ITE-taiteilija Alpo Koivumäki 1939-2023

ti toukok. 16 11:35:00 2023

RIP Alpo Koivumäki (1939–2023).

Rakastetun ja arvostetun ITE-taiteilijan elämänliekki on sammunut. Alpo Koivumäki tuli tunnetuksi Kauhajoelle luomastaan kauniista veistospuistosta Alpon savannista, kuten myös osallistumisestaan lukuisiin näyttelyihin niin kotimaassa kuin ulkomailla. Myös median kiinnostus hänen taiteeseensa on ollut laajaa.

Maaseudun Sivistysliitto valitsi Alpo Koivumäen Vuoden 2023 ITE-taiteilijaksi. Tieto vakavasta sairastumisesta muutti tittelivuoden luonnetta. On kuitenkin ilon aihe, että taiteilija sai kokea tämän tunnustuksen ja hän piti sitä hyvin arvokkaana.

Alpon motto: Jos taide lähentää ihmisiä, silloin se pitää paikkansa yhteiskunnassa

Alpo Koivumäki aloitti päätoimisen taiteen teon luovuttuaan maanviljelystä. Ensimmäinen veistos, metallista, pellistä ja puusta tehty Kurki syntyi vuonna 1993. Nyt Alpon savanni -veistospuistossa metallisten palmujen keskellä esittäytyvät sarvikuonot, strutsit, kirahvit, leijonat, alligaattorit ja toinen toistaan erikoisemmat linnut. Koivumäki käytti teoksiinsa kierrätysromua, yhdisteli erilaisia materiaaleja ja kehitteli uusia tapoja pintojen käsittelyyn. Alpo Koivumäen ehtymättömän luomistyön tuloksena Alpon savannilla on vierailijoiden ihailtavina noin 150 jätemateriaaleista tehtyä veistosta.

Alpo Koivumäki saavutti tunnustusta sekä taiteestaan että kotiseutunsa näkyvyyden edistämisestä. Työn arvo ja merkitys on nähty lähiyhteisöissä, ja tukea taidepuiston vaalimiseen on tullut Kauhajoki-Seuralta, talkooväeltä ja ystäväyhdistykseltä sekä Kauhajoen kaupungilta.

Alpo Koivumäki on ollut ITE-taiteen keskeisimpiä tekijöitä. Hänen töitään on ollut esillä yli 50 yhteis- ja yksityisnäyttelyssä Suomessa ja ulkomailla. Mm. nykytaiteen museo Kiasma esitteli hänen taidettaan vuonna 2005 kansainvälisessä Omissa maailmoissa -näyttelyssä. Koivumäki on myös osallistunut kutsuttuna taiteilijana residensseihin La Fabuloserie -museossa Ranskan Dicyssä ja Kartause Ittigen -museossa Sveitsissä. Monet eri alojen taiteilijat ovat tallentaneet Koivumäen töitä valokuvin ja videoin. Vuonna 2019 ilmestyi 80-vuotismerkkipäivän yhteydessä juhlakirja Alpon savannilla.

Alpo myös loi uutta tuotantoa vielä sairasvuoteellaan ja jakoi ystävilleen unelman kuolemansa jälkeen yhteisöllisesti luotavasta teoksesta.

Alpo Koivumäen taiteesta saamme tulevalla kesäkaudella nauttia savannilla, Rauman taidemuseossa ja ITE-kesäkaupunki Parkanossa.

Alpon taideperinnön vaalimista jatkaa Alpon savannin ystävät ry sekä laaja tukijoukko ympäri Suomen.

Suuri kiitollisuus on mielessämme kaikesta Alpo Koivumäen kanssa parin vuosikymmenen ajan tehdystä läheisestä yhteistyöstä.

Lisätietoa

Raija Kallioinen, kulttuurituottaja, Maaseudun Sivistysliitto, raija.kallioinen@msl.fi, p. 040 563 6876
Loviisa Kautiainen, Alpon savannin ystävät ry:n puheenjohtaja, loviisak@gmail.com, p. 050 308 9304

Kuvat:

Kuva 1: Alpo Koivumäki savannillaan, kuvaaja Veli Granö