailun tarpeisiin.

Tiedossa on jo nyt useita ITE-taiteilijoita, joista ensimmäisiä on jo käyty haastattelemassa. Työn etenemistä voi seurata Facebookista ITE Saimaalla -sivulta.

Mitä on ITE-taide?

Lyhenne ITE tulee sanoista itse tehty elämä.  ITE-taiteen ilmenemismuodot ovat mitä moninaisimpia. Tunnusomaista nykykansantaiteilijoille on itseoppineisuus ja omaperäinen kekseliäisyys, mikä näkyy niin aiheiden, tekniikoiden kuin materiaalienkin runsaana kirjona. Usein tekemisen tekniikoina ovat moottorisahaveisto, betoniveisto tai teosten koostaminen kierrätysmateriaaleista. Nykykansantaiteilijat eivät jäljittele tunnettuja taiteilijoita tai tyylejä. Teokset ovat yksilöllisiä ja ottavat usein kantaa ajankohtaisiin aiheisiin.

Kuka on ITE-taiteilija?

Tyypillistä ITE-taiteilijoille on, että he harvoin mieltävät itsensä taiteilijoiksi tai tekemisensä taiteeksi. Ammatillista taiteen koulutusta heillä ei ole, vaan he ovat hankkineet oppinsa itse. Harrastajista he puolestaan eroavat omaperäisyydellään ja sillä, että tekevät taidetta ensisijaisesti itselleen, omaksi ilokseen, tekemisen vimmasta ja kokeilemisen innosta. He eivät välttämättä käy taidekursseja eivätkä hakeudu mukaan näyttelyihin, kuten harrastajataiteilijat.

Tee ilmianto!

Ilmoittaudu itse tai lähetä taiteilijan yhteystiedot ja valokuvia teoksista osoitteeseen:

Maaseudun Sivistysliitto / Itä-Suomen aluekeskus
Kauppakatu 23 b A 8
80100 Joensuu
minna.tuuva@msl.fi

Lähemmin asiasta kertoo projektikoordinaattori Minna Tuuva, puh. 044 981 6211, minna.tuuva@msl.fi.

ITE Saimaalla -hanke

•    Rahoittajina Piällysmies ry ja Rajupusu Leader ry (Euroopan Maatalousrahasto). Toiminta-alueena Heinävesi, Enonkoski, Savonranta, Kerimäki, Punkaharju ja Savonlinna (Piällysmies) sekä Juva, Joroinen, Rantasalmi ja Sulkava (Rajupusu). Toiminta-aika on vuoden 2017 loppuun.

•    Kartoittaa alueen itseoppineet nykykansantaiteilijat (ITE-taiteilijat) sekä muita paikalliskulttuurin ja maaseutuperinteen vahvuuksia ja kiinnostavia ilmentymiä. Kartoitus tehdään vuosina 2016–2017. ITE-taiteilijoita haastatellaan ja heidän tuotantoaan dokumentoidaan kirjallisesti, valokuvin ja videoin. Kerättävää aineistoa tallennetaan Internet-pohjaiseen arkistoon ja järjestetään niin, että sitä voi hyödyntää esimerkiksi näyttelyissä, tapahtumissa, julkaisuissa, viestinnässä ja matkailupalveluissa.

•    Kokoaa esittelyaineiston yleisölle avoinna olevista ITE-taiteen pihapiireistä.

•    Saattaa alueen nykykansantaiteen osaksi valtakunnallista ja kansainvälistä outsider-taiteen verkostoa.

Kuvatekstit

Kuva 8516:
Esa Heiskanen uppotukeista rakennetun Hakoapajan näyttelytilan edustalla Rantasalmella. Heiskanen on työskennellyt 40 vuotta omintakeisen hirsirakentamisen parissa.

Kuva 8569:
Taidemaalari ja "romuveistäjä" Jussi Tukiainen työhuoneellaan Kerimäellä Kattilanmäen vanhalla kansakoululla.

Kuva 3878:
Moottorisahataiteilija Taito Huotarinen, Savonlinna. Huotarinen maalaa veistotyön vastapainoksi myös luontoaiheisia maalauksia.

kuva 3929:
Marko Ruuskanen, Savonlinna. Ruuskasen tekemät omaperäiset linnunpöntöt ovat herättäneet ihastusta Talvisalon hautausmaalla. Ruuskanen on myös kunnostanut vanhoja hautoja ja tehnyt niille muistomerkkejä.

Jussi Tukiaisen pihamökki Kerimäellä.