Ilomantsin neljäs Karhufestivaali järjestetään 24.-26.8.2017 teemalla Metsän kansaa

ti elok. 08 09:00:00 2017

Vuoden 2017 Karhufestivaalissa kilpaillaan karhunveiston maailmanmestaruudesta. Kaikkiaan 29 itseoppinutta puunveistäjää Suomesta, Virosta, Venäjältä, Mongoliasta ja Kanadasta tarttuvat sahoihinsa toteuttaakseen oman tulkintansa Metsän kansasta ja karhusta. Sahanpuru pöllyää ja meteli on melkoinen itseoppineiden veistäjien etsiessä karhua ja muuta metsän kansaa puun sisältä.

Karhufestivaali on Suomen itäisin kylä- ja kulttuurifestivaali ja yksi Suomen erikoisimmista kesätapahtumista. Festivaali juhlistaa luovuutta, yhdessä- sekä yhteistyössä tekemistä, uudistuvaa kansanperinnettä ja Suomen kansalliseläintä, karhua.  Festivaali osuu karhunmetsästyskauden alkuun ja järjestetään Ilomantsissa, jossa on Suomen runsain karhukanta. Vuoden 2017 Karhufestivaali on myös mukana Euroopan kulttuuriympäristöpäivässä.

Kaksi päivää, torstaista perjantaihin kisataan karhunveiston maailmanmestaruudesta teemalla Metsän kansaa ja lauantaina juhlistetaan Suomen 100-vuotista itsenäisyyttä pikaveistokisan merkeissä. Lauantaina on luvassa mukavaa yhdessäoloa ja juhlahumua Vaara-Karjalan Leaderin järjestämän Maailman Suurimmat Villiruokafestarit -tapahtuman tiimoilta. Päivien aikana on myös Maalaistori sekä runsaasti oheisohjelmaa, mm. luentoja, teatteria, tanssia, Karhurasteja, kansanmuusikko Liisa Matveisen Karhusatu, valokuvaaja Topi Ylä-Monosen luontokuvaesityksiä sekä Koko Suomi tanssii- ja Koko Suomi kiittää -tilaisuudet. Torstai-iltana syttyvät Parppeinvaaralla Karhutulet ja illan musiikkiannista vastaavat kansanmusiikkiyhtye Sattuma (Petroskoi), Musamartat (Ilomantsi) sekä kansanmuusikko Reetta-Mari Kellokoski (Rääkkylä/Ilomantsi).

Lisäksi Karhufestivaalin aikana voi tutustua Maalaistoriin llomantsin torilla, Karhuteltan yhdistysesittelyihin, ilomantsilaisiin esiintyjiin sekä kansalaisopiston kurssitarjontaan pop up-toiminnan muodossa.

Höyryjuna kuljettaa kansaa Joensuusta Ilomantsin festivaaleille lauantaina 26.8. Nostalgiakyytiin voi nousta myös Heinävaarasta ja Tuupovaarasta.

Karhufestivaali on hyvä esimerkki Maaseudun Sivistysliiton strategian mukaisesta laajapohjaisesta yhteistyöstä yhteisöjen, kunnan ja yrittäjien kanssa. MSL haluaa olla mukana edistämässä osallisuutta, alueiden elinvoimaa ja paikallisidentiteetistä ja arjen luovuudesta kumpuavia tekoja.

Karhufestivaalin järjestävät Maaseudun Sivistysliitto ja Ilomantsin kunta yhteistyökumppaneinaan Vaara-Karjalan Leader ry, Stora Enso, Metsänomistajat, Ilomantsin museosäätiö sekä paikalliset yhdistykset ja yritykset. Festivaalia tukee myös Keskitien Tukisäätiö. Karhufestivaalin kaikkiin tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

Lisätietoja:

MAASEUDUN SIVISTYSLIITTO

Kulttuurijohtaja Helka Ketonen
helka.ketonen@msl.fi

Kehittämispäällikkö Timo Reko
timo.reko@msl.fi

Kulttuurituottaja Maarit Hämäläinen-Koljonen
maarit.hamalainen-koljonen@msl.fi

www.karhufestivaali.fi

Oheisten liitetiedostojen kuvat vapaasti käyttöönne. Kuvat: Antero Lehikoinen.