Ideakortit innoittavat arjen luovuuteen

to helmik. 20 11:36:00 2020

Arjen luovuus -korttisarja antaa vinkkejä ja kannustaa luoviin oivalluksiin ja kokeiluihin omassa arjen ympäristössä, yksin tai yhdessä toisten kanssa.

Menetelmät kumpuavat taiteen eri aloilta, luonnosta ja lähiympäristöstä. Myös itseoppineet ITE-taiteilijat antavat innoittavia esimerkkejään.

Kampanjan ideakortit ovat ladattavissa ilmaiseksi osoitteesta www.arjenluovuus.fi.

Suojelijana arkkiatri Risto Pelkonen

Ideakorteista löytyy vinkkejä vaikkapa aikamatkailuun, pilvibongailuun, naapuridiskoon tai leffaraatiin.

Arjen luovuus -kampanjan suojelijana toimii arkkiatri Risto Pelkonen. Hän on itsekin ITE-taiteilija, ja antaa korteissa neuvoja kaarnaveistosten tekemiseen.

Vuoden ITE-taiteilija Paula Huhtanen inspiroi arkisten käyttöesineiden tuunaamiseen. Jo edesmenneen Enni Idin taiteilijakodista saadaan kimmoketta kodin pintojen astetta räväkämpään käsittelyyn. Marko Ruuskanen on tehnyt kottikärryihinsä upeita koristemaalauksia ja kannustaa vasta-alkajia kokeilemaan sadevesitynnyrin maalausta. Ullakaisa Kaarlela antaa sytykkeitä oman elämän kuvittamiseen kirjontatöinä. Moottorisahauksen taitajia yllytetään pihapatsaan veistoon. Matti Järvenpään Rautapuisto antaa esikuvan, miten miltei millaisia esineitä tahansa voi kerätä ja esitellä mieleisillään tavoin.

Mukana on myös tyhjiä korttipohjia, joihin voi tallentaa omat luovuusvinkkinsä jaettaviksi muille. Innostusta voi käydä purkamassa ja jakamassa Facebookin Arjen luovuus -ryhmässä.

Kaikilla on oikeus luovuuteen ja uudistumiseen läpi elämän

Arjen luovuus -korttien toteutus on Eläkeliiton ja Maaseudun Sivistysliiton yhteinen kampanja. Sen toteuttajina ovat kulttuurituottaja Raija Kallioinen, kulttuurisuunnittelija Jussi Hietala ja graafinen suunnittelija Sara Särkkä.

Kortit ovat osa 50 vuotta täyttävän Eläkeliiton juhlavuoden tarjontaa ja kuuluvat Kulttuuria kaiken ikää -toimintaan. Ne kantavat viestiä siitä, että ikääntyvälläkin ihmisellä on luovuutta ja mahdollisuuksia uudistumiseen läpi elämän.

Kortit liittyvät myös ITE-taiteen juhlavuoteen 2020, jossa Maaseudun Sivistysliitto on keskeinen toteuttaja. Korttien ideoista monet ovat lähtöisin ITE-taiteilijoiden antamasta inspiraatiosta.

LINKKEJÄ:

Kotisivu www.arjenluovuus.fi. Lataa täältä omat ideakortit.
Video: Arjen luovuus -korttien esittely
Video: Keksi ideakorteille omanlaisesi suojapakkaus
Facebook-ryhmä Arjen luovuus

LISÄTIETOJA:

Jussi Hietala, jussi.hietala@elakeliitto.fi, puh. 040 7257 346
Raija Kallioinen, raija.kallioinen@msl.fi, puh. 040 5636 876

_______________________________________________________________________________________

KUTSU: tule mukaan jakamaan arjen luovuuden ideoita

• Lataa ilmaiset ideakortit osoitteesta www.arjenluovuus.fi. Löydät vinkkejä, joiden aiheet ulottuvat vapaavirkkauksesta pölkynveistoon tai aikamatkailusta pilvien bongailuun. Katso myös vinkkivideot.

• Tee luova ja itseäsikin yllättävä teko omassa arjessasi, joko yksin tai yhdessä jonkun sopivan ryhmän kanssa. Virkkaa tai värkkää, nikkaroi tai hitsaa, keräile tai kierrätä! Opi uutta itsestäsi ja muista.

• Keksi luova ratkaisu pakkaukseksi, jossa säilytät ideakorttejasi. Mistä materiaalista teet sen, miten koristelet, arvostatko kauneutta, erikoisuutta vai käytännöllisyyttä?

• Liity mukaan Facebookiin perustettuun Arjen luovuus -ryhmään. Jaa siellä oivalluksia, kuvia ja videonpätkiä omista ja ryhmäsi uusista kokeiluista.