Kuopion korttelimuseo avaa ovensa pohjoissavolaiselle ITE-taiteelle

to helmik. 10 12:00:00 2022

Romurinsessa ja Löpöpunkki – Valtakunnassa kaikki hyvin!

Kuopion korttelimuseo
Kirkkokatu 22, Kuopio
6.5.–23.10.2022 (EDIT. Näyttelyn alkaminen siirtyy kaksi viikkoa. Uusi ajankohta on 20.5.–23.10.2022)

Vuoden ITE-taiteilija Romurinsessa avaa pihavaltakuntansa aarteita Kuopion korttelimuseossa kesällä 2022. Anarkistisemmat ja ruosteen sävyttämät teokset rinsessan runsautta pursuavaan maailmaan tuo näyttelyn toinen taiteilija Löpöpunkki.

ITE-taide valtaa museon näyttelytilan ensimmäistä kertaa Pohjois-Savossa. Romurinsessa ja Löpöpunkki -näyttely on nähtävillä Kuopion korttelimuseossa lähes puolen vuoden ajan 6.5.–23.10.2022. (EDIT. Näyttelyn alkaminen siirtyy kaksi viikkoa. Uusi ajankohta on 20.5.–23.10.2022)

Näyttely on sukellus kahden itseoppineen taiteentekijän luovuuteen ja taiteeseen, mutta syvemmin myös heidän elämäntapaansa. Miten he taiteellaan ottavat kantaa kulutukseen, kierrätykseen ja ihmisen omiin valintoihin?

Näyttelyn toteuttavat yhteistyössä Kuopion kulttuurihistoriallinen museo ja Maaseudun Sivistysliitto.

Romurinsessa Marjut Kauppinen, Lapinlahti

Marjut Kauppisen eli Romurinsessan taiteen ytimenä on hylätyn romun herättäminen henkiin. ”Viallisestakin saa ehjän”, on hänen mottonsa. Taiteilijan luoma Onnelan pihapiiri pursuaa veistoksia, kollaaseja ja mosaiikkeja, joiden ainekset on koottu kirpputoreilta ja saatu lahjoituksina. Yhtä täyteläinen on hänen koko elämäntapansa. Taiteen lisäksi siihen kuuluvat luonto antimineen, vuodenaikojen sykli, kotieläimet, vanhustyö, oma yritys ja rinnalla kulkeva elämänkumppani. Romurinsessan taide ja arjen kuulumiset ovat tavoittaneet tuhansien seuraajien joukon sosiaalisessa mediassa.

Löpöpunkki Joona Hamm, Kaavi

Inspiraatiota ilmaisuunsa Joona Hamm eli Löpöpunkki hakee erityisesti ruosteesta ja ajan hampaan puremasta patinasta. Yhtä hyvin myös ruosteeton metalli, puu ja kivi sekä valokuvaus käyvät hänelle taiteen aineksiksi. Ilmaisun kirjoon kuuluvat myös koristemaalaukset kustomoituihin ajoneuvoihin. Sukulaisuutta voi havaita steampunkiin tai dieselpunkiin, mutta taiteilija nimeää tyylinsä kansanomaisemmin ”löpöpunkiksi”. Puolisonsa kanssa taiteilija remontoi Vihtajärven vanhaa kansakoulua Kaavilla. Tavoitteena on, että ajan myötä sinne syntyy elävä ja yhteisöllinen taidetoiminnan paikka.

Taustaa:

• ITE-taide on suomalaista visuaalista nykykansantaidetta. Lyhenne tulee sanoista “itse tehty elämä”. Lisää tietoa sivulla msl.fi/itetaide.
  • Maaseudun Sivistysliitto on kartoittanut ja esitellyt suomalaista nykykansantaidetta jo yli kahden vuosikymmenen ajan ja luonut ITE-taiteen tunnetuksi brändiksi. ITE-taiteen kartoitustyö kohdistuu parhaillaan Pohjois-Savon alueelle. Etsintöjä tehdään Pohjois-Savon ELY-keskuksen rahoittamassa hankkeessa.
  • Vuoden ITE-taiteilijan tittelin Maaseudun Sivistysliitto on myöntänyt jo kolme kertaa, tänä vuonna lapinlahtelaiselle Marjut Kauppiselle eli Romurinsessalle.

Kuvat:

1. Vuoden 2022 ITE-taiteilija Marjut Kauppinen eli Romurinsessa kotonaan Lapinlahdella. Kuva Olli Lähdesmäki, Maaseudun Sivistysliitto.
  2. Joona Hamm eli Löpöpunkki Kaavilta. Kuva Jari Ruotsalainen, Maaseudun Sivistysliitto.
  3. Romurinsessa, Käsilaukku. Kuva Mari Kekäläinen, Maaseudun Sivistysliitto.
  4. Löpöpunkki, The Birth of Slayer Tomatoes. Kuva Jari Ruotsalainen, Maaseudun Sivistysliitto.

Lisätietoja antavat:

Museonäyttelyt:
Reetta Tiainen, Kuopion kulttuurihistoriallinen museo, reetta.tiainen@kuopio.fi, puh. 044 718 2604

ITE-taide:
Raija Kallioinen, Maaseudun Sivistysliitto, raija.kallioinen@msl.fi, puh. 040 563 6876

Pohjois-Savon ITE-kartoitus & yhteydet näyttelyn taiteilijoihin:
Riitta Kärkkäinen, riitta.karkkainen@msl.fi, puh. 040 655 2330