Karhu kääntää kylkeään 19.1. – neljäs Karhufestivaali lähenee

to tammik. 19 08:05:00 2017

”Joko päivä on?”, kysyy karhu.  Ei vielä. Karhu kääntää kylkeään ja tokaisee: ”Talvi puolessa, nälkä suolessa.” Se alkaa nuolla käpäläänsä ja nukahtaa hetken päästä.

Talvi on jo puolessa ja Karhufestivaalit lähestyvät! Vuoden 2017 Karhufestivaali on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa. Teemalla Metsän kansaa juhlistamme suomalaista metsää ja sen väkeä, YHDESSÄ. Yhdessä veistäjien, kulttuurin ja taiteen ystävien kanssa.

Suomen itäisintä kulttuurifestivaalia vietetään 24.–26.8. Ilomantsissa. Karhufestivaaleilla kilpaillaan maailmanmestaruuksista niin torstaista perjantaihin kestävässä pitkässä kisassa kuin lauantain Suomen luonnon päivänä vietettävässä pikakisassa.

KARHUFESTIVAALIN ENNAKKOTIEDOTE 19.1.2017

Karhufestivaali Metsän kansaa
Ilomantsi 24.–26.8.2017

Neljättä kertaa Ilomantsissa järjestettävän Karhufestivaalin teemana on vuonna 2017 Metsän kansaa. Teema antaa puunveistotapahtumaan osallistuville taiteilijoille lukemattomia mahdollisuuksia toteuttaa teoksiaan luovalla vapaudella. Metsän kuningas Karhu ja hänen alamaisensa tarjoavat kiehtovan haasteen taiteelliselle lähestymiselle.

Festivaali osuu karhunmetsästyskauden alkuvaiheeseen. Tiheätunnelmainen tapahtuma sopii mainiosti juuri Ilomantsiin, jossa on runsain karhukanta Suomessa. Festivaalin järjestäjinä ovat Maaseudun Sivistysliitto ja Ilomantsin kunta yhteistyökumppaneinaan paikalliset yhdistykset ja yritykset.

Metsän kansaa – Karhunveiston MM-kilpailut

Elokuisessa kylämaisemassa moottorisahat pärähtävät käyntiin etsien puun sisältä haluttua muotoa. Sahanpuru pöllyää ja meteli on melkoinen itseoppineiden veistäjien työskennellessä yleisön edessä.

Tällä kertaa kisataan karhunveiston maailmanmestaruudesta 24.–25.8. järjestettävässä neljäntoista tunnin mittaisessa pitkässä kisassa ja lauantaina 26.8. pidettävässä pikaveistokisassa. Veistäjät loihtivat puusta veistoksia teemalla Metsän kansaa. Minkälainen on veistäjän omakohtainen kokemus ja näkemys karhun valtakunnan väestä?

Karhunveiston maailmanmestaruudesta kisataan nyt toista kertaa. Hallitseva maailmanmestari vuodelta 2014 on Esko Heikura ja pikaveiston sarjassa Hannu Kyllönen, kumpikin Kuhmosta.

Maailman Suurin Villiruokafestari

Karhufestivaalin yleisö pääsee nauttimaan samaan aikaan vietettävän Maailman Suurimman Villiruokafestarin antimista ja ohjelmasta. Lauantaina 26.8. Ilomantsin torilla syödään yhdessä pohjoiskarjalaisen luonnon tarjoamia parhaita makuja. Tapahtumassa myös valitaan ja palkitaan ruokien parhaimmistoa.

Villiruokaan ja metsän antimien hyödyntämiseen liittyvät kehittämistoimet kuuluvat Woman the Hunter -hankkeeseen, jonka tavoitteita Villiruokafestari tukee. Toteuttajana on Vaara-Karjalan Leader ry.

Tavoitteena Tuhannen karhun maa

Puunveisto on Suomessa itseoppineiden taiteilijoiden luonteenomaisin ilmaisumuoto, moottorisaha on tyypillisin väline ja karhu on aiheista rakkain. Tältä pohjalta on syntynyt Karhufestivaali. Se kokoaa itseoppineet moottorisahataiteilijat Ilomantsiin työskentelemään yhdessä ja kohtaamaan kiinnostunutta yleisöään.

Vuosien myötä on tavoitteena luoda Ilomantsiin Tuhannen karhun maa. Se on kylänraiteille levittyvä veistospuisto, monenlaisten veistotyylien näyteikkuna, jota tullaan katsomaan läheltä ja kaukaa. Tuhannen karhun maassa yhtyvät metsän kuninkaan myyttinen valtakunta ja ihmisen kulttuuriympäristö.

Karhufestivaali veistokilpailuineen sai alkunsa Maaseudun Sivistysliiton kansainvälisestä Puusta pitkään -hankkeesta. Sen avulla luotiin itseoppineille taiteilijoille ja puutyön taitajille kansainvälisten kohtaamisten ja esillepääsyn väyliä.

Tulossa 2018

Vuonna 2018 Ilomantsissa järjestetään kansainvälinen Woman and Sustainable Hunting - konferenssi osana Vaara-Karjalan Leader ry:n hallinnoimaa Woman the Hunter -hanketta. Konferenssin teemana on Nainen ja karhu – mytologiasta nykypäivään.

Karhufestivaalin 2018 teemana on Nainen ja karhu ja kisapäivät ovat 18.–19.8.2018.

Lisätietoja:

Karhunveiston MM-kisat, Maaseudun Sivistysliitto:
Jenni Väisänen, kyläkehittäjä, jenni.vaisanen@msl.fi, puh. +358 44 588 5537
Suvi Kaljunen, koulutussuunnittelija, suvi.kaljunen@msl.fi, puh. +358 45 773 10170

Maailman Suurimmat Villiruokafestarit, Vaara-Karjalan Leader ry:
Hannele Pyykkö, toiminnanjohtaja, hannele.pyykko@lieksa.fi, puh. +358 40 1044 905

Kotisivu: https://msl.fi/karhufestivaali/
Twitter: @Karhufestivaali