Ilomantsin kirkonkylä täyttyy karhuista

pe elok. 18 08:00:00 2017

Toinen toistaan komeammat karhut ovat valloittaneet elokuisen Pogostan pihat ja pientareet.

Kyseessä on ympäri Ilomantsin kirkonkylää levittyvä veistosnäyttely Tuhannen karhun maa. Kontiot ovat kuoriutuneet esiin pölkyistä kolmen viime vuoden aikana Karhufestivaalien veistokilpailuissa. Nyt ne juhlistavat paraatipaikoilla pian käyntiin pärähtäviä neljänsiä Karhufestivaaleja.

Aurinko on hellinyt Maaseudun Sivistysliiton ”karhukoplaa”, joka Timo Rekon johdolla on kuskannut veistoksia Katri Vala -kulttuurikeskuksen Karhuareenan suojista liikelaitosten pihoihin ja pitkin kirkonkylää.

”Karhujen kavalkadi on nostanut kyläläisille hymyn naamaan. Veistokset on toivotettu hyvillä mielin tervetulleiksi”, iloitsee Karhufestivaalin tuottaja Maarit Hämäläinen-Koljonen.

”Jokainen yrittäjä, jolta olemme kysyneet luvan karhujen sijoittamiseen, on erittäin mielellään tarjonnut pihapiirinsä harvinaislaatuisille vierailijoille. Iltapäivällä ovat vuorostaan koululaiset tulleet ihailemaan ja silittelemään veistoksia.”

Karhufestivaalia vietetään 24.–26.8.2017 Ilomantsin keskustassa. Teemana on tänä vuonna Metsän kansaa. Taiturit käyvät kilpaa karhunveiston maailmanmestaruudesta kaksipäiväisessä kisassa torstaina ja perjantaina, ja yleisö voi seurata vaihe vaiheelta veistosten valmistumista. Kaikkiaan 27 itseoppinutta puunveistäjää Suomesta, Virosta, Venäjältä, Mongoliasta ja Kanadasta tarttuvat sahoihinsa toteuttaakseen oman tulkintansa Metsän kansasta ja karhusta.

Päiviin mahtuu myös monenlaista muuta ohjelmaa, johon voi tutustua Karhufestivaalin kotisivuilla.

Tapahtuma huipentuu lauantaina 26.8., jolloin Katri Vala -kulttuurikeskuksen Karhuareenalla tunnelma tiivistyy kaksituntiseen pikaveistokisaan. Torilla puolestaan herkutellaan lauantaina Villiruokafestareiden antimilla. Päätöstapahtuma voittajien julkistamisineen alkaa kello 14.30.

Karhufestivaalin pääjärjestäjät ovat Maaseudun Sivistysliitto ja Ilomantsin kunta. Järjestelyissä ovat vahvasti mukana alueen yhdistykset ja yritykset sekä talkooväki.

Lisätietoja Karhufestivaalista:

Festivaalin tuottaja Maarit Hämäläinen-Koljonen
maarit.hamalainen-koljonen@msl.fi

Kotisivu: www.karhufestivaali.fi

Some-kanavat:
Facebook https://www.facebook.com/karhufestivaali/
Instagram https://www.instagram.com/karhufestivaali/
Youtube https://www.youtube.com/channel/UCCL35Vpmts3y54k3_c0yU0g

Kuvatiedot:

Karhujen kuljetus Pogostalle 1 ja 2.
Kyläläisten päät kääntyivät, kun karhukuormat ajelivat pitkin Pogostaa. Tuhannen karhun maan veistokset ovat syntyneet vuotuisissa Karhufestivaalien veistokilpailuissa ja levittäytyvät taas asemapaikoilleen elokuiseen Ilomantsiin. Kuva: Maarit Hämäläinen-Koljonen.

Karhuveistos Pogostalla 1
Ilomantsilaistet liikkeenharjoittajat antavat mielellään tilojaan Karhufestivaaleilla syntyneille veistoksille. Kuvassa pyhäsalmelaisen Timo Nevalaisen veistos Oudoissa maisemissa. Teos tuli vuoden 2016 teemalla Mie ja karhu toteutetun Karhufestivaalien pikakisan voittajaksi.

Karhuveistos Pogostalla 2
Ilomantsilaistet liikkeenharjoittajat antavat mielellään tilojaan Karhufestivaaleilla syntyneille veistoksille. Kuvassa pyhäsalmelaisen Timo Nevalaisen vuoden 2015 Karhufestivaalien pikaveistokisan voittajatyö Kalevalaisen näppäilyä. Kuva Maarit Hämäläinen-Koljonen.

Pöllejä Parppeinvaaralle 1 ja 2
Karhufestivaalien ohjelmassa torstai-iltana 24.8. on Karhutulet Parppeinvaaralla. Komeiden tulien sytyttämiseen kuljetetaan pöllejä Parppeille. Kuva Maarit Hämäläinen-Koljonen

Tervetuloa Ilomantsiin
Kuva Maarit Hämäläinen-Koljonen

Karhufestivaali 2017 Metsän kansaa: logo ja juliste
Metsän kansaa -teemalla vietettävä vuoden 2017 Karhufestivaali kuuluu Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmistoon ja on myös osa Euroopan kulttuuriperintöpäivän ohjelmistoa.