Karhufestivaali Ilomantsissa alkoi veistäjien MM-kisalla

pe elok. 25 08:17:00 2017

Ensimmäisen festivaalipäivän kuvia ladattavissa!

Karhufestivaali Ilomantsissa alkoi torstaina sateisessa säässä, mutta reippaalla meiningillä. Kaikkiaan 26 puunveiston taituria viidestä eri maasta tarttui kaksipäiväiseen urakkaansa, karhunveiston maailmanmestaruuskilpailuun.

Kilpailun teema Metsän kansaa antaa vapauden tarkastella metsän kuninkaan valtakuntaa hieman laajemmasta perspektiivistä kuin ainoastaan karhua kuvaten. Ensimmäisen päivän veistoaihioista näkee jo, että taiteellista vapautta on ryhdytty käyttämään monin tavoin.

Ensimmäisen festivaalipäivän tarjontaan kuului runsas ohjelma-anti. Oli Koko Suomi tanssii -hankkeeseen kuuluva Karhutanssi, kirkonkylälle levittäytyneet Karhurastit, luentoja metsän kansasta ja metsäluonnosta, musiikkiesityksiä, performanssi sekä pimentyneeseen iltaan sytytetyt Karhutulet.

Uusia avauksia neljänsillä Karhufestivaaleilla

Vuonna 2017 Karhufestivaali järjestetään neljättä kertaa. Uutta on puunveiston ja villiruoan yhdistäminen sekä tapahtuman levittäytyminen kuntakeskuksesta Parppeinvaaran maisemiin. Myös veistospuiden tarina on tällä kertaa ainutlaatuinen. Stora Enson lahjoittamat pöllit ovat peräisin vuonna 1905 valmistuneen Kiihtelysvaaran Keskijärven oppilaiden istuttamista taimista, joista kasvoi koululle vievä komea kuusikuja.

Uutta on myös esiin noussut vahva innostus, jolla paikalliset yrittäjät ovat tarttuneet karhuteemaan. Aihetta on tuotu esiin liiketilojen koristeluissa ja tuotesijoitteluissa sekä aivan uusina tuotteina, kuten jo paikalliseksi hitiksi nousseena Karhun torttu -leivonnaisena.

Festivaali kuuluu tällä kertaa Euroopan kulttuuriympäristöpäivien ohjelmaan. Useiden vuosien aikana syntyneitä karhuveistoksia riittää jo mukava määrä levittäytymään ympäri kirkonkylän keskustaa "Tuhannen karhun maa" -veistospuistoksi. Monia liiketilojen pihoja komistaa kesäksi lainaan tuotu tai jopa yrityksen omakseen lunastama karhuveistos.

Yhdessä-viikonloppu

Karhufestivaali kuuluu Suomi 100 -tapahtumakesän Yhdessä-viikonloppuun, jota vietetään 25.–27.8. kautta maan. Nyt on jäljellä sata päivää satavuotiaan Suomen itsenäisyyspäivään.

Perjantaina 25.8. jatkuu kaksipäiväinen MM-veistokisa – nyt onneksi poutaisemmissa olosuhteissa. Ohjelmassa on karhusatujen ja luontokuvien esityksiä, Karhurastit, Koko Suomi kiittää -tilaisuus karhulauluineen sekä kokoperheen teatteriesitys.

Lauantaina 26.8. festivaali huipentuu karhunveiston MM-pikakisaan, jossa puolentoista tunnin aikana tuhatpäisen yleisön kannustamat veistäjät loihtivat pölleistä karhut. Lauantaina Ilomantsin keskustassa järjestetään myös Villiruokafestarit.

Tervetuloa Ilomantsiin juhlimaan Suomen luontoa, paikallisen kulttuurin rikkautta ja ihmisten luovuutta ja keskinäistä yhteistyötä! Karhufestivaalin ohjelman löydät täältä.

Lisätietoja:
Karhufestivaalin tuottaja Maarit Hämäläinen-Koljonen