ITE-taiteen näyttely tulossa Suomen Metsämuseo Lustoon

Eteläsavolaista ITE-taidetta Suomen metsämuseo Lustossa 27.4.2018–6.1.2019
Luston piha-alueella teoksia 15.5.–30.9.2018

Lusto – Suomen Metsämuseo, Lustontie 1, Punkaharju

Pikkuruisista kaarnahahmoista yli kaksimetrisiin presidenttiveistoksiin ulottuu Suomen Metsämuseo Lustossa Punkaharjulla pian avattavan ITE puusta -näyttelyn skaala. Valokuvien avulla on tuotu esille jopa kokonaisia ympäristöjä.

ITE puusta -näyttely on avoinna 27.4. alkaen vuodenvaihteen yli loppiaiseen saakka. Arviolta yli parikymmentä tuhatta kävijää ennättää nähdä puumateriaalin innoittamaa kansanluovuutta ja ITE-taidetta Luston vierailullaan. Lustossa on samaan aikaan taiteilija Paavo Halosen näyttely sekä museon laaja ja moniulotteinen perusnäyttely ihmisen ja metsän välisestä vuorovaikutuksesta, joten kiinnostavaa nähtävää riittää. Vierailijoita palvelee myös uusi Museoravintola Nila, jonka herkullisista tarjoomuksista vastaa Hotelli Punkaharjun keittiö.

ITE puusta -näyttely on koottu ITE Saimaalla -kartoitushankkeen avulla. Maaseudun Sivistysliiton toteuttamassa hankkeessa kartoitettiin vuosina 2016–2017 Etelä-Savon itseoppineita nykykansantaiteen tekijöitä. Toiminnan tärkeimmät rahoittajat olivat Leader Piällysmies ja Leader Rajupusu.

Puun hallintaa ja taituruutta

Etelä-Savon ITE-taiteelle on tyypillistä puun käyttö taiteen materiaalina. Tältä pohjalta puu valikoitui luonnostaan näyttelyn teemaksi.

Näyttelyn osallistujista useilla on takanaan jo vuosikymmenten mittainen tuotteliaisuus. Moottorisahaveisto, talttaveisto ja puun käyttäminen erilaisin tavoin osana teosta yhdistävät monia alueen ITE-taiteilijoita.

ITE Saimaalla -kartoitushankkeen dokumentointien perusteella Luston näyttelyyn on pyydetty 17 alueen kansantaiten tekijää ja ITE-taiteilijaa. Kokonaisuus antaa hienon kuvan puun monipuolisesta hyödyntämisestä taiteessa.

Taiteilijoita kautta Etelä-Savon

Näyttelyn pienimpiä teoksia ovat kesänsä Savonlinnassa viettävän arkkiatri Risto Pelkosen Tuohelan kyläläiset. Pelkosen luomat kaarnahahmot muodostavat henkilöhistorioineen ja kiehtovine tarinoineen 50-luvulle sijoittuvan Tuohelan kylän. Sampo Luukkaisen valokuvien kautta esitellään suurin näyttelyssä mukana oleva kokonaisuus, Esa Heiskasen 40 vuoden aikana Rantasalmelle uppopuusta rakentama HakoApaja. Luukkainen on valokuvannut näyttelyyn myös Marko Ruuskasen taiteelliset linnunpöntöt Talvisalon hautausmaalla.

Näyttelyn eteläsavolaiset taiteilijat ovat
Erik Essell, Enonkoski
Esa Heiskanen, Rantasalmi
Taito Huotarinen, Savonlinna
Pertti Karhunen, Mikkeli
Kaarlo Lintunen, Joroinen
Ritva Nurmi, Mikkeli
Risto Pelkonen, Savonlinna
Marko Ruuskanen, Savonlinna
Jussi Tukiainen, Kerimäki
Veikko Turtiainen, Punkaharju
Asko Vihavainen, Savonlinna
Raimo Vokkolainen, Joroinen

Alueen ulkopuolelta näyttelyyn on kutsuttu Seppo Laatunen Jaalasta. 60-vuotistaiteilijavuottaan vietävä Laatunen on lainannut näyttelyyn komeat presidenttiveistokset. Viime kesänä Punkaharjulla nähtiin aito Putin, nyt komea kaksimetrinen puu-Putin seuranaan presidentit Trump ja Niinistö.

ITE-taidetta Luston lammella

Kevään koittaessa ITE puusta -näyttely laajenee Luston piha-alueelle, kun eteläsavolaiset puunveistäjät tuovat lisää teoksiaan ihailtavaksi. Veistokset ovat esillä Luston lammen ympäristössä toukokuun puolivälistä syyskuun lopulle.

Ulkonäyttelyn taiteilijat ovat:
Taito Huotarinen, Savonlinna
Hannu Hämäläinen, Puumala
Reijo Höylä, Pieksämäki
Leo Löppönen, Savonlinna
Timo Teittinen, Juva
Asko Vihavainen, Savonlinna

Näyttelyn kuraattoreina ovat toimineet ITE Saimaalla -kartoitusta koordinoinut Minna Tuuva ja Luston näyttelypäällikkö Reetta Karhunkorva. Näyttelyn taiteilijoiden esittelyt ovat täällä.

ITE Saimaalla -kartoitushanke
Maaseudun Sivistysliitto toteutti Etelä-Savossa ITE-taiteen kartoitusta ja dokumentointia vuosina 2016–2017. Toimintaa rahoittivat Piällysmies ry ja Rajupusu Leader ry (Euroopan Maatalousrahasto). Toiminta-alueena olivat Juva, Joroinen, Rantasalmi ja Sulkava (Rajupusu) sekä Heinävesi, Enonkoski, Savonranta, Kerimäki, Punkaharju ja Savonlinna (Piällysmies). Lisäksi Maaseudun Sivistysliitto täydensi kartoitusta omarahoitteisesti muualla Etelä-Savossa. Kartoitustyössä saatiin 72 vihjettä. Kaikkiaan 28 kohteessa tehtiin taiteilijoiden haastatteluja ja teosten dokumentointeja. ITE puusta -näyttelyn kokoamisessa Lustoon on hyödynnetty kartoituksessa koottua tietoa.

Lisätiedot:

Suomen metsämuseo Lusto
Näyttelypäällikkö Reetta Karhunkorva, reetta.karhunkorva(at)lusto.fi, puh. 050 328 9644

Maaseudun Sivistysliitto
Kulttuurituottaja Raija Kallioinen, raija.kallioinen(at)msl.fi, puh. 040 5636 876