ITE käsillä -näyttelyssä Oulussa kukkivat kädentaidot ja villit ideat

to maalisk. 09 11:55:00 2017

Katso, ihastu ja innostu ITE!

16.3.–27.8.2017 Pohjois-Pohjanmaan museo

Ainolan puisto, Ainolanpolku 1, Oulu
Avoinna ti–pe 10–17, la–su 10–17

Käsityöt ovat suomalaisten suosikkiharrastus. Varsinkin tekstiilikäsitöitä tehdään usein mallien, ohjeiden ja sääntöjen ohjaamana. Samoilla työtavoilla, materiaaleilla ja välineillä voi tehdä myös taidetta. ITE käsillä osoittaa, miten kiehtovaa jälkeä syntyy, kun käsityötä ohjaa villi luovuus ja itseilmaisun into.

Näyttelyn taiteilijat on valittu taidemaailman reunamilta. Kotoisten ITE-taiteilijoiden joukossa on mausteena pohjoismaisia outsider-taiteen tähtiä. Myös näyttelyn tekniikkakirjo on laaja: mukana on vapaavirkkausta, massiivineuletta, villikirjontaa, huovutusta, kanavatöitä, applikaatioita, kierrätystekstiilikoosteita, romunveistoa ja keramiikkaa.

ITE käsillä -näyttelyn teokset ovat taidokkaita ilman tiukkapipoisuutta. Villikäsityö ihastuttaa, hätkähdyttää, kutittelee nauruhermoja ja herättää uteliaisuuden: Kuinka samaan tilaan sopivat Vapaavirkkaajattaren valtaistuin, pinkistä langasta virkatut rouvashenkilöiden muotokuvapäät, Kellokosken Prinsessan kirjonnat ja huovutetut julkkikset? Millaisia kerroksia ja kertomuksia sulkee sisäänsä lähes 50-kiloinen Lankapallo? Miltä näyttää muovipusseista virkattu massiivineule? Entä mikä klassikko onkaan toiminut esikuvana Taistelevat grillibroilerit -kanavatyölle?

Näyttelyn on kuratoinut taidekasvattaja, tutkija (TaT) Minna Haveri.

ITE käsillä -näyttelyn taiteilijat:

Eivor Bennert, Porvoo
Ullakaisa Kaarlela, Pori
Alpo Koivumäki, Kauhajoki
Elisa Kärjä, Kalajoki
Hannu Leskinen-Estola, Imatra
Anna Lappalainen, Kellokoski
Wenche Nilsen, Norja
Erkki Nousiainen, Kerava
Kenneth Rasmussen, Tanska
Mirjami Rautio, Kemi
Aune Riihonen, Kuhmo

Miia Ruohonen, Turku
Marja Ruusunen, Helsinki
Rauha Ryynänen, Lieksa
Helinä Savonen, Saarijärvi
Johanna Seppä, Espoo
Audgunn Vilhelmsen, Norja

Näyttelyssä on myös Erkki Pirtolan vuonna 2013 tekemä pienoiselokuva ITE-taiteilija Mirjami Rautiosta.

Teoksia on ITE-museon kokoelman lisäksi Saarijärven museosta, Kellokosken sairaalamuseosta, Kettuki-kokoelmasta, Sør-Tromsin Trastad-kokoelmasta Norjasta, Bifrost-taidekoulusta Tanskan Randersista sekä taiteilijoilta ja yksityishenkilöiltä.

ITE-käsityöhanke

ITE käsillä -näyttely on osa ITE-käsityöhanketta, joka innostaa käsityötekniikoiden rohkeaan, luovaan ja taiteelliseen käyttöön itseilmaisun välineenä. Hankkeen on toteuttanut Maaseudun Sivistysliitto, ja sitä tukevat Kordelinin säätiö ja Keskitien Tukisäätiö.

Hankkeen yhteydessä on julkaistu kuraattori Minna Haverin tietokirja Pehmeä taide (Maahenki, 2016). Runsaasti kuvitettu kirja nostaa esiin käsityöperustaista itseoppineiden taidetta ja erilaisin tekstiilityön tekniikoin tehtävää nykytaidetta. http://www.maahenki.fi/tuote/891/pehmea-taide

LISÄTIETOA

Kuraattori Minna Haveri, puh. 040 821 4217, minna.haveri@msl.fi
Kuraattori Elina Vuorimies, K.H.Renlundin museo, puh. 044 7809 478, elina.vuorimies@kokkola.fi
Kulttuurituottaja Raija Kallioinen, Maaseudun Sivistysliitto, puh. 040 5636 876, raija.kallioinen@msl.fi

Tietoa ITE-taiteesta ja kesän 2017 ajankohtaisista tapahtumista:
• ITE-taiteen kotisivu: www.itenet.fi
• Facebook: https://www.facebook.com/ITEtaide/
• Instagram: #itetaide #iteart #itemuseo

KÄSITTEITÄ

ITE-taide
on suomalaista nykykansantaidetta, ”itse tehtyä elämää”. ITE-taiteilijat toimivat ns. virallisen taidemaailman reunamilla tai ulkopuolella. Usein koko heidän elämäntapansa on kokeilunhalun, innostuksen ja tekemisen ilon täyttämää itseilmaisua, jossa materiaaleja, tekniikoita ja ideoita yhdistellään kätevästi ja kekseliäästi. Maaseudun Sivistysliitto on vuodesta 1998 kartoittanut ITE-taiteilijoita ja tuonut heidän luovuuttaan esiin näyttelyin, julkaisuin, dokumentaatioin ja tapahtumin.

Outsider-taide
on laaja ja kansainvälinen käsite, jolla viitataan taidemaailman käytäntöjen, kuten taidekoulutuksen, galleriamaailman ja apurahajärjestelmän ulkopuolella tehtyyn taiteeseen. Outsider-taiteilijat tekevät taidettaan arjen ympäristöissä tai hoitolaitoksissa. Jotkut heistä tarvitsevat erityistä tukea taiteen tekemiseen.

ITE-museo
on Kokkolan kaupungin ja Maaseudun Sivistysliiton ylläpitämä nykykansantaiteen museo. Sen näyttelyiden ja kokoelman keskus on Kokkolassa K.H.Renlundin museon yhteydessä. ITE-museo tuottaa myös kiertäviä näyttelyitä ”liikkuvana museona”.

ITE käsillä -näyttely
on osa ITE-käsityöhanketta, joka innostaa käsityötekniikoiden rohkeaan, luovaan ja taiteelliseen käyttöön itseilmaisun välineenä. Hanketta toteuttaa Maaseudun Sivistysliitto, ja sitä tukee Kordelinin säätiö.