Lumesta Pohjois-Karjalan 300-juhlatunnus ja ENO-verkkokoululle lahjoitus metsän hyväksi

la helmik. 20 16:38:00 2021

ILO!LUMI-tapahtuma on kunnioittanut Pohjois-Karjalan maakunnan 300-vuotisjuhlavuotta lumesta tehdyllä 300-tunnuksella Ilomantsissa lauantaina 20. helmikuuta. Samassa tapahtumassa tunnuksen veistäjä Juha Käkelä lahjoitti ENO-verkkokoululle 1700 euroa 365-karhua-projektistaan.

ENO-verkkokoulu on jo 20 vuoden ajan edistänyt kestävää kehitystä ja ympäristökasvatusta Suomessa ja maailmalla. Vuosien mittaan mukana on ollut yli 10 000 koulua lähes 160 maasta.

”Ensimmäiset puut istutettiin verkkokoulun kautta vuonna 2004, ja kaikkiaan niitä on kertynyt reilut 30 miljoonaa”, kertoo ENO-verkkokoulun hallituksen puheenjohtaja Kaija Saramäki.

Enin osa mukana olevista kouluista on peruskoulun ala- ja yläasteelta, mutta mukana on myös lukiotason oppilaitoksia. ”Intiasta tuli mukaan koulu ensimmäisten joukossa, ja sama henkilö sieltä on edelleen mukana. Verkkokoulu on levittäytynyt kaikkien verkostoja hyödyntämällä. Samalla toiminta on laajentunut muuhunkin kuin puunistutukseen, esimerkiksi taideprojekteihin ja säähavaintoviikkoihin”, Saramäki kertoo.

Isku vinoilua vastaan

Juha Käkelän 365-karhua-projekti sai alkunsa, kun hän kuuli vinoilua ainaisesta karhujen veistämisestä. Hän päätti iskeä takaisin ja veistää vuonna 2020 karhun ihan joka päivälle. Kun karhuista saaduista myyntituloista kertyi lähemmäs 10 000 euroa, hän halusi lahjoittaa osan hyväntekeväisyyteen.

Vinkin ENO-verkkokoulusta antoi Karhufestivaalin toteutuksessa mukana oleva Raija Kallioinen Maaseudun Sivistysliitosta. Ylöjärvellä asuva Käkelä on osallistunut Karhufestivaalin veistokisoihin jokaisena vuonna eli seitsemän kertaa.

”Halusin tehdä lahjoituksen toimintaan, joka liittyy nimenomaan metsään. Olen rakastanut puuta koko ikäni ja viime vuonna tein yli 500 puuveistosta. On hyvä, että ENO-verkkokoulun ansiosta saadaan lisää puita maailmaan”, Juha Käkelä kertoo.

Karhu mukaan myös 300-tunnukseen

ILO!LUMI on valittu Pohjois-Karjalan maakunnan 300-vuotisjuhlavuoden tapahtumaksi. Maakunnan juhlavuoden pääideana on tuoda esiin pohjoiskarjalaista hyvää ja hyveitä. Juha Käkelä veisti 300-tunnuksen toiselle puolelle karhun, joka katselee maisemaa Megrin Matkailussa Mekrijärvelle päin.

”Karhu odottaa kevättä ja kesän 2021 Karhufestivaalia”, Käkelä sanoo

Etäveistokisan tulokset sunnuntaina 21.2.

ILO!LUMI järjesti 19.–20.2. kaikille avoimen lumenveiston etäkisan ILO-teemalla. Kisaan osallistui  yli 20 teosta. Kilpailun tulokset julkistetaan sunnuntaina 21.2.

Kuvissa:

Juha Käkelä luovuttaa 1700 euron lahjoituksen ENO-verkkokoululle ILO!LUMI-tapahtumassa Ilomantsissa, vastaanottajina Kaija Saramäki ja tyttärensä Hilma Saramäki. Kuvaaja Katariina Niskanen.

Juha Käkelän veistämä Pohjois-Karjalan 300-vuotisjuhlatunnus, jonka toisella puolella karhu. Paikkana Megrin Matkailu, Ilomantsi. Kuvaaja: Riitta Ryynänen

Lisätietoja:
ENO-verkkokoulu, Kaija Saramäki, 044 922 2551, kaija.saramaki@enoprogramme.org