Oikea ajankohta: Lumenveiston SM-kilpailu Ilomantsissa 18.–20.2.2022

ma jouluk. 06 11:17:00 2021

Lumenveiston SM-kilpailut järjestetään Ilomantsissa 18.–20.2.2022, eli viikkoa myöhemmin mitä aiemmin on ilmoitettu.

Lumenveiston mestaruustaiston eli ILO!LUMI 2022 -tapahtuman luo Maaseudun Sivistysliiton Vaara-Karjalan kulttuuriyhdistys yhteistyökumppaneineen. Tulevan SM-kisan teema sekä veistotapahtumapaikka julkistetaan vuoden 2022 alkupuolella. Tällöin tiedotetaan myös kilpailuun ilmoittautumisesta.

Edelliset SM-kisat vuonna 2018

Suomen Ladun hallinnoimat lumenveiston SM-kisat on järjestetty edellisen kerran Kuusankoskella 2018, joten veistäjät eivät ole päässeet mittaamaan taitojaan mestaruustasolla vuosikausiin.

MSL:n Vaara-Karjalan kulttuuriyhdistyksen puheenjohtaja Taisto Volotinen sanoo, että Ilomantsilla on lumenveistokilpailun pitämiseen otolliset olosuhteet.

”Ilomantsi on Suomen lumisimpia paikkoja, joten lumen veistämiseen on kunnassamme perinteitä pitkältä ajalta. Paikkakunnan omat veistäjät ovat menestyneet kisoissa hyvin voittaen lukuisia suomenmestaruustitteleitä ja palkintosijoja”, Volotinen kertoo.

ILO!LUMI nyt toisen kerran

Lumenveiston SM-kilpailu on pidetty kerran aikaisemmin Ilomantsissa vuonna 2007. Aluekilpailuja on järjestetty neljään otteeseen eli vuosina 2004–2006 sekä 2011.

Suomen Latu tarjosi ilomantsilaisille uudelleen kisoja jo helmikuuksi 2021, mutta tuolloin mestaruuskilpailu jouduttiin perumaan koronan ja kokoontumisrajoitusten takia.

”Halusimme järjestää mestaruuskisat Ilomantsissa viime talvena, mutta koronan takia jouduimme pitämään ILO!LUMI-tapahtuman ilman SM-statusta. Paikan päällä Mekrijärvellä oli näytösveistoa, jota striimasimme verkkoon. Lisäksi järjestimme epävirallisen, kaikille avoimen etäkisan, johon osallistui valokuvien välityksellä lumiveistosten tekijöitä eri puolilta Suomea”, Volotinen kertoo.

SM-kilpailussa kolme sarjaa

Lumenveiston SM-kilpailussa on kolme sarjaa: toiminnallinen, taiteellinen ja soolosarja. Toiminnallisen sarjan veistoksien tulee olla lasten leikkeihin soveltuvia, toiminnallisia taideteoksia.

Molempiin joukkuesarjoihin otetaan maksimissaan 10 joukkuetta ja soolosarjaan enimmillään 10 veistäjää. Kussakin sarjassa on oltava vähintään 4 joukkuetta/veistäjää, jotta SM-tittelit voidaan jakaa.

Veistojoukkue muodostuu 2–3 veistäjästä, joista yksi on joukkueenjohtaja. Soolosarjassa on vain yksi veistäjä. Veistokset on kokonaisuudessaan tehtävä paikan päällä pelkästään lumesta ja vedestä. Ulkopuolisten avustajien käyttö on kielletty, eikä joukkueiden jäseniä saa vaihtaa kilpailun aikana.

Lisätietoja:

Taisto Volotinen, MSL:n Vaara-Karjalan kulttuuriyhdistys, 050 528 7715, volotinen.taisto1@gmail.com