Juha Käkelä Ylöjärveltä vei moottorisahaveiston SM-kisan voiton Ilomantsissa

la elok. 20 15:26:00 2016

Moottorisahaveiston suomenmestaruuskisa Mie ja karhu hurmasi yleisön Maaseudun Sivistysliiton järjestämillä Karhufestivaaleilla Ilomantsissa. Voiton vei ylöjärveläinen Juha Käkelä veistoksellaan Luonnonlapsi.

Juha Käkelä Ylöjärveltä vei voittosijan vuoden 2016 moottorisahaveiston suomenmestaruuskisassa. Mie ja karhu -teemalla käytyyn kilpailuun Käkelä toteutti veistoksen Luonnonlapsi, jossa rehevä naishahmoinen torso kantaa kohdussaan karhunpentua.

Karhuaiheisen pikaveistokisan suomenmestaruuden voitti puolestaan yleisön äänin pyhäsalmelainen Timo Nevalainen. Molempien sarjojen voittajat saivat tuhannen euron palkinnot.

Kisat käytiin Ilomantsissa 19.–20.8.2018 Karhufestivaalin yhteydessä. Tapahtuman pääjärjestäjä oli Maaseudun Sivistysliitto yhteistyökumppaneinaan Ilomantsin kunta ja Puunveistäjät ry.

Mie ja karhu -teema tuotti 16 erilaista tulkintaa

Kuusi tuntia kestäneeseen Mie ja karhu -veistokisaan osallistui 16 puunveistäjää. Tuomaristo ihaili veistäjien teknistä taituruutta ja karhuaiheen hyvää hallintaa. Aivan kuten karhulla on suomen kielessä lukuisia erilaisia nimityksiä, samalla tavoin veistäjillä on hyvin erilaisia tulkintoja karhusta. ”Veistoksissa on vaihtelua ja ilmeikkyyttä, ja jokaisella karhulla on omanlaisensa persoonallisuus”, totesi tuomaristo.

Kilpailuteeman tulkintoja tuomaristo piti melko perinteisinä ja halusikin kannustaa veistäjiä jatkossa uudenlaisiin ja entistä rohkeampiin tulkintoihin, joihin tekniikan hallinta antaa hyvän pohjan.

Tuomariston lausunto on luettavissa Maaseudun Sivistysliiton kotisivuilla.

Karhusuhdetta myyteistä arkeen

Juha Käkelän voittoisassa Luonnonlapsi-veistoksessa uhkea naishahmon torso kantaa kohdussaan karhunpoikaa. Myyttinen aihe kumpuaa ikiaikaisista kertomuksista karhun ja ihmisen yhteisestä alkuperästä. Tuomaristo totesi tekijän hallitsevan veistoksellisen muotokielen: perushahmo on hallittu ja pelkistetty, mutta teoksessa on myös rikkaita yksityiskohtia. Veistoksen muoto myötäilee puuainesta ja herättää siihen elämän. Puun syyt, vuosirenkaat ja oksankohdat on käytetty taiturillisesti osana teosta, ja jalustakin on viimeistelty. Pintakäsittely on taidokasta, ja puun syyt muodostavat kuin leikitteleviä kuvioita ihoon tai käätyjä kaulalle. Puun kuivuminen on otettu huomioon asianmukaisin viilloin. Tekijän työskentelyä tuomaristo piti varmaotteisena ja ammattimaisena ja totesi ajankäytönkin erinomaisesti hallituksi.

Pitkän kisan kakkossijan sai Markku Tuominen Nurmijärveltä leikkisällä veistoksellaan Mie ja karhu. Toteemimaisessa teoksessa mies kurkottaa puuhun, jonka rungolla kiipeää kaksi karhua.

Avoimeen suomenmestaruuteen sai ottaa osaa ulkomailtakin, ja kolmas sija meni pietarilaiselle Pavel Muntieville. Teoksessa Kirkastuminen karhun kasvojen edessä on peili tai kilpi, josta työntyy esiin ihmisen kasvot. Nuorella veistäjällä on oivallusta ja rohkeutta omaperäiseen tulkintaan, ja teos herättää pohdintaa luonnon ja ihmisen ykseydestä.

Nelossijan sai kanadalaiselle Trevor L’Hirondelle shamanistisella Canbear-teoksella. Viides sija meni haapajärveläiselle Janne Vähäaholle, jonka veistoksessa Karhu ja mie todellinen mahtikarhu, metsän kuningas, pitää pientä metsuria käpäliensä alla.

Lauantaina 20.8. käydyn karhunveiston pikakisan sijoitukset ratkottiin yleisöäänestyksellä. Voiton vei Timo Nevalainen Pyhäsalmelta. Toiseksi äänestettiin Ulla Haglundin ja kolmanneksi Juha Käkelän veistos.

Veistokisa hurmasi yleisön

Kaksipäiväisten Karhufestivaalien tapahtumat tavoittivat tänä vuonna kaikkiaan noin 2.500 kävijää. Tuomaristo totesikin moottorisahaveiston olevan varsinainen yleisölaji, joka hurmaa katsojansa, ja jokaiselle veistäjälle löytyy omat ihailijansa.

Karhufestivaalin pääjärjestäjänä toimi Maaseudun Sivistysliitto yhteistyössä Ilomantsin kunnan, Puunveistäjät ry:n sekä paikallisten yhdistysten ja yritysten kanssa.

Maaseudun Sivistysliitto valitsi kilpailutöistä omaan ITE-taiteen kokoelmaansa Juha Käkelän Luonnonlapsen ja Pavel Muntievin Kirkastumisen sekä pikaveistokisasta Ulla Haglundin ja Trevor L’Hirondellen teokset. Kokoelman kotipaikka on Kokkolassa sijaitsevassa ITE-museossa, mutta karhuveistokset jäävät yleisön nähtäville Katri Vala kulttuurikeskukseen Ilomantsiin.

Ensi vuoden Karhufestivaalit toteutetaan Ilomantsissa osana Suomi 100 -juhlavuotta 25.–26.8.2017 teemalla Metsän kansaa. Moottorisahaveiston suomenmestaruuskisa puolestaan siirtyy Punkaharjulle Suomen Metsämuseo Lustoon, jossa se toteutetaan viikkoa ennen juhannusta.

Tavoitteena Tuhannen karhun maa

Vuosien myötä on tavoitteena luoda Karhufestivaalien avulla Ilomantsiin Tuhannen karhun maa. Se on kylänraiteille levittyvä veistospuisto, monenlaisten veistotyylien näyteikkuna, jota tullaan katsomaan läheltä ja kaukaa. Tuhannen karhun maassa yhtyvät metsän kuninkaan myyttinen valtakunta ja ihmisen kulttuuriympäristö.

Lisätietoa:

www.msl.fi