Karhufestivaali 2021: Esko Heikuran Pakolaiset-teos voitti karhunveiston mestaruuskilpailun – Timo Nevalainen ykkönen pikakisassa Ilomantsissa

su elok. 15 16:09:00 2021

Kuhmolaisen Esko Heikuran teos Pakolaiset voitti kaksipäiväisen karhunveiston mestaruuskisan Ilomantsissa. Tuomaristo luonnehtii Heikuran teosta eheäksi, tasapainoiseksi sekä hyvin suunnitelluksi kokonaisuudeksi, jossa otetaan kantaa ilmastonmuutoksen vaikutuksiin ja pakolaisuuteen.

Vuoden 2021 Karhufestivaalin kilpailujen teemana oli Karhu ja pentu. Aiheen tarkoituksena oli herättää ajatuksia ylisukupolvisuudesta ja siihen liittyvistä vastuista, iloista ja haasteista.

Sunnuntaisen karhunveiston pikakilpailun voittaja ratkaistiin yleisöäänillä, ja ykköseksi tuli Timo Nevalainen Pyhäsalmelta teoksellaan Lepoa ja leikkiä.

Ilmastonmuutos nousi esiin

Karhunveiston mestaruuskilpailuun perjantaista lauantaihin osallistui kaikkiaan 27 moottorisahaveistäjää eri puolilta Suomea. Kattaus oli hyvä sekoitus konkariosastoa sekä nuorempaa ja myös tuoretta verta. Kahdeksan veistäjää oli mukana ensimmäistä kertaa.

”Taitojen siirtäminen sukupolvelta toiselle näkyikin tänä vuonna veistoteeman lisäksi myös veistäjien kesken”, sanoo tuomaristoa johtanut taidetuottaja Heli Lukkarinen Maaseudun Sivistysliitosta.

Kilpailijat lähestyivät teemaa ajankohtaisten aiheiden kautta. Erityisesti esiin nousivat kysymykset ilmastonmuutoksesta, jota tulkittiin esimerkiksi erilaisina veden kuvauksina. Viilentävät pulahdukset, loputon jano tai napajään sulaminen kertovat tarinaa veden merkityksestä lähitulevaisuudessa. Useat teokset puhuttelivat tuomaristoa myös monikulttuurisuuden ja diversiteetin näkökulmasta.

Neljä palkittiin tasaisessa kisassa

Heli Lukkarisen mukaan mestaruuskilpailu oli tasainen, ja viisihenkisen tuomariston kannatus jakautuikin poikkeuksellisesti yli puolelle veistoksista. Juuri tasaisuuden vuoksi tuomaristo päätyi palkitsemaan kaikkiaan neljä veistäjää.

Toiseksi tuli Jari Rantanen Kuhmalahdelta teoksellaan Rajat ylittävä äidinrakkaus. Kolmanneksi sijoittui Juha Käkelä Ylöjärveltä teoksella Pyydys ja neljänneksi Raimo Hautaluoma Jalasjärveltä veistoksella Rajan takaa.

Tuomaristo antoi myös kaksi kunniamainintaa. Sen saivat Elli Viinikangas, Pyhäjoki, ja teos Tuulen henkäys sekä Christian Häggman, Ytteresse, ja teos Ti arbeit ilagTyöskennellään yhdessä.

Pikakilpailussa lähes 350 ääntä

Myös tunnin kestäneen pikakilpailun teemana oli Karhu ja pentu, ja mukana oli 19 veistäjää. Yleisöäänestys suoritettiin Karhuareenalla heti veistoajan päätyttyä, ja ääniä annettiin kaikkiaan 349.

Nevalaisen jälkeen toiseksi tuli Aimo Laitinen Oulusta teoksella Suojelen sinua ja kolmanneksi Pekka Niskanen Haapajärveltä veistoksella Missä minun kenkäni on.

Lisäksi OP Vaara-Karjala jakoi pikakisassa oman nimikkopalkintonsa, ja sen sai Esko Heikuran teos Päiväunet.

Yleisöä useita tuhansia

Nelipäiväinen Karhufestivaali toteutettiin toista kertaa hybriditapahtumana eli sekä paikan päällä koettuna että Karhulive-videostriimin kautta. Videolähetystä verkkoon Karhufestivaalin YouTuben kautta kertyi neljän päivän aikana kaikkiaan yli 20 tuntia.

Festivaalin johtaja Timo Reko Maaseudun Sivistysliitosta on tyytyväinen korona-ajan tapahtuman toteutukseen ja yleisömäärään. Katsojia kertyi kisapaikoille Karhumetsään ja Karhuareenalle sekä aiempaan Mestarit Mantsissa -kutsuveiston kaikkiaan viitisen tuhatta.

Rekon arvion mukaan myös festivaalin oheistapahtumissa oli väkeä ainakin parisen tuhatta, joten yleisömäärä ilahdutti häntä suuresti.

”On tärkeää, että voimme toteuttaa Karhufestivaalin eri tahojen kanssa yhteistyössä ja kylälle saadaan monenlaisia tapahtumia. Viimeistään tämä toinen vuosi Karhumetsässä näytti toteen, että veistopaikkana metsä on todella hyvä: veistäjät tykkäävät ja yleisökin löytää veiston, vaikkei se tapahdukaan keskustassa.”

Rekon mielestä myös ITE-taiteen kesä eli Kansallistalolla pidetty Ihmeiden ILO!TALO -yhteisnäyttely toimi loistavasti yhteen Karhufestivaalin kanssa.  Heinäkuun alusta avoinna olleen näyttelyn yleisömäärä hipoi lähes kolmeatuhatta.

Karhufestivaalin järjestää Maaseudun Sivistysliitto alueellisine yhdistyksineen. Yhteistyökumppaneina ovat Ilomantsin kunta ja joukko paikallisia yrityksiä, yhdistyksiä ja yhteisöjä sekä talkooväki.

Kuvatiedot, Ilomantsin Karhufestivaalin 2021 veistokilpailussa palkitut:

Karhunveiston mestaruuskilpailu 12.–13.8.2021:

1. palkinto: Esko Heikura, Kuhmo: Pakolaiset. Kuva: Heli Kallio-Kauppinen
  2. palkinto: Jari Rantanen Kuhmalahti: Rajat ylittävä äidinrakkaus. Kuva: Eija Irene Hiltunen
  3. palinto: Juha Käkelä Ylöjärvi: Pyydys. Kuva: Salli Saastamoinen
  4. palkinto: Raimo Hautaluoma, Jalasjärvi: Rajan takaa. Kuva: Heli Kallio-Kauppinen

Kunniamaininnat:

Elli Viinikangas, Pyhäjoki: Tuulen henkäys. Kuva: Riitta Johanna Laitinen

Christian Häggman: Ytteresse: Ti arbeit ilag – Työskennellään yhdessä. Kuva: Heli Kallio-Kauppinen

Karhunveiston pikakilpailu 15.8.2021:

1. palkinto: Timo Nevalainen, Pyhäsalmi: Lepoa ja leikkiä. Kuva: Eija Irene Hiltunen
  2. palkinto: Aimo Laitinen Oulu: Suojelen sinua. Kuva: Salli Saastamoinen