Iloisen päätöksenteon teemavuosi 2022: Aluevaltuustot ja kansalaisjärjestöt luovat turvaa ja hyvinvointia epävarmoina aikoina

to toukok. 05 08:00:00 2022

Maaseudun Sivistysliiton Iloisen päätöksenteon teemavuosi 2022 kannustaa rakentavaan, ymmärtävään, vastuulliseen ja ihmisyyttä arvostavaan päätöksentekoon. Vuoden tavoitteena on vahvistaa yhteistyötä ja tekemisen iloa yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Tähän tarvitsemme entistä enemmän neuvottelutaitoa ja kykyä tulla toista vastaan kaksinapaisuuden ja kärjistämisen sijaan.

Kun julkistimme tammikuussa teemavuotemme, emme olisi uskoneet, että ilo ja inhimillisyys pyyhkäistään helmikuussa pois maailmankartalta Ukrainan sodan myötä. Eurooppalainen perusturvallisuus järkkyi. Vuosi 2022 tulee olemaan historiallinen eikä ainoastaan sote- ja aluehallintouudistuksen vuoksi. Vastuullisuutta ja inhimillisyyttä tarvitaan päätöksentekoon nyt enemmän kuin koskaan.

Olemme lähettäneet jokaiselle hyvinvointialueelle, jokaiseen kuntaan ja keskeisille kansalaisjärjestöjen edustajille teemavuoden symbolin, puheenjohtajan nuijan muistutuksena iloisen ja rakentavan päätöksenteon tarpeesta myös vaikeina yhteiskunnallisina aikoina. Jokainen nuija on uniikki taideteos, jonka on maalannut vuoden 2020 ITE-taiteilija Paula Huhtanen (www.paulahuhtanen.fi) ja veistänyt moottorisahataiteilija Juha Käkelä (www.puutarhataide.com/)  Nuija on myös kiitos päätöksentekijöille heidän tärkeästä työstään luoda turvaa ja hyvinvointia epävarmoina aikoina.

-Meidän on uudesta luotava maa, Eurooppa ja koko maailma, vaikka epävarmuus on läsnä tulevat vuodet. Iloisen päätöksenteon teemavuodelle  ja kampanjan tavoitteille on nyt enemmän kuin koskaan tilausta yhteiskunnassamme, vakuuttaa teemavuoden taustalla oleva tutkimuskoordinaattori Pauliina Maukonen Maaseudun Sivistysliitosta.

Iloisen päätöksenteon teemavuoden aikana järjestetään päätöksentekijöille suunnattuja koulutus- ja vertaistukitilaisuuksia eli nuijaparlamentteja sekä esitellään onnistumisen tarinoita.  Lisätietoa kampanjastamme saatte: www.iloinenpaatoksenteko2022.fi Sivuilla voi osallistua myös haastekampanjaan rakentavan päätöksenteon merkeissä.

Lisätiedot:

Pauliina Maukonen