Matkailijoita opastetaan ITE-taiteen kierrokselle Etelä-Savoon reittikartan avulla

ti heinäk. 03 07:45:00 2018

ITE Saimaalla -reittikartta esittelee 19 jännittävää taide- ja kulttuurikohdetta Etelä-Savossa ja lähialueilla.

Maaseudun Sivistysliitto on julkaissut opaskartan, jossa esitellään kesällä 2018 avoinna olevia ITE-näyttelyitä, ITE-pihoja, kotigallerioita, kansantaidekohteita ja taidenäyttelyjä Etelä-Savossa ja lähialueilla. Kartan avulla matkailijat ja alueen asukkaat voivat suunnitella vierailuja mielenkiintoisiin valtavirrasta ja -teistä poikkeaviin kulttuurikohteisiin.

Kartaston voi ladata PDF-versiona, ja kohteet löytyvät myös GoogleMapsista. Painettuja karttoja on jaettu laajasti näyttelykohteiden lisäksi mm. alueen matkailutoimijoille, kirjastoille ja erilaisiin infopisteisiin.

Saimaan ITE-kartalta löytyvät mm. ITE puusta -näyttely Suomen Metsämuseo Lustossa, puinen eläintarha Veikko ja Lea Koukosen pihapiiristä Pieksämäen Jäppilässä, Timo Teittisen räväkät puuveistokset Juvan Kuosmalassa, valloittava metalliveistosten Ronttopuisto Heinäveden Palokissa, Ritva Nurmen laaja kierrätysmateriaalista tehty näyttely navettagalleriassa Mikkelissä ja Esa Heiskasen 40 vuoden aikana uppo- ja puomipuista rakentama HakoApaja Rantasalmen Porosalmella. Uunisuutari Risto Salmi on tehnyt ITE-teoksia vasta muutaman vuoden, mutta hänen pihapiiriinsä Savonlinnan Pihlajaniemeen on syntynyt kunnioitettava määrä monumentteja vanhoista uuninluukuista, hellanrenkaista ja betonista.

Maaseudun Sivistysliitto on toteuttanut itseoppineiden taiteentekijöiden ja kansanluovuuden ilmentymien etsintää ja esittelyä hankkeissa, joita ovat rahoittaneet Piällysmies ry ja Rajupusu Leader ry Euroopan Maaseuturahastosta.

Lisätiedot, lehdistökuvien ja painettujen karttojen pyynnöt:

ITE Saimaalla -hankkeen koordinaattori Kimmo Heikkilä
puh. 040 683 4544, kimmo.heikkila@msl.fi

Lue Kimmo Heikkilän blogi.