Karhufestivaali pärähtää käyntiin Ilomantsissa

pe elok. 19 08:29:00 2016

Tänään se alkaa, järjestyksessään kolmas Karhufestivaali, pääjärjestäjänä Maaseudun Sivistysliitto, kumppaneina Ilomantsin kunta ja MSL:n Vaara-Karjalan kulttuuriyhdistys. Ohjelmassa on veistoa kahden päivän ajan, teatteria, musisointia ja ITE-taiteen ilotulitusta. Nähdään Pogostalla!

Puunveisto on Suomessa itseoppineiden taiteilijoiden luonteenomaisin ilmaisumuoto, moottorisaha on tyypillisin väline ja karhu on aiheista rakkain. Tältä pohjalta on syntynyt Karhufestivaali. Se kokoaa itseoppineet puunveistäjät Ilomantsiin 19.–20. elokuuta työskentelemään yhdessä ja kohtaamaan kiinnostunutta yleisöään.

Jo kolmatta kertaa järjestettävä Suomen itäisin kulttuurifestivaali on erikoinen ilmestys Suomen festivaalitarjonnassa. Raavaat miehet ja naiset loihtivat puusta karhuja ja mitä mielikuvituksellisimpia veistoksia kahden päivän ajan keskellä kirkonkylää.

Festivaali osuu karhunmetsästyskauden avaukseen. Tiheätunnelmainen tapahtuma sopii mainiosti juuri Ilomantsiin, jossa on runsain karhukanta Suomessa.

Mie ja karhu – moottorisahaveiston SM-kisat

Elokuisessa kylämaisemassa sahat pärähtävät käyntiin etsien puun sisältä haluttua muotoa. Karhuareena on täynnä veistäjiä, miehiä ja naisia. Sahanpuru pöllyää ja meteli on melkoinen itseoppineiden veistäjien etsiessä karhua puun sisältä.

Tällä kertaa kisataan suomenmestaruudesta perjantaina 19.8. järjestettävässä kuuden tunnin ja lauantaina 20.8. pidettävässä pikaveiston sarjassa. Veistäjät loihtivat puusta veistoksia teemalla ”Mie ja karhu”.  Minkälainen on veistäjän omakohtainen kokemus ja näkemys karhusta?

Kyseessä on avoin suomenmestaruuskisa, ja osanottajia on myös Kanadasta ja Venäjältä. Palkinnot ovat Karhufestivaaleilla perinteisesti hyvät. Molemmissa sarjoissa voittajat saavat 1.000 euroa, hopeamitalistit 500 euroa ja pronssille päässeille on luvassa 300 euroa. Pikaveistokisan voittajat valitsee yleisö.

Festivaalin järjestäjinä ovat Maaseudun Sivistysliitto, Ilomantsin kunta ja Puunveistäjät ry, yhteistyökumppaneinaan paikalliset yhdistykset ja yritykset.

Tavoitteena Tuhannen karhun maa

Vuosien myötä on tavoitteena luoda Ilomantsiin Tuhannen karhun maa. Se on kylänraiteille levittyvä veistospuisto, monenlaisten veistotyylien näyteikkuna, jota tullaan katsomaan läheltä ja kaukaa. Tuhannen karhun maassa yhtyvät metsän kuninkaan myyttinen valtakunta ja ihmisen kulttuuriympäristö.

Karhufestivaali veistokilpailuineen sai alkunsa Maaseudun Sivistysliiton kansainvälisestä Puusta pitkään -hankkeesta. Sen avulla luotiin itseoppineille taiteilijoille ja puutyön taitajille kansainvälisten kohtaamisten ja esillepääsyn väyliä.

Tulossa 2017 ja 2018
Karhufestivaali 2017 teemana Metsän kansaa | 25.–26.8. | Karhunveiston MM-kisa
Karhufestivaali 2018 teemana Nainen ja karhu| 18.–19.8. | Karhunveiston pikakilpailu

Kaisa Kervinen, ohjelmistovastaava, kaisa.kervinen@msl.fi, puh. 045 322 8098