Ketkä kilpailevat karhunveiston mestaruudesta 2019? - Ilomantsin lukion opiskelijat haastattelivat Karhufestivaalin veistäjiä

ti kesäk. 04 15:23:00 2019

Karhufestivaaleille Ilomantsiin on tulossa elokuussa peräti 36 veistäjää neljästä maasta kilvoittelemaan karhunveiston mestaruudesta.

Veistäjien esittelyt löytyvät nyt festivaalin kotisivulta suomeksi ja englanniksi. Haastattelut ja käännökset ovat pääosin Ilomantsin lukion opiskelijoiden käsialaa.

Lukiolaiset mukana viestinnässä

Jo toista vuotta Ilomantsin lukio on mukana Karhufestivaalin viestinnässä. Yhdessä oppilaanohjaaja Saara Immonen ja Maaseudun Sivistysliiton kulttuurituottaja Raija Kallioinen toteuttivat skype-työpajan, jossa oppilaiden kanssa ideoitiin kysymyksiä veistäjille ja tehtiin haastattelujen työnjako. Valmistuneet tekstit kävivät MSL:ssä tarkistuksessa, ja sitten lukion toisluokkalaiset englannin opettajansa Marjaana Sivosen johdolla käänsivät tekstit. Oman mausteensa projektiin antoivat ulkomaalaisten veistäjien esittelyt.

Yhteistyötä on puolin ja toisin pidetty hyödyllisenä. Opiskelijat saavat todellisen tilanteen, jossa pääsevät harjoittelemaan haastattelemista, tiiviin tekstin tuottamista ja kääntämistä. ”Oppimisen paikka on jo se, kun ottaa yhteyttä ventovieraaseen ihmiseen ja esittää hänelle asian”, pohtii oppilaanohjaaja Saara Immonen. Elokuussa opiskelijoilla on vielä mahdollisuus päästä tapaamaan haastattelemiaan veistäjiä ja somettamaan Karhufestivaalista.

”Tämä on mieluisaa yhteistyötä siinäkin mielessä, että paikkakunnan nuoret saadaan lähemmäksi tapahtuman tuottamista ja toivottavasti myös kiinnostumaan omassa kunnassaan toteutettavasta ainutlaatuisesta festivaalista”, sanoo kulttuurituottaja Raija Kallioinen.

Tuhannen karhun maa rakentuu Ilomantsin kirkonkylään

Karhufestivaali toteutuu Ilomantsin kuntakeskuksessa 15.–17. elokuuta 2019, nyt kuudetta kertaa. Veistokilpailun teemana on GoBearGo. Veistäjät haastetaan kuvaamaan liikettä ja toimintaa. Kaksipäiväinen mestaruuskisa käydään torstaina ja perjantaina. Loppuhuipennuksena on lauantaina käytävä pikaveistokisa.

Karhuveistokset jäävät Ilomantsiin, ja vähän kerrassaan niistä on muotoutumassa ympäri kirkonkylää levittäytyvä “Tuhannen karhun maa”.

Tapahtuman järjestävät Maaseudun Sivistysliitto alueyhdistyksineen ja Ilomantsin kunta. Festivaali kuuluu Euroopan kulttuuriympäristöpäivien tapahtumiin.

Lue lisää https://msl.fi/karhufestivaali/2019/06/03/tutustu-karhufestivaalien-veistajiin/

Veistäjien esittelyt: https://msl.fi/karhufestivaali/2019/06/03/tutustu-karhufestivaalien-veistajiin/

LISÄTIETOA KARHUFESTIVAALISTA:

Festivaalin tuottaja Maarit Hämäläinen-Koljonen, maarit.hamalainen-koljonen@msl.fi, puh. 040 579 5957

KUVAPYYNNÖT: raija.kallioinen@msl.fi