Maaseudun Sivistysliitto julistaa vuoden 2022 iloisen päätöksenteon teemavuodeksi: Kuntiin lahjoituksena taiteilijan tekemät puheenjohtajan nuijat

ke helmik. 02 07:30:00 2022

Maaseudun Sivistysliitto on julistanut vuoden 2022 iloisen päätöksenteon teemavuodeksi. Teemavuodella halutaan muuttaa päätöksentekokulttuuria takaisin rakentavaan, positiiviseen ja vastuullisempaan suuntaan kaksinapaisuutta korostavan keskustelun, riitelyn ja vihapuheen sijaan.

Teemavuoden tarkoituksena on esitellä erilaisia onnistumisen tarinoita ja hyviä käytäntöjä eri puolelta Suomea kannustukseksi muille päätöksentekijöille, järjestää keskustelutilaisuuksia sekä palauttaa tekemisen ilo ja päätöksentekijöiden kunnia. Teemavuoden symboli on puheenjohtajan nuija.

Taidenuijat jokaiseen suomalaiseen kuntaan

Kiitokseksi päätöksentekijöille Maaseudun Sivistysliitto on lähettänyt  yli 300 suomalaiseen kuntaan, eduskuntapuolueiden puheenjohtajille ja keskeisille edunvalvontajärjestöille pirkanmaalaisten taiteilijoiden, veistotaiteilija Juha Käkelän veistämän ja Vuoden 2020 ITE-taiteilijaksi valitun taiteilija Paula Huhtasen maalaaman uniikin puheenjohtajan nuijan.

- Nuija on tarkoitettu sekä käyttöön, että näyttöön. Näillä nuijllla ei voi tehdä kuin hyviä päätöksiä! Toivomme, että se muistuttaa meitä kaikkia päätöksenteon, osallisuuden ja hyvän tärkeästä merkityksestä yhteiskunnassamme, taitelija Paula Huhtanen sanoo.

Maaseudun Sivistysliiton nuijalahjoituksen myötä jokaisessa Suomen kunnassa on nyt ainakin yksi teos ITE-taidetta. ITE-taide on suomalaista nykykansantaidetta. Se on tekijänsä elinympäristöön, kulttuuriseen taustaan ja kokemusmaailmaan sitoutuvaa taidetta. Tapa elää omanlaista, hyvää elämää. Tästä samasta asiasta on pohjimmiltaan kyse myös yhteiskunnallisessa ja poliittisessa päätöksenteossa.

- Me Maaseudun Sivistysliitossa pidämme tärkeänä yhteiskuntamme sosiaalista, kulttuurista, ekologista ja taloudellista kestävyyttä. Kestävyys vaatii meiltä parempaa päätöksentekoa, joka perustuu tietoon ja vuoropuheluun, yhdenvertaisuuteen ja yhteisöllisyyteen sekä ratkaisuhalukkuuteen ja luovuuteen. Kaiken perusta on toisten kunnioittaminen, muistuttaa Maaseudun Sivistysliiton tutkimustoiminnasta vastaava Pauliina Maukonen.

Teemavuoden idea ja demokratian tulevaisuus

Iloisen päätöksenteon teemavuosi sai alkunsa kaksi vuotta sitten Maaseudun Sivistysliiton omasta tutkimuksesta, jossa havaittiin, että nykyinen päätöksentekokulttuuri ei houkuttele nuoria eikä uusia toimijoita mukaan.

- Meillä Maaseudun Sivistysliitossa on tapana, että emme tuota pelkkiä ”aanelosia” pölyttymään pöytäkirjojen liitteiksi, vaan käärimme hihat ja ryhdymme toimeen. Iloisen päätöksenteon 2022 teemavuosi on ratkaisumme muuttaa päätöksentekokulttuuria takaisin rakentavaan, ihmisyyttä arvostavaan, ymmärtävään ja vastuullisempaan suuntaan, sanoo Maaseudun Sivistysliiton kehittämispäällikkö Virpi Harilahti-Juola.

Iloisen päätöksenteon teemavuosi haastaa mukaan kaikki päätöksentekijät ympäri Suomen organisaatioon katsomatta. Päätöksentekokulttuuria on mahdollista parantaa. Tartu nuijaan - turvaat demokratian tulevaisuuden.

Lisätiedot:
www.iloinenpaatoksenteko2022.fi