Ilomantsi saa kesäksi kylätaiteilijan - Vuoden ITE-taiteilija Paula Huhtasen iloismi kohtaa ihmiset

ti kesäk. 16 10:09:00 2020

ITE-taiteilija Ilomantsin kesään

Vuoden 2020 ITE-taiteilija Paula Huhtanen työskentelee Ilomantsissa kylätaiteilijana heinä-elokuun ajan. Samaan aikaan voi ihastella Huhtasen värikästä iloismin taidetta Katri Vala Kulttuurikeskuksen Ilo ylimmillään -näyttelyssä.

Mitä kylätaiteilija tekee ja missä hänet voi kohdata?

Kylätaiteilijan ohjelmaan kuuluu taidepajojen järjestämistä ja yllätyksellisiä ”taidesissin” kierroksia ympäri kylää. Kylätaiteilijalle voi ehdottaa keikkoja taiteellisten puumerkkien tekemiseen. Kotikäynnillekin hänet voi tilata. Osa ajasta on pyhitetty omalle taiteenteolle Ilomantsin Kansallistalon työhuoneella. Taiteilijan voi onnistua tapaamaan myös Ilo ylimmillään -näyttelyssään.

Tägäile moottorisaha, kirveenvarsi – tai vaikka keittiösakset

Paula Huhtasen taidepajoissa osallistujat tuovat mukaansa oman moottorisahan tai minkä tahansa muun työvälineen, johon tehdään tägi eli tunnistemerkki. Oma taiteellinen värikuvio syntyy nopeasti kuivuvin tussimaalein, ja rakas työkalu saa joutuisasti yksilöllisen ilmeen.

Tägäyspäivät ovat
tiistaina 11.8. klo 13–15 Mottimaja, Pogostantie 44 ja
keskiviikkona 12.8. klo 13–15 Mantsin Rauta-Sport Laatikainen, Kalevalantie 6

Taidepajalle voi tulla ilman ennakkoilmoittautumista. Jos kiinnostuneita on jonoksi asti, ylimääräisiä pajoja on luvassa Karhufestivaalin jälkeen elokuun lopulla.

Osallistu kiertävän karhun tuunaukseen

Kylätaiteilija on sydänkesän ajan aktiivisesti liikkeellä ja tulee kyläläisten luokse. Maitokärreillä kuljetettava karhuveistos voi ilmestyä yllättäen kaupan parkkipaikalle, leipomon ovelle tai kunnantalon edustalle.

Kärri on lastattu taidevälinein, ja kuka tahansa voi hetken verran osallistua karhun tuunaukseen koko väripaletin kirjolla. Kansallistalolla työhuonettaan pitävältä taiteilijalta voi tiedustella myös varta vasten sovittavia tapaamisia karhun tuunaamiseen.

Voit tilata kylätaiteilijan keikalle

Kylätaiteilija on valmis tekemään pieniä maalauskeikkoja. Ilomantsilaiset ja kesäasukkaat voivat antaa Paula Huhtaselle ehdotuksia toivomistaan kohteista, joiden pinta saa taidetyönä uuden ilmeen. Ehdotusten joukosta taiteilija tekee valintansa. Maalattava kohde voi olla mittaluokaltaan esimerkiksi postilaatikko, ikkunan puite tai ovenkahva, johon kylätaiteilija jättää iloismin puumerkkinsä.

Pientä korvausta vastaan kenellä tahansa on myös mahdollisuus tilata kylätaiteilija toteuttamaan taidetyön kotikäyntejä tai tekemään ilmeikkäitä tuunauksia liiketiloihin. Parin kolmen tunnin ajan kestävä taidemaalauskeikka maksaa sata euroa. Rahaliikenteestä vastaa kylätaiteilijan työnantaja Maaseudun Sivistysliiton Vaara-Karjalan kulttuuriyhdistys.

Ilo ylimmillään -näyttely Katri Vala Kulttuurikeskuksessa

Vuoden 2020 ITE-taiteilijaksi valitun Paula Huhtasen taidetta on heinä-elokuun ajan Ilo ylimmillään -näyttelyssä Katri Vala Kulttuurikeskuksessa Ilomantsissa.

Taiteessaan Huhtanen julistaa iloismia, joka purkautuu värikkäinä maalauksina ja kollaaseina. Taideilmaisu löytää paikkansa myös uniikeissa esineissä ja asusteissa. ”Älä luovuta – käytä luovuutta”, on hänen mottonsa. Huhtasesta hänen iloismi-missiollaan on nyt tarvetta enemmän kuin koskaan. ”Iloismi merkitsee ennen kaikkea luottamusta ja toiveikkuutta. Näyttelyni on lempeä ja myös leikkisä vastaisku synkille tulevaisuudennäkymille. Haluan viestiä, että kaikki on hyvin, kaikki järjestyy”, Paula Huhtanen sanoo.

Huhtanen tunnetaan elinvoimaisista ja värikylläisistä maalauksista ja kollaaseista. Maalauspohjana voi olla esimerkiksi huonekalu, astia, kenkä tai vaate. Monikerroksisissa, pinnaltaan valoa hehkuvissa teoksissa on pieniä, värikkäitä yksityiskohtia, pisteitä, viivoja ja kuvioita. Paula Huhtasen mukaan iloisten karjalaisten Ilomantsi on oivallinen paikka pitää Ilo ylimmillään -näyttely. ”Iloismi auttaa meitä suuntaamaan yhdessä energiaamme hyvään ja saamaan sen moninkertaisena takaisin.”

Vuoden ITE-taiteilijan valinnan on tehnyt Maaseudun Sivistysliitto. Valinta on osa vuonna 2020 vietettävän ITE-taiteen juhlavuoden sisältöä. Ensimmäisestä ITE-näyttelystä Kaustisella tulee kuluneeksi 20 vuotta.

Karhufestivaali 2020 Ilomantsissa

Karhufestivaali 2020 Ilomantsissa toteutetaan ITE-juhlavuoden hengessä teemalla Vapaa tyyli – Freestyle. Tapahtuman ytimenä on karhunveiston mestaruuskilpailu, kirkonkylälle levittäytyvä Tuhannen karhun maan veistospuisto, kylätaiteilijan toiminta ja Ilo ylimmillään -näyttely. Veistokilpailu käydään tänä vuonna ilman yleisöä. Kuvia, tunnelmia ja haastatteluja välitetään videolähetyksin. Yleisö pääsee äänestämään suosikkiaan festivaalia seuraavan kahden viikon ajan.

Kylätaiteilijan yhteystiedot heinä-elokuussa 2020
Puhelinnumero: 046 689 8461
Työhuone: Kansallistalo, Yhtiöntie 8, 82900 Ilomantsi

Ilo ylimmillään -näyttely