Metsäkiistasta metsäsopuun – Paltamon metsätapahtuma kokoaa erimieliset yhteen

to syysk. 16 09:54:00 2021

Onko metsäkeskustelussa mahdollista päästä metsäsopuun? Tätä ainakin yrittää Kainuun opistolla Paltamossa 30.9.–1.10.2021 järjestettävä metsätapahtuma, joka kutsuu koolle kaikkia metsästä kiinnostuneita.

Tapahtuman ytimessä on perjantain 1.10. keskustelukokonaisuus, joka on nimetty Kansalaisen metsäkouluksi – Metsäläisen kansakouluksi. Siinä asiantuntijapuhujina ovat Pellervon taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Paula Horne sekä vastaava metsäkulttuuriasiantuntija Reetta Karhunkorva Suomen Metsämuseo Lustosta. Lisäksi puheenvuoroja on luvassa muun muassa metsäjärjestön ja luonnonsuojeluliiton edustajilta sekä metsänomistajilta.

”Olemme kaikki varmasti yhtä mieltä siitä, että metsä on meille suomalaisille tärkeä. Siksi on olennaista rakentaa sopua ja vuoropuhelua eri näkemysten välillä”, sanoo koordinaattori Satu Heimo Sivistystyön Vapaus ja Vastuu -ohjelmasta, joka on tapahtuman järjestäjä.

Ymmärrykselle entistä suurempi tarve

Satu Heimon mukaan Paltamon tapahtumaan halutaan – ja tarvitaan – niin metsänomistajia, teollisuustoimijoita kuin luonnonsuojelijoitakin.

”Tähtäimenä on perjantain iltapäivän päätteeksi yhteisessä työpajassa listata suosituksia, joita voi nostaa esille yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin”, Heimo kertoo.

Maaseudun Sivistysliiton kehittämispäällikön Timo Rekon mielestä metsäymmärrykselle on nyt entistä suurempi tarve.

”Ilmastonmuutos ja keskustelu hiilinieluista tuntuu vieneen painopistettä entistä enemmän äärilaitoihin. Nyt metsästä puhutaan kuuntelematta toisia.”

Rekon mukaan Paltamon tapahtuman viesti, metsäsopu, on tärkeä päänavaus ja päämäärä.

”Asioista ei tarvitse olla samaa mieltä. Olennaisinta olisi, että edes haluttaisiin ymmärtää.”

Tutustuminen erilaisiin metsiin

Paltamon kaksipäiväinen tapahtuma alkaa torstaina iltaohjelmalla, jossa Panleino-yhtye johdattaa musiikillisiin metsätunnelmiin. Perjantaina aamulla ennen keskustelutilaisuutta tutustutaan erilaisiin metsiin ja metsien käyttömuotoihin Kainuun opiston läheisyydessä.

Pohjois-Karjalasta tapahtumaan järjestetään ilmoittautujille yhteiskuljetus.

Paltamon tapahtuma osa valtakunnallista KOSI-työpajojen (Konsensuskonferenssi sivistyksen tulevaisuuden tiekartasta) sarjaa. Työpajat perustuvat tutkimustiedon hyödyntämiseen sekä vuoropuheluun, ja niillä pyritään edistämään keskustelua paikallisesti tärkeistä teemoista. Työpajojen paikkakuntia ovat myös Ilmajoki, Kokkola, Maarianhamina ja Orivesi ja teemoina ovat metsän lisäksi väestökehitys, tulevaisuuden työ, kotoutuminen sekä kansalaisyhteiskunta ja demokratia.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen tapahtumaan 23.9.2021 mennessä:
Koordinaattori Satu Heimo, satu.heimo@sivistystyo.fi, 050 375 5728

Lisätietoja ja ilmoittautumiset Pohjois-Karjalasta to-pe-matkalle 23.9.2021 mennessä:
Kehittämispäällikkö Timo Reko, MSL, timo.reko@msl.fi, 050 322 6798

OHJELMA 30.9.–1.10.2021 SEKÄ POHJOIS-KARJALAN MATKA-AIKATAULU LIITTEISSÄ

Kuvien tiedot:

Paltamon metsätapahtuman päämäärä on saada eri tahot yhteisen pöydän ääreen luomaan metsäsopua. Kuva: Riitta Ryynänen, MSL