Karhunveisto jatkuu Ilomantsissa – Karhun syli kutsuu elokuussa 2022

ti syysk. 21 16:09:00 2021

Maaseudun Sivistysliitto järjestää yhdeksännen karhunveistotapahtuman Ilomantsissa vuonna 2022. Teemana on Karhun syli, ja tuttuun tapaan moottorisahaveistäjille on luvassa kaksipäiväinen karhunveiston mestaruuskilpailu sekä 1,5 tuntia kestävä pikakilpailu.

Maaseudun Sivistysliiton kulttuurituottaja Raija Kallioinen kertoo, että teemalla Karhun syli haetaan toiminnallisia veistoksia, jotka käyvät levähdyspaikoiksi, kuten istuimiksi tai penkeiksi.

”Tarkoitus on, että näitä teoksia voidaan sijoittaa istuimiksi Ilomantsin keskustaan sekä Karhumetsään ja Karhuareenalle vievälle karhureitin varrelle Karhufestivaalin kymmenvuotisjuhlavuonna 2023”, Kallioinen paljastaa.

Päätös nyt kahdesta vuodesta

Ilomantsin karhunveistotapahtuman johtaja Timo Reko kertoo, että Maaseudun Sivistysliitto on nyt tehnyt päätöksen karhunveiston järjestämisestä kahdeksi vuodeksi eteenpäin.

”Maaseudun Sivistysliitto järjestää siis veistotapahtuman, ei koko Karhufestivaalia. Eli festivaalin muu sisältö ja laajuus on kiinni yhteistyökumppaneista ja kaikkinensa muista toimijoista Ilomantsissa”, Reko korostaa.

Rekon mukaan MSL käy neuvonpitoa asiasta muun muassa Ilomantsin kunnan kanssa syksyn aikana.

Entinen ajankohta: elokuun puoliväli

Karhunveiston päivät ovat perjantaista sunnuntaihin 12.–14.8.2022. Timo Rekon mukaan veistokilpailu järjestetään kansainvälisenä, jos vain maailmantila sen sallii.

Vuonna 2021 Karhufestivaalin veistokilpailuihin osallistui kaikkiaan 28 moottorisahaveistäjää eri puolilta Suomea. Nelipäiväinen veisto kokosi oheistapahtumineen noin 5000 kävijää Ilomantsiin. Veistoa myös striimattiin Karhufestivaalin YouTube-kanavaan, ja tällä Karhulivellä oli kaikkiaan 2300 eri seuraajaa ympäri maailman.

Parhaimmillaan eli ennen korona-aikaa Karhufestivaali on koonnut yhdessä Villiruokafestivaalin kanssa 10 000 vierailijaa.

Lisätietoja:

Karhunveistotapahtuman johtaja Timo Reko, MSL, 050 322 6798, timo.reko@msl.fi

Kulttuurituottaja Raija Kallioinen, MSL, 040 563 6876, raija.kallioinen@msl.fi

Kuvatiedot

Karhufestivaalilla 2021 veistokilpailuihin osallistui kaikkiaan 28 moottorisahaveistäjää eri puolilta Suomea. Kuva Eija Irene Hiltunen

Karhufestivaalilla vuosien aikana tehdyt karhut elävöittivät kesällä 2021 Ilomantsin keskustan katuja. Tulevan vuoden teemalla Karhun syli tähdätään siihen, että veistokilpailujen teoksista syntyisi karhureitillä kulkijoille myös levähdyspaikkoja. Kuva Riitta Ryynänen, MSL

Karhufestivaalilla vuosien aikana tehdyt karhut elävöittivät kesällä 2021 Ilomantsin keskustan katuja. Tulevan vuoden teemalla Karhun syli tähdätään siihen, että veistokilpailujen teoksista syntyisi karhureitillä kulkijoille myös levähdyspaikkoja. Kuvassa vuodelta 2020 Esa Leppäsen teos Hei halataan! Riitta Ryynänen, MSL

Itäisin ja ihanin karhunveistokilpailu järjestetään moottorisahaveistäjille yhdeksännen kerran Ilomantsissa elokuussa 2022. Kuva Riitta Ryynänen, MSL

Karhufestivaalin 2022 logo