Karhufestivaalin 2020 valmistelujen tilannetiedote (8.4.2020)

ke huhtik. 08 09:52:00 2020

Ilomantsissa elokuussa järjestettävän Karhufestivaalin valmistelua jatketaan toistaiseksi. Tavoitteena on, että tapahtuma voidaan toteuttaa suunnitelman mukaisesti 13.–15.8.2020.

Lopullinen päätös järjestämisestä tai perumisesta tehdään 15. kesäkuuta yhdessä Karhufestivaalin ja Villiruokafestareiden kesken, kun koronatilanteeseen liittyvät tiedot tarkentuvat.

”Noudatamme valtioneuvoston ja THL:n koronatilanteeseen antamia ohjeita ja kokoontumisrajoitteita. Jos kesäkuun puolivälissä on näkymät kokoontumisten vapautumisesta, toteutamme Karhufestivaalin veistokilpailuineen. Mitään tavoitteita yleisömäärälle emme tänä vuonna aseta. Tavoitteemme ja toiveemme on, että voimme tarjota tapahtumalle turvalliset puitteet”, sanoo festivaalin johtaja Timo Reko.

Freestyleä ja iloismia

Jos kilpaveisto toteutuu, se käydään tänä vuonna teemalla Vapaa tyyli – Freestyle. Karhunveistäjille annetaan ITE-taiteen hengessä vapaa valta käsitellä veistostensa pinta haluamallaan tavalla. Veistäjät voivat ilmoittautua mukaan Karhufestivaalin kotisivujen kautta.

ITE-taiteen 20-vuotisjuhlavuoteen liittyen Ilomantsissa Katri Vala Kulttuurikeskuksessa toteutuu heinä-elokuussa Vuoden ITE-taiteilijan Paula Huhtasen näyttely Ilo ylimmillään. Huhtanen julistaa taiteessaan ”iloismia”, luottamuksen ja toiveikkuuden sanomaa, joka purkautuu hehkuvan värikkäinä maalauksina ja kollaaseina.

Karhufestivaaleilla vuosien myötä syntyneitä veistoksia tulee nähtäville eri puolille Ilomantsin kuntakeskusta Tuhannen Karhun Maan veistospuistona, jos tilanne sallii veistosten sijoittamisen. Toukokuulle suunnitellut karhunveiston ennakkotapahtumat on päätetty peruuttaa. Sen sijaan on tavoitteena toteuttaa 11.–12. 8. Ilomantsin kansalaisopiston ja MSL:n kesken Juha Käkelän vetämä Villiveiston kurssi.

Karhufestivaalin järjestäjät varautuvat myös siihen, että koronaviruksen leviämistä ehkäisevät kokoontumisrajoitteet jatkuvat pitkälle kesään. Jos näin käy, puunveiston esille tuomiseen luodaan vaihtoehtoiset tavat. Näistä tiedotetaan 15.6.2020 jälkeen.

Karhufestivaalin järjestäjät ovat Maaseudun Sivistysliitto yhdistyksineen ja Ilomantsin kunta. Kumppaneihin kuuluvat mm. Vaara-Karjalan Osuuspankki, Stora Enso ja suuri joukko paikallisia yrityksiä ja yhteisöjä.

LISÄTIEDOT

www.karhufestivaali.fi
Facebookissa Karhufestivaali – Bear Festival

Timo Reko | festivaalin johtaja | p. 050 322 6798, timo.reko@msl.fi