KOE ITE -kirja julkistettiin Lahdessa 17.2. - Julkaisussa esitellään hämäläisen nykykansantaiteen lumoava kirjo

to helmik. 17 13:00:00 2022

Hämeessä on vuosien 2020-2021 aikana koottu tietoa alueen itseoppineista taiteilijoista sekä dokumentoitu heidän työtään kuvin ja haastatteluin Maaseudun Sivistysliiton toimesta. Tehty kartoitustyö huipentui kirjan julkistamiseen Lahdessa, Järvisen vanhalla suksitehtaalla, 17.2. klo 13. Julkistustilaisuudessa oli paikalla joukko hämäläisiä ITE-taiteilijoita, yhteistyökumppaneita ja muita ITE-taiteen ystäviä.

Liki 120-sivuisen KOE ITE-teoksen päähenkilöinä ovat valloittavat hämäläiset itseoppineet nykykansantaiteilijat jotka pääsevät ääneen paitsi haastatteluissa, myös oman kirjallisen tuotantonsa kautta. Lisäksi kirja esittelee ITE-taiteen kokemuksellisuutta ja ITE-kohteita kulttuurimatkailukohteina sekä tutkailee lisäksi muita kiinnostavia kansanluovuuden piirteitä ja siihen liittyviä ilmiöitä. Asiantuntija-artikkeleissa luodataan mm. ITE-taiteen leikinomaista luonnetta ja kansanomaisten kirkkomaalarien teosten suhdetta nykyiseen ITE-taiteeseen.

ITE Hämeessä -hanke sai paikalliselta yleisöltä ruhtinaallisen paljon apua ja vinkkejä Hämeen ITE-taiteilijoiden löytämiseksi. Apua tarvittiin, koska ITE-taide ja -kulttuuri saattaa kätkeytyä jokapäiväisen elämän keskelle ja on voimakkaasti tekijöidensä näköistä arjen luovuutta, joka ei aina etsi yleisöä näyttelyissä tai gallerioissa.

Julkaisu jaetaan kaikkiin hämäläisiin kuntiin ja kulttuurilaitoksiin, ja se on ilmaiseksi luettavissa sähköisenä Maaseudun Sivistysliiton verkkosivujen materiaalipankissa 17.2. alkaen täältä.

Hämäläisen ITE-taiteen kartoitustyö

Maaseudun Sivistysliitto kartoitti hämäläistä itseoppineiden tekijöiden taidetta vuosina 2019–2022. Vinkkien jäljillä kiersivät kartoittaja-koodinaattorit Juho Haavisto ja Paula Susitaival sekä kartoittajat Solja Järvenpää ja Arja Taskinen tavaten taiteilijoita, haastatellen ja kuvaten heitä, välittäen tietoja löydöistä mediaan ja erilaisissa tilaisuuksissa sekä lopulta toimittaen nyt julkaistavan kirjan. Kartoituksen tulokset liitetään mukaan koko Suomea koskevaan ITE-taiteen digitaaliseen tietokantaan.

ITE Hämeessä – omaehtoinen luovuus matkailun voimavaraksi -hankkeen (2019–2022)   rahoittajana toimi Hämeen ELY-keskus. Rahoitus toimintaan tuli Euroopan maaseuturahastosta.

*********

ITE-taide

Lyhenne ITE tulee sanoista itse tehty elämä. ITE-taide on suomalaista nykykansantaidetta, arjen ympäristöissä syntyvää omaperäistä, itseoppineiden taiteentekijöiden visuaalista luovuutta. Maaseudun Sivistysliitto on etsinyt ITE-taiteilijoita 1990-luvun lopulta lähtien, esitellyt heidän taidettaan kotimaassa ja kansainvälisesti sekä kartuttanut laajan ITE-taiteen kokoelman. Kattavan tietopankin aiheesta löydät Maaseudun Sivistysliiton sivuilta osoitteesta www.msl.fi/itetaide.

Lisätiedot ja yhteydenotot

Juho Haavisto, koordinaattori, juho.haavisto@msl.fi, puh. 040 620 456