Ilomantsin Karhufestivaali mukana Euroopan kulttuuriympäristöpäivässä

ke kesäk. 28 09:15:00 2017

Ilomantsin Karhufestivaali on päässyt mukaan Euroopan kulttuuriympäristöpäivän viralliseen ohjelmaan. Myös samaan aikaan Ilomantsissa vietettävä Villiruokafestivaali on mukana ohjelmassa.

Kulttuuriympäristöpäivän viettoon voi osallistua kuka tahansa haluamallaan tavalla. Eri puolilla Eurooppaa ohjelmaan mukaan valitut tapahtumat tarjoavat mukavan ja helpon tavan tulla mukaan yhteiseen juhlintaan.

Karhufestivaali on esillä Kulttuuriympäristöpäivien kotimaisella sivustolla ja kansainvälisellä sivustolla.

Puunveistoa itäsuomalaisessa kirkonkylän miljöössä

Karhufestivaali on Suomen itäisin kulttuurifestivaali, joka järjestetään nyt neljättä kertaa.  Kaikille avointa tapahtumaa vietetään Ilomantsin kirkonkylällä 24.-26.8.2017. Tänä vuonna teemana on "Metsän kansaa". Tapahtuman ytimessä on karhunveiston maailmanmestaruuskisat. Moottorisahan pärinä täyttää koko kylämiljöön ja vetää lähiseuduilta tuhatlukuiset yleisöt. Erityisen suosittu on päätöspäivän tiivistunnelmainen pikaveistokisa. Sen kanssa samana päivänä Ilomantsissa järjestetään myös Maailman suurin villiruokafestivaali.

Vuotuisten festivaalien myötä Ilomantsin kuntataajamaan on saatu jo kymmenittäin karhuaiheisia veistoksia. Pitkän tähtäimen tavoitteena on matkailunähtävyydeksikin käyvä Tuhannen karhun maa.

Festivaalien pääjärjestäjinä ovat Maaseudun Sivistysliitto ja Ilomantsin kunta, ja yhteistyötä tehdään lukuisten yhdistysten ja yritysten kanssa.

Kulttuuriympäristöpäivät yhdistävät miljoonia eurooppalaisia

Kulttuuriympäristöpäiviä, englanniksi European Heritage Days, vietetään syksyisin ympäri Eurooppaa. Kaikkiaan 50 maassa noin 20 miljoonaa ihmistä osallistuu kymmeniin tuhansiin tapahtumiin. Tapahtumat keskittyvät syyskuuhun, tänä vuonna pääajankohta on 26.8.–10.9.2017. Luontoon yhdessä on vuoden 2017 teema. Lue lisää teemavuodesta ja tutustu Luontoon yhdessä -aakkosiin.

Kulttuuriympäristöpäivien tarkoituksena on

• juhlia ainutlaatuista kulttuuriympäristöämme.
  • nähdä kulttuuriympäristö voimavarana ja hyvinvoinnin lähteenä.
  • huomata lähiympäristön arvot. Oma arkiympäristö on arvokasta kulttuuriympäristöä, jota kannattaa juhlia ja vaalia.

Sosiaalisessa mediassa voi omasta kulttuuriympäristöpäivän vietostaan viestittää aihetunnisteella #kulttuuriympäristöpäivät tai kansainvälisellä tunnisteella #EHDs. Tervetuloa myös seuraamaan kulttuuriympäristöpäivien Twitteriä (@HeritageDaysFI) ja Facebook-sivua (www.fb.com/EHDFinland).

European Heritage Days on Euroopan neuvoston ja Euroopan komission yhteinen ohjelma.

Seuraa Karhufestivaalin kanavia:

Kotisivu: www.karhufestivaali.fi
YouTube Karhufestivaali: https://www.youtube.com/channel/UCCL35Vpmts3y54k3_c0yU0g
Facebook: https://www.facebook.com/karhufestivaali/

Lisätietoja: