Paikan tuntu -taidekirja herättää unohdetut tilat henkiin

ke lokak. 26 08:00:00 2016

Kirjan julkistamistilaisuus 26.10.2016 klo 11.00
Elokuvateatteri Orion, Eerikinkatu 15, Helsinki
Lehdistö, tervetuloa!

Maaseudun Sivistysliiton uutuus kertoo ympäristöön vaikuttamisesta kulttuurin ja taiteen keinoin

Toisen hylkäämä on toisen aarre. Paikan tuntu – kohtaamisia unohdetuissa tiloissa -taidekirja näyttää, kuinka hylätyistä paikoista ja joutomaasta tehdään taas näkyviä ja kulttuurisesti kiinnostavia kohteita. Myös väliaikaisilla tempauksilla voi käynnistää pysyviä muutoksia.

Teos vie lukijan matkalle mm. tyhjiksi jääneisiin karhulinnoihin, vedenalaiseen konserttiin, sivuutetuille pihamaille ja majakkasaareen. Raumalle, Varkauteen, Helsinkiin, Ouluun ja Saarijärvelle kuljettavan kirjan keskeiset teemat ovat yhteisö- ja ympäristötaide, tekijyys, vaikuttaminen ja fyysisen tilan haltuunotto.

Kirjaan on koostettu kertomuksia ja kuvia kolmen vuoden ajalta ympäri Suomen toteutetuista väliaikaisista ja osallistavista ympäristötaideteoksista ja kulttuuriteoista. Elämykselliset ja moniulotteiset teokset esittäytyvät kirjan sivuilla, ja taiteilijat kertovat tarinoita työstään, metodeistaan ja kohtaamisista matkan varrella.

Kirja näyttää, miten ympäristöön voi vaikuttaa taiteen keinoin ja miten taiteilijan rooli on muuttunut ajan hengessä. Kirja pohjautuu Maaseudun Sivistysliiton Paikan tuntu – paikan identiteetti -tapahtumien ja -taidetekojen sarjaan vuosina 2013–2016. Paikkojen tyhjyys osoittautui harhaksi: niiden merkitys heräsi henkiin, ja paikoille muotoutui uutta identiteettiä yhdessä asukkaiden kanssa toteutetuissa prosesseissa.

Kirjan toimittaja Antti Möller on helsinkiläinen vapaa toimittaja ja viestintäasiantuntija. Kirjan taittaja Enni Koistinen on tunnustettu ja palkittu graafikko (mm. Vuoden kauneimmat kirjat 2015, Grafian Vuoden huiput 2013).

Kirjoittajiin lukeutuvat esitystaiteilija Anna Cadia, Taideyliopiston professori Hanna Johansson, kulttuurijohtaja Helka Ketonen, teatteriohjaaja Anni Klein, muotoilija Johanna Lauhiala, kuvataiteilija Kristiina Ljokkoi, museotoimenjohtaja Hanna-Kaisa Melaranta, muotoilija Päivi Raivio ja tuottaja Susanna Salokannel.

Teoksen julkaisija on Maaseudun Sivistysliitto ja sen on kustantanut Maahenki Oy.

Paikan tuntu – kohtaamisia unohdetuissa tiloissa -kirja

ISBN 978-952-301-060-4, YKL 71.3
Neliverinen, 174 x 225 mm, 230 sivua
Toimittaja Antti Möller
Ulkoasu Enni Koistinen
Julkaisija Maaseudun Sivistysliitto
Kustantaja Maahenki (2016)
Ovh 35 €

Arvostelukappaleet lehdistölle

Noudettavissa: Maaseudun Sivistysliitto, Eerikinkatu 28, 5. krs. Helsinki
Tilaukset: maaseudunsivistysliitto@msl.fi, puh. (09) 751 2020

*******

Paikan tuntu – paikan identiteetti -hanke 2013–2016

Tutustu kolme vuotta kestäneeseen ja seitsemän laajaa teemaa sisältäneeseen hankkeeseen sivulla http://msl.fi/osallistu/ymparistosivistys/taide-ja-kulttuuri/.

Kirjan elämyksellisyyttä tukee netistä löytyvä runsas monimediainen aineisto. Katso ja kuuntele taideteosten dokumentoinnit YouTubessa https://www.youtube.com/user/MSLkanava.

Paikan tuntu – paikan identiteetti -hankkeen toteuttaja ja Paikan tuntu – kohtaamisia unohdetuissa tiloissa -kirjan julkaisija on Maaseudun Sivistysliitto. Hankekokonaisuuden johtajana toimi MSL:n kulttuurijohtaja Helka Ketonen.

Kirjan ja taidetapahtumien tuotannon päätukijat ovat olleet Koneen Säätiö ja Keskitien Tukisäätiö.

*******

Lisätiedot: