Kirjoita mökkielämästä ja osallistu Mökillä-kirjoituskilpailuun

to kesäk. 23 08:15:00 2016

Mökillä -kirjoituskilpailu kutsuu kirjoittamaan tarinoita, ajatuksia ja kokemuksia mökkeilystä. Sydänkesä on oivallista aikaa muistella ja pohtia mökkielämää ennen ja nyt. Mitä perinteitä ja elämänmuotoja mökillä vaalitaan? Millaista elämää mökillä vietetään ja mitä kaikkea siellä on tapahtunut? Entä miten mökkeily liittyy paikalliseen elämänmenoon? Miltä näyttää mökkeilyn tulevaisuus?

Kilpailutekstit voivat olla omia muistoja ja kokemuksia tai vapaamuotoisia tarinoita mökkeilystä. Myös runoja voi lähettää. Kilpailuaikaa on elokuun loppuun saakka. Tekstien arvioinnissa kiinnitetään huomiota muistikuvien rikkauteen ja kokemusten omakohtaisuuteen sekä kerrontatavan omaperäisyyteen.

Kilpailun pääpalkinto on 5.000 euroa, minkä lisäksi jaossa on muitakin palkintoja. Kilpailun järjestävät Talonpoikaiskulttuurisäätiö, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Maaseudun Sivistysliitto, Maahenki-kustantamo ja A-lehdet.

Kilpailutyöt lähetetään Suomalaisen Kirjallisuuden Seuraan postitse tai sähköpostitse 31.8.2016 mennessä tunnuksella ”Mökillä”. Tulokset julkistetaan maaliskuussa 2017.

Kilpailun tuomaristoon kuuluvat hallituksen puheenjohtaja Ilkka Haavisto (TPKS), arkistotutkija Marja-Leena Jalava (SKS), kustantaja Liisa Heikkilä-Palo (Maahenki Oy), YTT Kati Pitkänen, kirjailija Roman Schatz, päätöimittaja Mervi Turunen ja asiamies Maija Mäki (TPKS).

Mökkeily yhdistää

Mökkeily on merkittävä osa suomalaista maaseutua, kulttuuria ja vapaa-aikaa. Mökkien käyttäjiä on arvioitu olevan Suomessa jopa kolme miljoonaa, suhteutettuna väkilukuun enemmän kuin missään muualla maailmassa.

Lähes jokaisella meistä on omakohtaisia kokemuksia mökkeilystä. Varsin usein kokemukset ovat kertomuksia aurinkoisista kesäpäivistä, perheen yhdessäolosta ja luonnon rauhasta nauttimisesta. Joskus kertomuksiin voi kuitenkin liittyä kipeitä menetyksen tunteita tai tuskaisia muistoja loppumattomasta raadannasta, mökkivieraiden kestityksestä ja raivostuttavista mökkinaapureista.

Niin hyvässä kuin pahassa, mökkeily omaleimaisine piirteineen nousee korkealle listattaessa suomalaisuuden symboleita.

Talonpoikaiskulttuurisäätiö, Maija Mäki, puh. 050 379 7471
SKS:n arkisto, puh. 0201 131 262, keruu@finlit.fi
Maaseudun Sivistysliitto, Paula Yliselä, puh. (09) 751 2020, paula.ylisela@msl.fi