Haikeat koulun päättäjäiset - tänä keväänä suvivirsi raikaa Sanginsuun koululla viimeistä kertaa

pe toukok. 24 10:00:00 2024

Haikein mielin vietämme viimeisen kerran Sanginsuun koulun päättäjäisiä perjantaina 31.5.2024 klo 17.30 alkaen. Kokoonnumme koululle koko kylän voimin ja laulamme viimeisen kerran suvivirren säkeet yhdessä.

Sanginsuun koulun oppilaiden viimeisenä yhteisenä taidonnäytteenä on Sanna-Maija Karjalaisen ohjaama upea teatteriesitys Unelma merestä koulun kanssa vuosia jatkuneen ainutlaatuisen yhteistyön ja koko kylän yhteisöllisyyden kunniaksi.

Unelma merestä – koko perheen näytelmä on nähtävillä yleisölle jo torstaina 30.5.2024 klo 17.45 alkaen Sanginsuun koululla.

Näytelmä esitetään myös Sanginsuun koulun päättäjäisjuhlassa perjantaina 31.5.2024 klo 17.30.

Esityksen kesto on n. 30 min.

Koko perheen Unelma merestä -näytelmä kertoo tytöstä, joka uskaltaa unelmoida. Tyttö on kuullut tarinoita kauniista, mutta vaarallisesta merestä, jossa asuu mitä ihmeellisimpiä merenoliota ja tarinoihin liittyy jopa ihmeellinen vesilohikäärme. Toteuttaessaan haavettaan tyttö päätyy mahtavan Noidan luo, joka päättää auttaa tyttöä pääsemään merelle. Mutta onnistuuko tyttö ratkaisemaan noidan tehtävät ja karistamaan Mahtavan Vesihiiden vakoojat kannoiltaan?

Tämän pienimuotoisen fantasianäytelmän esittää Sanginkontu-teatteriryhmä, joka on koottu Sanginsuun alakoulun oppilaista.

Näytelmä perustuu väljästi kirjailija Päivi Tuulikki Koskelan satuun Unelma merestä eli tarina Oulujoen synnystä. Näytelmä on toteutettu jatkumona koululla pidetyille teatteripajoille. Pajoissa on tuotettu näytelmän tekstiin ideoita improvisaatioiden pohjalta. Esityksen on ohjannut ja dramatisoinut oululainen teatteritaiteilija Sanna-Maija Karjalainen.

Esitys pajoineen on toteutettu yhteistyössä Maaseudun Sivistysliiton Sanginkontu -taiderasteja jokivarren metsissä -hankkeen ja Sanginsuun-Lapinkankaan -kyläyhdistyksen sekä Sanginsuun koulun Kotikoulutoimikunnan kanssa. Yhteistyössä on mukana myös mm. Sanginsuun koulu ja Oulun Kirjailijaliitto (Runon ja Sanan malja -hanke). Esitys liittyy Oulu2026-kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmaan.

Koululla on perinteisen ohjelman lisäksi esillä Sanginsuun koulun upea ja pitkä yli 95-vuotinen historia.

Tervetuloa!

Lisätietoja:

Riitta Johanna Laitinen, yhteisökehittäjä
riittajohanna.laitinen@msl.fi

Kuvat:

kuva 1: yhteistyökumppanit

kuva 2: taidetyöpaja Sanginsuun koululla kesällä 2023. Kuva: Riitta Johanna Laitinen)

kuva 3: Sanginkonnun taiderastien alkuteos on Jokilohikäärme. Aimo Laitisen puuveistoksen maalaamiseen keväällä 2023 osallistuivat kuvataiteilija Pia Hentusen johdolla Sanginsuun kyläkoulun oppilaat. Veistos on löytänyt paikkansa koulun lähimetsästä ja tulee jatkossa myös liikkumaan Oulu2026-kulttuuripääkaupungin tapahtumissa. Kuva: Riitta Johanna Laitinen.